V2 forever.

 

Tansalpen som den er og kan blive.

For godt et år siden stod jeg desperat og manglede en cykel, noget som kunne klare turen til arbejde hver dag, ferier og tja jeg havde jo også altid godt kunnet tænkte mig at tage på skovtur en gang i mellem.
Jeg havde prøvet nogle forskellige cykler og vidste hvad min næste cykel skulle kunne!

Så faldt jeg over en Transalpen og faldt for den med det samme.

Så jeg ledte længe efter en transalp og var også ude og prøve nogle stykker her i DK og blev efter første prøvetur sikker på det var sådan en jeg ville have.
Jeg fandt en på mobile.de jeg gerne ville have og så gik turen ellers til tyskland i min kammerats VW Transporter.

Og efter en mindre prøvetur på et fortov i Hamburg uden plader med skræmte mennesker som flygtede for ikke at blive kørt over af mig, blev den stabler ind sammen med øl nok til at hel hær. Så galt det ellers bare at skynde sig hjem og få betalt afgift og få den synet da vi skulle på ferie en uge efter.

 
Jeg havde dog ikke haft den mange dage før der skulle ske noget nyt. Så der blev sat en Laser potte på. Nej hvor lød det godt! Den fjernede den kedelige symaskine lyd og frem kom et fedt V2 brøl.
Derudover blev der sat en aluminiums motorbeskytter og en motorbøjle på.
 



Her kan I se en original TA forgaffelben øverst og en XR-600 ben nederst.som en kan se er der ret stor forskel.

Efter lidt tid kom jeg ud på første skovtur sammen med et par andre skøre Transalp folk.

Efter nogle timer på en stor tung maskine som var blød som en vingummi fandt jeg hurtigt det næste projekt. Transalpen skulle hæves og have en bedre affjedring.

Efter lidt studie på nettet fandt jeg en Wilbers bagstøddæmper som kunne forlænges og så en XR600 forgaffel med en Africatwin gaffelbro. På den måde kunne den hæves med 10-15 cm.
Bagstøddæmperen var ikke kun længere men var også med en hårdere fjeder så man ikke længere gik i bund bare man kørte over et vejbump

Da jeg ikke lige havde penge til nye fjedre til forgaflen kan man redde det lidt ved at hælde en smule mere olie i benene end man skal indtil man syntes hårdheden passer. Det virker men er ikke ligefrem den bedste løsning men bestemt den billigste.

Derudover fandt jeg en brugt forskærm til en XL som jeg satte på, så kunne det blive til en rigtig offroader.

Og det var også en helt ny oplevelse at komme ud i mudderet næste gang.
med nye knopdæk og en god affjedring var det en helt ny og helt narkotisk. Bestemt noget jeg blev afhængig af med det samme. Det var bare sjovt.

     

Tja og gik der mange vintermåneder hvor der ikke blev lavet noget nyt og spændense.
Bestemt ikke fordi den ikke blev brugt for den stakkels cykel kørte hele vinteren både i regn, slud og sne. Ja det første år blev det faktisk til lige omkring 25.000 kilometer.

Så jeg kørte rundt og tænkte over hvad jeg kune tænke mig at lave.

Jeg har tit set alle de smarte sportsmaskiner med deres fede larmende dobbelte udstødninger. Så jeg tænkte, at sådan en vil jeg også have.
Altså udstødningen.

Så jeg fik fat i nogle rørstykker, en ekstra laser potte og en dygtig smed som kunne yde lidt eksperthjælp og hvor jeg kunne låne alt det nødvendige udstyr.
(En tic svejser og elektrode svejser.)

Efter 5 timers kreativitet i værkstedet stod Transalpen klar med sin nye, larmende, dobbelte udstødning.
Det var et ret stort arbejde som kræver en god fantasi og masser af tålmodoghed. Men med lidt kreativitet kan de fleste nok finde ud af det.
Først blev alle rørstykker og bøjninger hæftet sammen på selve cyklen. både forrør og de 2 potter blev sat på så vi var sikker på at det hele passede sammen.
Derefter blev hele det nye udstødnings stykke taget af i et stykke og så blev det hele svejset helt sammen.

Heldigvis passede det hele sammen da vi så satte det hele tilbage på plads.
Der skal dog laves lidt ændringer hvis man vil have en dobbelt udstødning.
Da jeg har ført udstødningen under cyklen var der ikke længere plads til midterstøtteben og heller ikke de to små bøjler som holder støttebenet på plads kunne være der. Dem kan man dog godt lade sidde hvis man ikke har brug for ekstra frigang.
Derudover blev vi nødt til at rykke sidestøttebendet længere ud for at det kunne komme op når man skal køre. Det kan I se på den ene billede af billederne.
Fodstøtterne til passageren kunne heller ikke længere være der i venstre side så den måtte jeg også pille af og da jeg altid kører alene har jeg ikke rigtigt fået lavet nogle nye endnu.

Som det blev lavet fik jeg 2 helt separate udstødninger så den fede V2 lyd virkelig kommer til sin ret.
jeg blev dog nødt til at lave et lille mellemrør det samme sted hvor forrørene tidligere gik sammen. Grunden til det har noget at gøre med tryk udligning mellem de 2 cylindre. Det kan I se på det nederste billede.

Dagen efter kørte jeg op til Midtfyns MC som er kendte for deres inddysning af motorer. Det kostede 1500 kroner for det. Men der fik jeg også et par moment og HK kurver med hjem.
Desuden kørte den bare som en drøm bagefter. Ikke fordi den havde fået flere HK men det føltes bare bedre som om at den havde fået et bredere område med max effekt.
Ang. lyden larmede den ikke specielt meget mere men havde fået en meget dybere lyd.

Alt i alt synes jeg resultatet blev rugtigt godt og vist kun prale af at have den eneste TA med dobbelt udstødning.







 

Efter længe havet savnet lidt ekstra optræk i den lille motor måtte jeg bare finde en løsning.
Efter lidt research på nettet fandt jeg 3 løsninger.
1. kn filter og en meget dyr prof. indysning.
2.En brugt AfricaTwin motor i tyskland til ca 5-6000 kr.
3. Større bagtandhjul og måske mindre fronttrandhjul.

Nummet 1 var klart alt for dyrt og gav nok ikke nok.
Nummer 2 var nok den fedeste mulighed men passede ikke rigtigt ind i mit budget. sååå nej desværre ikke denne gang.
Men min ven Tom har gjort det og det er bare en fantiske følelse og køre på en TA med ca. 10 ekstra heste!!! Jubiii!

Så jeg bestemte mig for at finde et større bagtandhjul. Men så galt det om at finde ud af hvor mange tænder mere der skulle være på. der er originalt 47 tænder og man kan nemt bestille et med 49 men det tror jeg bare ikke giver nogen særlig stor forskel.
Så for at prøve noget vildt så bestemte jeg mig for et med 53 tænder. Det er til gengæld meget svært at få fat i. Men jeg fik fat i Flemming fra DiscTeknik som var utrolig flink til at hjælpe med at skaffe et råt tandhjul hjem med 53 tænder.
Og han sørgede også for at få midten drejet ud og boret huller til montering.
Da jeg fik det monteret må jeg indrømme jeg blev lidt overrasket. Nu kom der sgu ryk i den gamle cykel!!! Og pludselig kunne det godt føles som der var helium i fordækket, hvis i forstår :-)
Dog mistede jeg lidt topfart men kun ca 20 km/t men til gengæld kan den nemt rives op til det røde felt i alle gear.

 

Men selvfølgelig ender det ikke her!
Der kommer selvfølgelig nye projekter som skal laves. Planen er lidt at den langsomt skal blive til en rigtig OffroadStreetfighter Transalp. Så der skal spares op til nye dele, motor, omlakkering, osv!!!.
Indtil næste gang så kan jeg kun citere min gode ven Tom.....
Den skal bare ha noet ØRE!!!


Hilsen Esben Bøll, Odense
ebo@bikez.dk
Mobil: 23952332

   
     
Hvis I kunne tænke jer at lave noget sjovt ved jeres ta
og måske har nogle spørgsmål er I velkomne til at kontakte mig.