Side 1 af 1

Dækkoder

: 27. jul 2010, 00:49
af Nejmann
En lille huskeseddel om mærkning af dæk.

Har et dæk koden 140/80-17 69H TL betyder det at:
-bredden på dækket er 140 mm
-højden på dækket er 80% af bredden (altså 112 mm)
-dækket passer på en fælg, der er 17 tommer i diameter
-dækket har et "load index" på 69 og derfor må "bære" 325 kg (se tabellen herunder)
-dækket har hastighedskode H - er godkendt til en maksimal hastighed på 210 km/t (se tabellen herunder)
-dækket kan bruges TubeLess, altså uden slange (på den rette fælg). Er koden TT skal dækket bruges med slange. Lidt mere om det nedenunder...

Kode: Vælg alt

Hastighedskode    J   K   L   M   N   P   Q   R   S   T   U   H   V    Z   W   Y
Hastighed (km/h) 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 >240 270 300

Load index:
LI  KG      |  LI  KG      |  LI  KG      |  LI  KG      |  LI  KG
19  77,5    |  36  125,0   |  53  206,0   |  70  335,0   |  87  545,0
20  80,0    |  37  128,0   |  54  212,0   |  71  345,0   |  88  560,0
21  82,5    |  38  132,0   |  55  218,0   |  72  355,0   |  89  580,0
22  85,0    |  39  136,0   |  56  224,0   |  73  365,0   |  90  600,0
23  87,5    |  40  140,0   |  57  230,0   |  74  375,0   |  91  615,0
24  90,0    |  41  145,0   |  58  236,0   |  75  387,0   |  92  630,0
25  92,0    |  42  150,0   |  59  243,0   |  76  400,0   |  93  650,0
26  95,0    |  43  155,0   |  60  250,0   |  77  412,0   |  94  670,0
27  97,5    |  44  160,0   |  61  257,0   |  78  425,0   |  95  690,0
28  100,0   |  45  165,0   |  62  265,0   |  79  437,0   |  96  710,0
29  103,0   |  46  170,0   |  63  272,0   |  80  450,0   |  97  730,0
30  106,0   |  47  175,0   |  64  280,0   |  81  462,0   |  98  750,0
31  109,0   |  48  180,0   |  65  290,0   |  82  475,0   |  99  775,0
32  112,0   |  49  185,0   |  66  300,0   |  83  487,0   |  100 800,0
33  115,0   |  50  190,0   |  67  307,0   |  84  500,0   |  
34  118,0   |  51  195,0   |  68  315,0   |  85  510,0   |  
35  121,0   |  52  200,0   |  69  325,0   |  86  530,0   |  
På de fleste dæk kan man også finde en DOT-kode som fortæller hvem der lavede dækket og (med de fire sidste cifre) hvornår: Slutter koden på 3003 er dækket produceret i uge 30 år 2003. Er gammelt dæk kan godt være mørt, stift og halvfarligt at køre på selvom det er ubrugt og har masser af mønster.

Ifølge Metzeler og Continental kan et TL-dæk godt bruge bruges med slange på en fælg, der kræver slange. Der er dog nævnt et par ting på hjemmesiderne man skal huske. For eksempel er det angiveligt vigtigt at man bruger rette størrelse slange, at man bruger talkum ved montagen, at man ikke spænde ventilmøtrikken før dækket er på plads og slangen pumpet op med rette tryk - og så må man ikke køre hurtigere end 210/230 km/t (ikke det store problem med AT/TA ;-)).

Der er flere informationer og tabeller om dæk hos blandt andet wikipedia og hos Continentas Tires.

Re: Dækkoder

: 27. jul 2010, 09:09
af Peter AT
Hej Kåre..

Der kommer mange guldkorn fra dig....
Nyttig viden for os alle :ok:

Re: Dækkoder

: 26. sep 2010, 20:02
af Lasse Pedersen
Hej Kåre

det er for mig en dejlig tabel du har fundet, den vil jeg benytte mig af

tak

Re: Dækkoder

: 30. sep 2010, 20:48
af Niels
:ok:

Diskussion om slange i slangeløst dæk slut!

: 04. feb 2014, 21:10
af mogensl
Så sover jeg roligt igen takket være dette super indlæg. Jeg har monteret Michelin Pilot Road 3 på min Pegaso Factory (og agter også at gøre det på Vavardetdo?, når Trailwingerne er slidt op). Det afstedkom pudsige reaktioner spændende fra, at "...det er ikke noget problem..." til "...dækket eksploderer i tusind stykker, og du mister arme og ben og bliver slået ihjel og det, der er værre...". Professionelle mekanikere kom med underlige, uldne svar. Dog stødte jeg i min søgen efter sandheden ikke på en eneste motorcyklist, som kunne referere til et uheld forårsaget af en slange i et slangeløst dæk (på fælg beregnet til slange som mine egerfælge på knallerten).

Nu må selv de klogeste af modstanderne da være overbevist. Jeg har ledt højt og lavt på nettet for at finde svaret og må nu erkende, at jeg ikke var klog nok til at lede så langt inde i materien. Tak Nejmann!

mogens
slangetæmmer