Historie: 

Tilbage i maj 2003 var der en mand ved navn Uffe Bruhn der i Touring Nyt søgte kontakt med andre folk , som interesserede sig for Honda Transalp, og til folk som havde dele liggende til samme.

Vi var et par stykker der kontaktede Uffe Bruhn og blev enige om at mødes, og det gjorde vi så den salige dag, torsdag d. 21 august 2003, og det var nok mest en misforståelse, der stablede vores nuværende forening på benene.

Vi havde forstået det sådan, at Uffe var interesseret i en klub for Transalp, så snart gik snakken om hvordan vi kunne starte en sådan. Det var ikke lige det Uffe havde tænkt sig fra starten, men sådan kan ting jo udvikle sig ind imellem.

Så gik jagten ellers ind på medlemmer, og gennem intensiv søgning og mange e-mails kom vi hurtigt op over 20 medlemmer, og der kommer stadig flere til.

Meningen med vores lille klub, er at bruge hinanden til at lære mere om denne fantastiske maskines muligheder, som bl.a. indebærer at køre lidt offroad, hvilket den sagtens kan.

Efter en del snak blev vi enige om at de to brødre, Africa Twin og Varadero skulle med i samme bås, da de er bygget op som Transalp'en, og motormæssigt er nogenlunde ens.

Meningen er at der skal arrangeres forskellige ture, nogen ud i det blå en aftenstund, eller søndag eftermiddag, måske ud på de små veje, og for andre på lidt grus eller vesterhavsklitterne. Det kunne også være at mødes til en kop kaffe et eller andet sted.

Så, hvis du er ejer af en af disse maskiner, og har lyst til at dele din erfaring eller få nogle små tips, skal du være velkommen til at kontakte os, også hvis du bare vil køre en tur med os.

Da vi spredt over hele landet, er det lidt svært at få lavet  klubaktiviteter som alle kan deltage i, men vi håber at de arrangementer der bliver vil blive spredt rundt omkring i landet, og at de tilbagevendende aktiviteter, som f.eks. generalforsamling, kan gå på skift mellem jylland, fyn og sjælland.

Dette var lidt om hvordan vi er opstået og hvad hensigten er med denne klub.

Tilbage til forsiden

 

Opdateret info d. 8. Maj 2021 HARK, Historie, idegrundlag. Den oprindelige definition på en Honda AllRoad motorcykel var tidligere meget snæver og omfattede udelukkende maskiner med 2 cylindrede V motorer af modellerne Transalp, Africa Twin og Varadero. Som tiden gik, blev flere af disse MC modeller udfaset eller forandret til ukendelighed, og det gav HARK en kæmpe udfordring for fremtiden - vi var nødt til at skabe en ny definition af hvad der er en Honda Allroad Motorcykel på en måde der fastholder det oprindelige idegrundlag for Honda AllRoad Klubbens stærke og traditionsbundne fællesskab. Vi ville ganske enkelt ikke acceptere at det adgangsgivende udvalg af motorcykler støt men ubønhørligt bevægede sin hen mod kun at omfatte ældgamle (men stadig helt fantastiske) motorcykler som mere og mere begyndte at ligne vetranmotorcykler. Diskussionen om en forandring af modeludvalget var en meget stor ting for HARK, og for at sige det lige ud - har der været meget store følelser involveret. Skulle man stædigt fastholde det oprindelige idegrundlag og lade klubben dø en langsom død efterhånden som de legendariske maskiner rustede væk? Eller skulle man tilpasse sig fremtiden, med risiko for at tage livet af HARK ved at skylle det oprindelige idegrundlag ud med det snavsede badevand? Det var her det gik op for de fleste HARK'ere , at det i virkeligheden handler mere om fællesskab, friluftsliv og en jævnlig omvej der ud hvor asfalten slutter, hvor markveje, grusveje og gedestier tager over. Med andre ord der ude hvor andre sjældent kommer. Friluftsliv, bålmad, overnatning i det fri, kortere og længere MC ture, hygge og fællesskab har altid været den altoverskyggende sammenhængskraft i HARK. Det handler slet ikke om at pløje rundt og smadre naturen med grove knopdæk. Tværtimod handler det om friheden til at nyde naturen og samtidig kunne udvise passende respekt for såvel natur som det omgivende samfunds love og regler samt ikke mindst den private ejendomsret. En HARK'er er et ordentligt menneske som ikke høvler hovedløst rundt og generer andre mennesker med hensynsløs kørsel, fri udblæsning og skamløs bortkastning af affald udenfor de autoriserede affaldsopsamlinger. [b][u]Definition af en adgangsgivende motorcykel.[/u][/b] 1.) [b]Det er en Honda[/b]. Der findes mange mange fantastiske motorcykler som ikke er Honda'er. De er bare ikke Honda'er, og derfor er de ikke adgangsgivende i HARK. 2). [b]En Honda AllRoader er en maskine som er designet af Honda til at kunne benyttes på såvel faste som løse overflader.[/b] Altså også asfalt - hvor flertallet af HARK'ere typisk foretager langt størstedelen af deres kørsel. 3). [b]En Honda AllRoader er typisk designet med god frihøjde, oprejst siddestilling, relativt lange og robuste støddæmpere samt ditto affjedring. Ofte (men ikke altid) med store smalle egerhjul.[/b] 4). [b]En Honda AllRoader kan (hvis man er AllRoad nørd) udstyres med store praktiske sidetasker og andet Adventure-agtigt udstyr[/b] som feks. styrtbøjler, motorskjold, forlængede skærme, håndbeskyttere, varmehåndtag, grovmønstrede dæk og lignende. 5). [b]En Honda AllRoader vil fra Hondas side typisk have tilføjet bogstavet X til sidst i typebetegnelsen - eller være placeret i kategorien Adventure.[/b] 6). [b]En Honda AllRoader kan i princippet godt være en decideret OffRoader, men det er en forudsætning at maskinen er godkendt til kørsel på offentlig vej. [/b] 7). [b]En adgangsgivende Honda AllRoader kan godt være udstyret med en sidevogn, hvis den ellers opfylder de øvrige punkter som karakteriserer en Honda AllRoader. [/b] 8). [b]En Honda AllRoader er en motorcykel, [u]IKKE[/u] en ATV eller et automobil.[/b] 9). [b]En Honda AllRoader er IKKE[/b] en Honda Goldwing eller lignende som grundet førerens særlige evner ud i kørsel på ujævne og eller løse overflader sagtens vil kunne gøre sig gældende - på trods af motorcyklens øvrige kendetegn. 10). [b]Såfremt der opstår tvivl om hvorvidt en motorcykel er en adgangsgivende Honda AllRoader afgøres tvivlen af Honda AllRoad Klubbens bestyrelse. Ved yderligere tvivlstilfælde afgøres en eventuel tvist af Honda AllRoad Klubbens generalforsamling som udgør klubbens højeste myndighed.[/b]