Ny Yamaha All-Roader.

Her kan debateres alt, næsten.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

En All-Road mc er efter min mening en mc med 21 tommer forhjul og mindst 200mm affjedring. Vægten er egentlig ligegyldig, den skal jo kun køre på alle slags veje (grus og lignende). En off-roader derimod skal ikke veje over 160kg og have over 250mm affjedring og indsugningen mindst 60 - 70cm over jorden.
Nu har jeg aldrig prøvet en GSer, men hvordan er den at kører med 160km/t på grus med skiftende underlag og huller. Er den nem at skifte spor med ?. Hvordan er den at styrer hvis man skal gennem vandløb/floder når man ikke kan se bunden. Kan man rejse den op hvis den vælter.

Hilsen

Henrik
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Nu kender jeg ikke mange der kører 160 kmt på grusveje, og da slet ikke på dette forum.

Men, da jeg var i finland for nogle år siden kørte vi ca 3800 km grus og skovveje, og der kørte vi jævnligt 130-140 kmt, men dælme ikke hurtigere. Der havde GS kørere ikke større problemer med terrænet end dem der kørte AT/TA osv.

Nu skal det da retfærdigvis også siges at selvfølgelig er en GS en tung offroader som de ældre TAer og ATer, men i min optik stadig offroader. Men efter min mening er en GS1200 mere offroad end en AT RD07 er det. har kun prøvet en 1150GS et kort stykke tid. Og efter nu at have ejet en RD07 ved jeg nok hvad valget bliver næste gang. Har nok ikke penge til en 1150GS, men enten en 1100GS eller en ældre R100GS.

Mange snakker om det med at styre en cykel i dårligt føre osv. GSen har en kæmpe stor force, som vel også kan siges at være en hæmsko hvis det er snævert. Motoren gør at den har et meget lavt tyngdepunkt. Samtidig hvis man vælter ryger den ikke helt ned på siden.

Men det er jo åbenbart meget et spørgsmål om hvordan folk ser på tingene, og man behøver jo ikke altid være enig :-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Det er en både spændende og interessant tråd denne her. Det er
altid godt med lidt foder til tænkeapparatet. ;-)

Jeg får lyst til at gentage et par super gode citater som "tingtilsalg" er
kommet med i tråden.

1. Som en klog mand engang sagde, at handle MC handler sjældent
om fornuft, nærmere om følelser.

2. Men det er jo åbenbart meget et spørgsmål om hvordan folk ser
på tingene, og man behøver jo ikke altid være enig.

Om den ene maskine vejer 40 kg. mere end den anden, eller er mere
en landevejsmaskine end en offroader er fuldstændig uden betydning
hvis man er tilfreds med sin motorcykel, og motorcyklen iøvrigt passer
til det man gerne vil bruge den til.

Jeg synes at Honda's all-roadere lever op til deres betegnelse på
glimrende måde. De er ikke suveræne offroadere, eller suveræne
landevejsmaskiner. De er som betegnelsen antyder et kompromis
som giver god komfort, driftsikkerhed og rimelige køreegenskaber
på varierende typer underlag (undtaget de ekstreme).

Og jeg er helt enig med "tingtilsalg" når han antyder at GS1200 og
den omtalte Yamaha er nogle helt anderledes "hardcore" maskiner.

At jeg så ikke er interesseret i "hardcore" er en helt anden sag.

Så kan man bare gentage citat 1. og citat 2. Snakken om hvilken
motorcykel der er mest "rigtig" bliver man nok aldrig helt færdig med. :roll:

Det er lidt som at diskutere om blå eller rød er den pæneste farve
bortset fra at motorcykel diskussionen er uendelig meget mere
interessant. :idea:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Indlæg af kjelde »

jeg fatter bare ikke hvad man skal bruge 100 hk eller mere til hvis det hedder offroad. Det jeg mener er bare at uanset farve eller hvordan cylindrene sidder er de store maskiner primært bygget til landevej/touring.
Bare min mening :-)
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg synes også det er en super interessant tråd.

Men er der nogen der kan/vil definere Offroad for mig?
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Lykkedal skrev:Jeg synes også det er en super interessant tråd.

Men er der nogen der kan/vil definere Offroad for mig?
Ifølge Hærens logik :lol: , må det være "Udenfor fast banet vej".

Synes lige jeg vil fremhæve ordet AllRoad, som jeg mener er meget rammende for netop vores cykler.

Har i øvrigt kørt OffRoad på min ATér monteret med StoneKing Crosdæk.
Man kan da godt få sved på panden af at tumle med den, men er det ikke alt for humblet og snævert, klarer den sig faktisk rigtig godt :ok:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Peter AT skrev:
Lykkedal skrev:Jeg synes også det er en super interessant tråd.

Men er der nogen der kan/vil definere Offroad for mig?
Ifølge Hærens logik :lol: , må det være "Udenfor fast banet vej".

Synes lige jeg vil fremhæve ordet AllRoad, som jeg mener er meget rammende for netop vores cykler.
Tak Peter :ok:
Det var også noget i den stil jeg havde forestillet mig.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Jeg er fuldstændig enig med Yaknudsen, som jeg også skrev: én vil have moderen, en anden vil have datteren...

Ting til salg er til GS, jeg er til Varadero...og jeg har prøvet GS´eren (føltes efter min mening som at sidde på en cloning
af et legeplads-fjederdyr og en pladevibrator, med et kosteskaft i hænderne... den måtte bare ud :lol: )

For mit vedkommende har det nok mest med komfort og kørestil at gøre, Varaderoen klarer jo snildt rigtig lange stræk
på motorvejen, men den går så sandelig heller ikke af vejen for en god grusvej, specielt ikke efter den har fået
Anarkee 2 på, og decideret offroadkørsel, det er nok ikke så meget mig.

Mit indlæg var egentlig også mest ment som et billede på hvor svært det er at sammenligne motorcykler, der er så
mange faktorer der spiller ind.

Jeg håber da også jeg kan få mulighed for at prøve Yamahaen ved lejlighed når jeg kommer til Danmark igen.
Umiddelbart ligner den for mig at se en mellemting mellem GS´eren og Varaderoen, måske mere i retning af KTM´en.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

kjelde skrev:jeg fatter bare ikke hvad man skal bruge 100 hk eller mere til hvis det hedder offroad. Det jeg mener er bare at uanset farve eller hvordan cylindrene sidder er de store maskiner primært bygget til landevej/touring.
Bare min mening :-)
Tak for forklaring :ok:
At jeg så ikke er enig, er en anden ting. Jeg kan ikke lige se, hvordan 100 hk. kan være en ulempe.
Unødvendigt...........tjaa....måske, men ikke en ulempe.
En Varadero er primært bygget til landevej, men ikke TA/AT, eller en BMW R **** GS.
Groft sagt kan man vel næsten se på fælgene hvad de er bygget til, hvis de har eger, er de også beregnet til kørsel udenfor asfalt. Sådan som jeg ser det. :-D
(og her falder en BMW R 1200 GS lidt igennem :-( , så skal det være den der hedder Adventure)

P.S Motorcykler skal købes med hjertet :-D (medmindre de kun er transportmiddel)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

+100hk er en rigtig god ting hvis man kan lide at køre i sand og småsten på vestkysten. For eksempel nord/øst for skarre klit har TA simpelthen for lidt effekt. Er der effekt nok, og har chaufføren kondien er det en meget smuk tur. Er man lidt flad ser man nok ikke helt det samme. Jeg har iøvrigt kørt hele turen (blåvand - skagen) på en xl250r, men den bliver godt nok varm ind i mellem.

Hilsen

Jernhenrik
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Helt enig.. Så snart underlaget bliver blødt kommer de 50/60 hk hurtigt til kort.

Hvad angår definitionen på offroad angår. Synes ikke rigtigt man kan kalde grusveje offroad. Men skovveje med løst underlag osv. så behgynder det at ligne noget :-)

Snævre skovstier og mudderhuller, så kan man vist godt begynde at kalde det offroad.
jalp

Indlæg af jalp »

Jeg har idag talt med med en af de ansatte ved Harry M.. så viser Yamahaen imorgen. Der bliver INGEN prøve ture imorgen :cry: prøvtur udgår fra butikken og Mcén har de kun til lørdag så skal den videre!! Det er da skuffende :shock:
Besvar