Dækforvirring

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Dækforvirring

Indlæg af yaknudsen »

Bønne skrev:Jamen Yaknudsen, så har Honda åbenbart ikke styr på hvad de gør, når de også anbefaler TW´erne til Varadero :lol:
Det må du da gerne forklare hvad du mener med! Fordi en type dæk anbefales til en MC model udelukker det vel ikke at samme type dæk også kan anbefales til en anden MC model. Der er i begge situationer tale om et kompromis. Så vi taler jo netop ikke om det optimale/ultimative dækvalg i denne tråd. Vel?

Og hvis Honda vælger dæk udelukkende ud fra økonomiske motiver, så satte de velsagtens kinesiske nylon dæk på. Eller?

At økonomien også har betydning for fabrikkens dækvalg vil jeg på ingen måde afvise. Men mon ikke du er i gang med at overdrive helt ud i hampen?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Dækforvirring

Indlæg af Bønne »

Yaknudsen, nu var det jo dig selv der fik det til at lyde som om Honda valgte de bedste dæk til den enkelte model. Men samtidig snakker du om kompromis, og der har du jo nok ret. Honda har valgt et kompromis, i hvert fald til Varaderoen, måske fordi man ved at nøjes med ét dæk til begge cykler, kunne få dem til en bedre pris end hvis man valgte to forskellige. At de ikke har valgt "kineserdæk" hænger måske sammen med at de ikke kan leve op til mindstekravene til det kompromis, for det går jo heller ikke at sætte for dårlige dæk på, og risikere at sætte Hondas ry som værende god kvalitet over styr.

Grunden til at du og andre er tilfredse med TW´erne er måske at de godt kan magte de 60 HK og 60 Nm der er i TA´en, men de magter altså ikke Varaderoens 94HK og 98Nm. Det gør Anarkee´erne derimod (og sikkert også andre), og så kan man jo sige at ved at montere f.eks. Anarkee på en TA, får man en større sikkerhedsmargin at løbe på.

Jeg ved ikke hvad det er du mener jeg overdriver med, hvis det er mine oplevelser af TW´erne du hentyder til, kan jeg kun sige at det i hvert fald ikke er deres skyld jeg har holdt mig på hjulene mens de sad på, det er udelukkende mine mange års erfaring som motorcyklist.

Og jeg er ikke ude i hampen, det er humlen i det hele :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Dækforvirring

Indlæg af kjelde »

Jeg har for et par uger siden fået et sæt Annekee2 til min varadero. Der sad fra ny et sæt TW, men efter jeg har fået Annekee på, har jeg fået en helt anden motorcykel :ok: . Det er helt vildt som det har forbedret køreegenskaberne. Har ikke prøvet i vådt føre endnu, men kørte 1000 km iregnvejr på TW-erne, og det var efter min mening tæt på at være livsfarlig :not: .
Et sæt Annekee2 fik jeg leveret fra Tyskland til 203 Eur.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Dækforvirring

Indlæg af Nejmann »

Bare et par strøtanker til diskussionen:

Motorcyklen føles altid anderledes (som regel bedre) når man får nye dæk på. Uanset om det er samme type som de gamle. Det gamle bagdæk havde sikkert en halv-flad stribe på midten og 'kanter' på skuldrene mens forddækket måske havde fået lidt hæl-tå-slid. Den forandring lægger man ikke nødvendig vis mærke til mens man slider dækket ned - det sker jo lige så langsomt, men når man får et sæt nye, perfekt formede dæk på, så er det tydeligt.
Man skal altså huske at sammenligne sit nye sæt dæk med, hvordan det forrige sæt var da de var nye. Personligt synes jeg det er svært at huske (og hvor koldt/vådt var det nu lige, da det forrige bagdæk var ved at miste grebet rundt i rundkørslen sidste år).

Og om manual-anbefalingerne: Der er sikkert elementer af både økonomi og dovenskab fra motorcykel-producentes side. Som det mindste må man gå ud fra, at dækket er godt gennemprøvet med den pågældende motorcykel og fundet godt nok (til prisen?) - på det tidspunkt manualen blev skrevet. Om alle dækproducenters udvalg er afprøvet for, om man kunne finde noget bedre? Næppe.
Manualen bliver heller ikke opdateret når der kommer nye dækmodeller eller de gamle bliver forbedret.

Min konklusion: Manualens forslag er nok fint. Der kan være andre dæk der er bedre og andre dæk der er værre, men forskellen er nok ikke så stor, at det kan betale sig at bruge dagevis på at overveje sagen :-). Dermed også sagt, at hvis man har lyst til at prøve noget andet, får et godt tilbud eller forhandleren kun har én model på lager når man SKAL ha' et nyt dæk, så virker det nok også fint.

Til sidst: Det er selvfølgelig en fordel at bruge knopdæk til grus og sports-racerdæk hvis man skal følge med de indfødte op ad Alperne :-)

mvh Kåre
Tidligere_medlem_1

Re: Dækforvirring

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

PÅ min TA har jeg kørt på Bridgestone TW 102/152 og synes de var OK.

Nu kører jeg på Michelin Anakee II, og det fortsætter jeg nok med.
Billede

Nu kører jeg jo også som en ældre dame, 67 km/t, så'n ca. :lol:

Jeg kommer nok aldrig ud på grænsen af hvad dækket kan, så længe jeg bliver på et nogenlunde fast underlag.
jalp

Re: Dækforvirring

Indlæg af jalp »

jeg er enig med Jens, Annakee II er et godt dæk og fremragende i regn. Så hvis du opfører dig normalt :shock: på taén så prøv det -
Rotax 655

Re: Dækforvirring

Indlæg af Rotax 655 »

Jeg kan kun give Kåre ret - nu har jeg bumlet rundt på et meget nedslit knopdæk, fordækket led i den grad af hæl-tå sygen, og nu er det skiftet til et nyt. Sikke en forskel, jeg ville ellers anbefale MCéns ejer at skifte til noget mere asfalt orienteret dæk, som Anakee - men nej. Et Metzler Karoo2 dæk der er nyt - triller lige så fint og komfortabelt som det kan ønskes, naturligvis er der støj fra knopperne ved 80 - 100 km/t, så synger det lidt, men det er til at leve med og vindstøj o.a. begynder jo også at gøre sig gældende ved denne hastighed - Så :ok: for Karoo2, og tag det så ud på en dårlig grusvej, for dælen da hvor det duer :ok: Vil da prøve at overtale ejeren til også at investerer i et nyt bagdæk :-D
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Dækforvirring

Indlæg af Lasse Pedersen »

Hej med jer
Jeg kan godt forstå din forviring, med hensyn til fabrikens forslag, det er MIN mening at fabrikkerne taler med det forskellige dæk fabrikanter og laver aftaler som er fordelagtig for dem og det er ikke unomalt at dæk og mc fabrikant kommer fra samme land.

min erfaring med dæk er at de ikke bør være for brede, hvis det er køre enskaben på allrad kørsel man ønsker, se raly bilerne de skifter dæk efter underlag, sådan gør motocross kørene også, så man kan ikke få alle behov opfyldt, så til tyber som vore cykler må man vælge enten det ene eller det andet for et all-round dæk er værken eller.
ja jeg ved det er min mening
min egen erfaring med dæk er at Avon Gribster er et godt valg, for mig, og så har jeg forsøgt lidt med pumpning af dæk, jeg har tilgang til kvælstof på mit job, og her bruger jeg det til trykprøvning, en af fordelene med kvælstof til trykprøvning er at molekylerne er støre og derfor mere trykstabil, i første omgamg prøvede jeg det på min træde cykel, der kan man jo mærke det på sine ben, og her var det en rigtig god løsning, så nu kører jeg med det i dækkene på min mc. og her giver det både benzin økonomi og et mere stabilt dæk når de bliver varme, hvilket gør de høje og brede, samt det mere grov mønstrede mere stabil, i sær på asfalt!
Jeg vil bestemt også med give at jeg køber tæk der i mine øjne klær Transalpen 8-)
Uden jeg på nogen måde vil være belærende, skal man også lære at køre på vor slags mc. for vi køre jo på meget forskellige underlag, og nok minst på motorvej, for det passer en Allroder ikke rigtigt til :roll: efter min mening :shock:
hel og lykke
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Dækforvirring

Indlæg af Lasse Pedersen »

hej igen

jeg havde ikke rigtigt læst alle indlæg inden jeg for til at skrive mit forige inlæg
nu har jeg læst Kåre´s inlæg
og jeg kan give ham så ret
undskyld for mit inlæg kan ligne din Kåre

mvh
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Besvar