Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Besvar
Berner

Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af Berner »

så kom der nyt gummi på Africaneren, mit valg blev Mitas E-07 i størrelserne 90/90-21 og 130/80-17.
Grunden til mit valg er at jeg ønsker et dæk der fungerer godt på asfalt og på løst underlag altså et 50/50 dæk. jeg har kigget på Heidenau K60-scout men dette dæk har en køreflade/mønsterstribe på midten som jeg ikke ønsker. Midterfladen gør at det køre godt på asfalt men ikke griber super godt på løst underlag. Jeg mener det virker mere som gadedæk altså 70/30 vej/grus. K60-scout ser efter min mening grovere ud end det i virkeligheden er. Jeg har også kigget på Mitas E-09 og Continetal TKC 80 som er knopdæk men disse dæk virker for grove til mit behov da jeg mener det er 20/80 vej/grus og så meget grus køre jeg ikke.
Mønsterdybden på mine nye Mitas E-07 dæk er ca. 5 mm. på forhjulet og 10 mm. på bagdækket
De dæk der sad på cyklen, sad på da jeg købte den og det var rene gadedæk, foran sad der et Lasertec fra Metzler i 90/90-21 og bag var der monteret et Metzler i 160/70-17. Det alt for brede bagdæk giver iøvrigt rigtig dårlige køreegenskaber fordi man presser et bredt bagdæk ind på en smal fælg, dette bevirker at dækket bliver spidsere i rundingen på kørefladen og cyklen falder ind i svingene du skal bruge mange kræfter på at styre gennem svingene.
Et godt råd til alle er derfor: sæt aldrig bredere bagdæk på din cykel fordi det ser godt ud, da dette forringer styringen i sving markant.
Tilbage til de nye dæk, da min cykel er en RD04 havde jeg valget om jeg skulle sætte 140/80-17 som er standard på RD07 eller 130/80-17 på den.
Forskællen på 140/80-17 og 130/80-17 er højden på dækkassen og bredden på dækket. På 140/80-17 er dækket 140 mm. bredt, 80% af 140 mm. højt altså 112 mm. højt og passer til 17 tommer fælg. På 130/80-17 er dækket 130 mm. bredt, 80% af 130 mm. højt altså 104 mm. højt og passer til 17 tommer dækkassen er altså 8 mm. lavere en på 140 dækket.
Standard dækket til en RD04 som er 130/90-17, hvilket er 130 mm. bredt, 117 mm. højt og passer til 17 tommer fælg, fås ikke som endurodæk mere så derfor mit dilemma ved valg af størrelse. Grunden til at mit valg blev 130/80-17 er, at bredden ønsker jeg forbliver den fabrikken forskriver, en lavere højde på dækkassen gør kun dækket lidt stivere i svingene (som lavprofil dæk) og forringer derved ikke køreegenskaber. Den lavere dækkasser giver også en lidt lavere gearing hvilket kun betyder jeg får lidt mere optræk men lidt lavere topfart, dette betyder dog intet for mig da jeg sjældent køre over 130 km/h. Derudover giver det en mindre frihøjde på 8 mm. i forhold til 140/80-17, den lavere frihøjde anser jeg heller ikke for et problem.
Eftersom speedometret er forbundet til forhjulet, betyder størrelsen på baghjulet intet for speedometervisningen.
Prisen på mine nye dæk er kr. 467,- for bagdæk og kr. 365,- for fordæk altså kr. 832,- i alt. Dækkene er købt på daekleader.dk.
Jeg har undersøgt meget omkring slidtage på Mitas dækkene, dækkene siges at holde ca. 8.000-10.000 km., derudover har fabrikken haft problemer med at mønsteret krakkede men dette problem skulle være løst efter 2012.
Efter jeg har monteret og afbalanceret dækkene har jeg kørt en kort tur, her oplevede jeg super vejgreb i forhold til Metzler dækkene, ingen wobling når jeg slap styret ved 80 og 100 km/t og en meget letkørt Africaner når jeg skulle dreje eller svinge. SKØNT
Vejgrebet på våd vej er jeg meget spændt på fordi de fleste tests siger at E-07 dækket ikke står super godt fast i vådt føre, dette skulle dog også være forbedret efter 2012 hvor gummiblandingen skulle være ændret. Jeg vender tilbage med flere detaljer om vejgrebet når jeg har kørt noget mere.
Jeg håber mine tanker og gennemgang af størrelser samt dækvalg kan bruges når det næste gang er skiftetid til nye dæk.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af John Sigh »

Hej.
K60 scout i 130-17 har ikke midterstriben , den kommer først ved bredere profiler.
Mvh John.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Berner

Re: Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af Berner »

ok John
Berner

Re: Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af Berner »

Glemte lige at skrive lidt om montagen af dækkene og om dæk med slange
Dækkene er mærket med TT dette betyder TubeTyre (slangedæk), et slangedæk er ikke stribede på indersiden og du risikere ikke så let at slangen bliver slidt i stykker ved friktionen mellem dæk og slange når du er ude at køre.
Det er lovligt at montere slange i TL dæk, TL betyder TubeLess (slangeløst), men et slangeløst dæk er riflet på indersiden og kan derfor lettere ødelægge slangen og du øger derfor chancen for at dækket eksploderer under kørsel.
Lige meget om man kører med TT eller TL dæk er det i alle tilfælde en god ide at komme godt med talkum ind i det nye dæk før montering, dette nedsætter friktionen mellem slange og dæk, derved mindskes chancen for at dækket eksploderer under kørsel.
Talkum findes i babypudder og jeg har købt mit i Bilka for kr. 22,-
God arbejdslyst
Berner

Re: Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af Berner »

Her er en lille video jeg har lavet om mine nye Mitas E-07 på våd grusvej
https://www.youtube.com/watch?v=hWz7EedibZU
Berner

Re: Nyt gummi på afrikaneren Mitas E-07

Indlæg af Berner »

Så er dækkene også testet på våd vej, her fungerer de rigtigt godt. De har godt greb i asfalten, jeg har ikke på noget tidspunkt mærket dårlig vejgreb hverken i sving eller ved opbremsning.
Er super tilfreds med dem.
Besvar