Pirelli Scorpion Rally

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Besvar
TEriksen

Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Har monteret et par Scorpion Rally på Afrikaneren og testkørte dem i går. 90/90-21 for og 150/70-17 bag.
Pirelli selv skriver at de er udviklet til hurtige ørkenetaper og de har da også været anvendt i Dakar rallyet for nyligt.
300 km i Vestjylland blev det så til. Jeg kom gennem hurtige grusveje, mindre grusveje, markveje, en enkelt sti der ikke var en vej alligevel og da jeg fandt ud af det var jeg kommet halvvejs rundt så jeg fortsatte, og naturligvis strand.

De ser sådan her ud:
Billede

Billede

Montage: De var temmelig stive i det, men med en lille wire anordning til at få ventilen igennem hullet i fælgen og et par store dækjern kom de på.

Landevej: De første 100 km var ikke så sjove. Jeg havde lige kørt på gade dæk så de store knopper krævede en anderledes tilgang til svingene. Det føltes som om jeg var ved at vælte i de første par sving men det blev efterhånden bedre som der kom nogle kilometer bag mig og jeg fik vænnet mig til dem. Dækkene rumler en del ved 110-120 km/t pga de de store knopper men de hyler overhovedet ikke.

Større og mindre grusveje klarer de rigtigt godt, de er retningstabile, har godt grip, selv ved temmelig frisk kørsel. Fordækket har fantastisk greb i belægningen og jeg følte på intet tidspunkt at forhjulet var ved at glide væk for mig. Selv på den lille sti der med vandhuller, langt græs, krat og det hele var der ikke problemer med kontakten til underlaget, bagdækket trak fint igennem.
Fuld fart på den store grusvej gennem Kallesmærsk hede klarede de også til ug, selvom der var store vandfyldte potholes på størrelse med et granatnedslag. Fuld gas og så ellers hive lidt i styret en gang imellem.

Behøver jeg at sige at de fik mig godt gennem sandet uden brækkede lemmer :-)

De hårde dæksider mærkes meget, dækkene er stive og det humper en del på knoldede grusveje. Det er tydeligt at det ikke er komfort det handler om her.

På vejen hjem havde jeg vænnet mig til dækkene og jeg glæder mig til at se hvor mange km der er i dem.

Billede

/Thomas
Suhir

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af Suhir »

Mange takker for den fine anmeldelse! Hvad koster sådan et sæt? :-) :ok:
poulsen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af poulsen »

og hvordan står de på tørt og vådt asfalt?
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Jeg fandt dem ved mynetmoto.dk til 640kr for fordækket og 919 kr for bagdækket. Nogenlunde rimeligt men lidt i den dyre ende.
Der står mere om dækket her: http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... RALLY.html

Har nu fået kørt yderligere 500 km på dem og de står fint fast på tør vej, jeg kører som jeg plejer på knopdæk og det fungerer ganske fint.
Der er stadig masser af knopper tilbage :-D

/Thomas
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Så tilfældigvis at Pierelli rent faktisk leverede disse dæk til Honda teamet ved det sidste Dakar rally :ok:

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/ ... hrc-honda/

/Thomas
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Så er der kommet et par tusinde km på dækkene i alt og der er stadig masser af knopper tilbage :ok:
På tør vej fungerer de super.
På tørre grusveje er bagdækket lidt løs i det, der mangler lidt sideværts stabilitet hvilket bevirker at bagenden drøner fra side til side men det giver spændende muligheder ved sving. Det griber dog godt ved acceleration.
På våde grusveje fungerer det bedre.
I Varde øvelsesterræn med masser af sand fungerer de rigtigt godt. Der er godt bid i bagdækket og det trækker fint cyklen fremad, også i dybt sand.
Våde asfaltveje klarer bagdækket dog ikke så godt - bagbremsen blokerer let og ved acceleration ud af feks rundkørsler kommer man let til at give for meget gas så baghjulet spinner.

/ Thomas
Rasmus T

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af Rasmus T »

Hej Thomas

Er det blevet dit nye favorit over TCK80?

Virker som de dæk har mange godt egenskaber, men ærgerligt at det er mindre godt på tør grus og våd asfalt :-x Det er to vigtig egenskaber for min kørsel :-D

Venlig hilsen
Rasmus
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Fordækket er jeg meget tilfreds med men jeg er ikke sikker på at jeg skal have samme bagdæk igen.
Netop tørt grus og våde asfaltveje har vi meget af i DK så mit favorit bagdæk er stadig TKC80. Desuden fungerer det rigtigt godt i frisk kurvekørsel som jeg holder meget af.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve en kombination der hedder TKC80 bagdæk og Pirelli MT 21 fordæk næste gang. Det tror jeg kunne blive godt.
Mitas E09 lyder nu også til at være et godt bagdæk så måske det bliver sådan et i stedet for TKC80 bagpå.

/Thomas
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Vil lige give en update efter et par weekender i Varde øvelses terræn og en enkelt grusgrav.

Det er et rigtigt godt dæk til sand og hårdt offroad terræn!!! :ok:

Det rykker totalt igennem og har rigtigt godt bid i underlaget når vi snakker sand, mudder og den slags.
Har kun siddet fast en enkelt gang og det var min egen skyld, ellers trækker bagdækket godt igennem og forhjulet står rigtigt fint fast og bremser formidabelt.

På en tør landevej fungerer alt som det skal. Sving kan tages ganske pænt uden problemer. Dækkene rumler men det skal man nok også forvente af grove knopdæk.
På våd vej dog, laver bagdækket endnu mere hjul spin end først antaget så der skal man være rigtig forsigtig. Fordækket har jeg dog ikke været i problemer med her, men det skyldes nok netop at jeg kører meget forsigtigt.
Grusvejene er som tidligere beskrevet, løs bagende ved frisk kørsel, gode udskridningerne i svingene.

Jeg tror at man kan vænne sig til kørestilen hen ad vejen, men bagdækket bliver nok desværre ikke min all-round favorit :cry:

Har nu kørt ca 2500 km på dækkene og der er stadig masser af knopper :ok: Dvs slidstyrken er i orden.

/ Thomas
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Så fik bagdækket sit endeligt. Har stadig fordækket monteret men det bliver nok også snart skiftet da knopperne er ved at have kraftig hæl-og-tå slidtage.
65oo km blev det til og der er stadig 1-2 mm tilbage og det trækker såmænd ok på de faste grusveje der er derude i øjeblikket.
Men om lidt bliver de løse og så skal der nyt gummi på.
Skal hilse at sige at det var en bitch at få det af igen...
Afløseren blev et Mitas E09 Dakar som du kan læse om i en anden tråd.

Mvh Thomas
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af kjelde »

Jeg vil lige byde ind med lidt erfaringer af ovennævnte dæk.
Bagdækket smed jeg ud efter 500 km. På våd asfalt er det efter min mening total ubrugeligt. Som at køre på isglatte veje :not:
Fordækket derimod synes jeg fungerer godt både på asfalt, grus og jord.......men......blev meget hurtigt ubrugelig på asfalt.
Efter ca 2000 km blev det slidt så meget hæl/tå at jeg på hjemturen fra Sydtyskland ikke kunne køre mere end 100 km/t uden at skulle bruge det meste af vejbanen.
Sådan ser dækket ud efter ca 3500 km.
De bliver ikke bestilt igen.

Billede
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
TEriksen

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af TEriksen »

Nu er det nok heller ikke lige meningen at man skal tage et ørken rally dæk ud på de tyske mototveje...
Har aldrig haft bøvl med ikke at kunne holde den på sporet, må være din BMW der er lidt slatten i det :mrgreen:

/Thomas
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Pirelli Scorpion Rally

Indlæg af kjelde »

ja Thomas den er nok lidt slatten, er jo ikke en africaner :-D
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Besvar