MICHELIN T63

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Besvar
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

MICHELIN T63

Billigudgaven af MICHELINs ørkendæk, som bl. andet benyttes i Dakar rallyet.

Grovmønstret og støjende.

Er et rigtig godt All Round dæk til grus, sand og asfalt. Rimeligt i mudder.

Har rigtig godt bid når der er tale om grus og sand. Kan holde kontakt ved frisk hastighed på disse underlag, selv ved 130+, og har udmærket grip i svingene. Slipper på en dejlig kontrollabel måde og giver sjældent de store overraskelser.

På asfalt står det udmærket fast når det er tørt og varmt, og styrer rimeligt igennem svingene, dog med en tendens til at sejle lidt. Når det er fugtigt slipper det ret tidligt, dog ikke ukontrollabelt. Støjer selvfølgelig en hel del på grund af det grove mønster.

Et rigtig godt All Roader dæk, hvis en del af kørslen er på løst underlag.

Mine bagdæk holder 6- 8000 km, hvilket er OK.

Foreløbig mit favoritdæk.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter AT

Er Michelin T63 stadig dit favorit dæksæt? Leder efter et sæt jeg kan sætte på fx når HARK har nogle arrangementer der kræver knopper :-D

Mit eneste krav er bare at det er ok/sikkert på asfalt både våd og tør, så jeg kan komme sikkert til destination og retur ;-) Når man først har sat et andet sæt dæk på går der vel nogle uger inden man gider skifte tilbage? Så det må da gerne kunne tåle lidt hverdags asfalt uden at knopper bliver slidt helt ned.

Jeg har pt. Michelin Anakee 2 men syntes ikke der er nok greb på hårde grusveje og slet intet i sand og mudder. Regner ikke med at du kører eller anbefaler et allroad sæt til al slags kørsel :!:

Er sikker på at du også er en erfarende rotte mht. dækskifte, så hvis du har nogle pif (montering, afbalancering, køb af det rigtige udstyr mm.) er jeg lutter øre :-)

Bliver nødt til at lære at skifte dæk før eller senere for mit lokale værksted tager 200-300 kr. pr. dæk. Det bliver hurtigt dyrt at have det sjovt 8-) De penge kan bruges på dæk i stedet.

Med venlig hilsen

Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

Hej Rasmus...

T63 er stadig et af mine favorit dæk.

Jeg har 2 sæt hjul til mcén. Et "landevejs" sæt, der er monteret med Continental Trail Attack. Superfedt dæk, som jeg kører de fleste km på. Kan faktisk godt trille lidt på grus, men... har absolut sine begrænsninger.

Nå, tilbage til T63. Når jeg har mine "Grushjul" på, er der altid T63 på fordækket. Hvis jeg skal køre rigtig offroad, monterer jeg et regulært crossdæk på baghjulet. Typisk StoneKing eller lignende. Denne kombi er eminent på blødt underlag, men noget krævende på asfalt. T63 fordækket er fint på asfalt af at knobdæk at være, men StoneKing bagdækket er direkte farligt når det er helt nyt. Sejler og slipper gerne asfalten selv ved moderat kørsel. Måske derfor det ikke er godkendt til landevejs brug. T63 som bagdæk er et af de bedste godkendte knopdæk jeg har prøvet. Rigtig godt i terræn og fornuftig på landevej. Både fordækket og bagdækket gir en del lyd fra sig, faktisk er det ret støjende :-D. Fordækket kan jeg køre over 10.000 km med, hvilket er meget tilfredsstillende. I modsætning til en del andre dæk, får det meget lidt "Hæl/tå" slitage. Bagdækket kan jeg køre mellem 4- 6.000 km. på, hvilket nok er ok.

Du kan roligt gå i gang med at skifte dæk selv. T.Hansen har gode og billige dækjern: http://www.thansen.dk/product.asp?c=754 ... 1514325574
Jeg er ikke selv særlig god til dækskift, men får dem altid knoklet på, og hvis jeg kan, går det sikkert også for dig. Der er udmærkede videoer der demonstrerer dækskift her : http://www.youtube.com/results?search_q ... KNiir5phPk

Kan klart anbefale T63 :ok:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter

Tak for tilbagemeldingen. Fedt det stadig er favoritten det er trods alt et par år siden du oprettede tråden :-D

Jeg har selv kigget efter et sæt ekstra fælge, men er kørt lidt fast da jeg ikke kan finde ud af hvilke sæt der passer til RD07 fra 93'.
Hvis du kender nogle steder der sælger sæt til Afrikaneren er jeg meget interesseret :lol:

Jeg holder løbende øje med http://bike-teile.de/ men er det kun XRV750 fælge der passer til RD07 eller er der andre modeller med sammen størrelse fælge?
Jeg går ikke ud fra jeg "bare" kan købe et sæt på ebay http://www.ebay.com/itm/251134695610?ss ... 500wt_1414 og tilpasse dem :?:
Har set Ruggedroads og Touratech har nogle har nogle http://www.ruggedroads.co.uk/shop/artic ... 173532B%26 men det er vel uden hele midten :-?

Der er vel ikke mange der er interesseret i at sælge sine fælger :snydt:

Hov... Fandt lige et sæt fra en BMW f650 gs http://www.dba.dk/bmw-f650gs-ikke-twin-sae/id-85449913/
Kan et sådan sæt tilpasses med lidt hjælp fra en mc mekaniker? Eller er det no go :cry:

Med venlig hilsen

Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

Det er svært at finde ekstra hjulsæt til Afrikaneren.

Modellerne RD07 og RD07A passer hjul sammen. Det vil sige fra 1993 til 2003. At forsøge ændring af hjul fra andre modeller er vist for omstændigt og dyrt.

Det eneste sted jeg har set komplette hjul til salg er hos African Queens. De er latterligt dyre og firmaet har en total manglende service.

Tror den billigste løsning vil være at købe en tysk trafikskadet, som ikke har skader på hjulene. Fik selv en for 4 år siden, hvor der var kosmetiske skader på højre side. Den havde gået 22.000 km. årgang 1997, altså en RD07A. Samlet pris var kr. 17.000,- .Selvfølgelig er det en del penge at smide i reservedele, men det er rart at have lidt ekstra på lager. Prisen er i øvrigt billigere end AQ tar for 2 nye hjul :shock:

Skal lige tjekke om jeg har et sæt ekstra nav til at ligge, så er der jo mulighed for selv at montere egre og fælge.. Du kan evt. prøve at efterlyse et sæt på E-Bay eller de AT fora der er rundt omkring på nettet.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter

Det er vildt at det skal være så dyrt at tilkøbe et ekstra fælge. Mærkeligt at der ikke er marked for det og der laves billigere fælger :-(

Fedt hvis du har et ekstra nav sæt jeg kan købe. Hvis jeg Excel fælge og eger kan det mekaniker montere det eller skal de laves specielle steder?

Jeg fandt faktisk efterfølgende et sæt fælge på nettet til RD07 1993-2003. Jeg har vedhæftet billederne da jeg ikke helt har fundet af at upload endnu :-x

Sættet koster ca. 3800 kr. er det bare at sætte sættet på eller mangler der noget jeg skal tilkøbe :?:

Og tak for hjælpen :-)

Med venlig hilsen

Rasmus
Vedhæftede filer
Forfælge
Forfælge
fælge 2.jpg (218.93 KiB) Vist 28234 gange
Bagfælge
Bagfælge
Fælge 1.jpg (221.66 KiB) Vist 28234 gange
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Nikolajsen »

Ja altså, med mindre at du havde tænkt dig at flytte bremseskiver hver gang, så mangler de....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

3 skiver koster et sted mellem 2 - 3.000,- kr., så er hjulene jo ved at være halvdyre. Hvis du kan finde pengene til det, får du ret så meget for pengene ved at købe en hel cykel i Tyskland eller Schweiz.

Du bør kunne finde en til omkring 15.000 -20.000,- kr. med en lille skade. Det er ikke urealistisk at sælge overskydende stumper så hjulene ikke kommer til at koste noget. Kan du finde en RD07A bør du selv bruge ledningsnet og motor, så du går fra et benzin forbrug på 16 km/l til 20 km/l. Slet ikke så ringe endda. Den motor du får i overskud kan altid sælges for 6- 7.000 kr.

Hører gerne om det videre forløb.

Husk T63 på forhjulet.. kkj8 (Så holdt jeg mig til strengens indhold)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Jeg kan godt se fordelen at købe en reserve afrikaner til reservedele men pengepungen tillader ikke de store investeringer. Jeg skal have sat nye skiver på mit originale hjulsæt så havde enligt tænkt mig at bruge de sammen skiver på begge hjulsæt og spare de penge, med mindre det er en dårlig ide. :roll:

Er stadig interesseret i et navsæt, hvis du har et liggende :lol:

Jeg monterer Michelin T63 på min fremtidige hjulsæt :-P

Mvh

Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

Hej Rasmus..

Har et bagnav, men det er desværre tæret, så det kan ikke bruges... :cry:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter

Ærgerligt med det bagnav, men det er der ikke noget at gøre ved :-?

Hvilken størrelse dæk sætter du på baghjulet? Jeg kan ikke finde T63 i 140/80-R17. Sætter du et smallere dæk på?

Med venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

Hej igen..

Jeg benytter fra 130 til 150 på baghjulet af min Africaner. kan du overhoved finde T63 som bagdæk ? Har en formodning om at de ikke produceres mere..
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter

Jeg kan kun finde dækket i 130, hverken 140 eller 150 :-x Det er vel heller ikke størrelsen det kommer an på :-D

mvh
Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: MICHELIN T63

Indlæg af Peter AT »

I dette tilfælde betyder det ikke rigtig noget.
Du vil få bedre grip på løst underlag med et 130ér end et 150ér dæk. Forskellen er minimal, og din bagfælg klarer snilt begge størrelser.

I andre tilfælde har jeg hørt fra en quinde, at størrelsen betyder en del, men det springer vi lige over her :oops:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Besvar