Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Her kan debateres alt, næsten.
PAVJ

Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af PAVJ »

Forleden fik jeg følgende :?:

Hvilken MC ville du vælge til daglig pendleri, 150 km pr dag, krav:

Driftsikker
Nem og billig at vedligeholde.
Komfortabel
Nogenlunde kraft.
Prisniveau mellem 40.000 - 60.000 kr.

Jeg synes jo svaret var ligetil, indtil følgende forbehold: "Det må hverken være en AT eller en TA" :smadret:

Jeg mener at kunne huske et mærke som starter med B - meeen.

Selv om jeg ved at tanken er urealistisk :-D kunne det være sjovt at høre her på forum hvilken MC man ville vælge ud fra disse kriterier.

M.v.h.

Poul
tingtilsalg

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af tingtilsalg »

Til de penge kan du få en relativt ny Yamaha XT660R.

Har selv kraftigt overvejet at få mig sådan en, men er kommet til den konklusion at pengene nok er bedre at bruge andetsteds. Der findes tonsvis af udstyr til den Yamaha, og det er relativt let at hive 10-12 hk mere ud af den, med et powercommander, anden luftfilter og udstødning.

Det afhænger jo også af hvad du vil med den.
Men i en tysk test finder de faktisk XT660R som en generelt bedre cykel end Transalpen, det er så godt nok den sidste 650cc model der blev testet imod.

http://www.f650.co.uk/new_site/library/GS%20Review.pdf

Så kan man jo tolke det som man vil :-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af yaknudsen »

Man kan sige meget godt om en Yamaha XT660R. Men den kommer da ikke i nærheden af den komfort som en TA kan tilbyde. Og komfort var jo et af de krav som blev fremhævet.

Gad vide hvilke argumenter der er brugt for at fravælge en TA eller en AT på forhånd. Det virker nærmest som flamebait. :opkast:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
tingtilsalg

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af tingtilsalg »

Jeg har endnu ikke selv prøvet hverken den nye TA eller sådan en XT660R, men har læst mange positive kommentarer om sådan en XT660R på advrider.com

Men indtil Honda lancerede den nye 700 TA var tiden jo ved at rende temmeligt meget fra sådan en 650cc TA. Det skal ikke lyde som jeg er blevet Honda fjendsk med tiden. Men jeg synes ikke om det der er sket med hverken TA eller AT gennem tiden. Også derfor mit næste køretøj meget vel kunne gå hen og blive en AT650 RD03, hvis jeg engang finder en :-)
PAVJ

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af PAVJ »

Hvad med:

Suzuki V Strom
BMW 650 GS
Aprilia
Yamaha TDM
Kawasaki ER



M.v.h.

Poul
jalp

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af jalp »

Sjovt spørgsmål :roll:
Jeg kom til at tænke: Honda NTV , motoren kender vi og så har den kardantræk :ok:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af Bønne »

NTV´en må være et rigtig godt bud.

Umiddelbart tænkte jeg på Varadero, men da jeg nåede ned til prisen holdt den ikke.

Desuden har den ikke "nogenlunde kraft", den har enorme kræfter :lol:, og så har den

brikker til ventiljusteringen, hvor NTV´en formentlig har stilleskruer ligesom AT´en = nem vedligehold.

Om den har kæde- eller stangtræk, synes jeg er underordnet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hvad med en GS 500 E ?

Indlæg af Søren Dahl »

Hej

Hvad med en GS 500 E med fuldkåbe - en af de gamle - de er RET stabile ved jeg, og temmelig billige - og så er de nemme at håndtere, og billige i stort set alt?

Jeg har selv kørt en del KM på sådan en cykel i tidernes mogen, lånt naturligvis - men fed maskine som pendler vil jeg sige - men så stopper det nu også der... :mrgreen:

Mvh Søren
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af Bønne »

Søren, fordi det kan være et problem at skaffe reservedele til ældre Suzuki, Kawasaki og Yamaha :not: .

Men normalt ikke et problem med en Honda :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af tingtilsalg »

Det må vist være en personlig holdning frem for et egentlig faktum.

Også underligt, når man tænker på alle de gutter der roder med gamle yamahaer, suzukier osv på tenere.dk
Tvivler på at der skulle køre så mange gamle yamahaer rundt hvis der ikke fandtes reservedele til dem.
Rotax 655

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af Rotax 655 »

Mit forslag
En Bimmer af en eller anden kaliber med kardan træk og kåbe. Kønne er de ikke, men kendt for deres driftssikkerhed og pålidelige køreegenskaber. Og at kunne undgå at servicerer og smøre en kæde på en pendlermaskine er da fint.
Og det er da lige før den renoverede blå K 75 der er til salg ved xpedit er lidt flot. Eller hvad med en af GS modellerne. F650 f.eks. i BIKE er der en artikel om en Norsk eventyr der kører gennem Afrika på den. En Fonduro model fra 70 erne. På et tidspunkt kører han ind i en flok gedder og tværs igennem en. Bimmeren holder til det hele- Da det er besværligt og dyrt at passere grænserne, bliver Bimmeren på et tidspunkt skilt ad med en svensknøgle og en skruetrækker og transporteret alternativt over grænsen. Se det er da en rigtig pendler maskine. :-D

PS og tænk så på hvor mange km politiet har kørt på de maskiner, totalt må det være millioner af km. bare i det lille Danmark.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af Bønne »

Alt er jo relativt (og Einstein var relativ kvik :lol: ), og nu ved jeg ikke hvor gammel en GS 500 Søren tænker på, men jeg ved af erfaring at det er et problem at få originale reservedele til Kawasaki fra før midt-firserne, og jeg har fået at vide fra forhandlere at problemet er det samme med Yamaha og Suzuki. De almindelige sliddele der laves uoriginalt kan man selvfølgelig godt få, men skal man bruge noget af det der er specielt til en bestemt cykel (f.eks. motordele), og som ikke fås uoriginalt, er det et problem. Årsagen skulle være at de tre fabrikker ikke gider at have lagre af reservedele som de kun sælger begrænset af, og derfor skrotter reservedelslagrene efter en årrække. Honda derimod har meldt ud at de ikke producerer reservedele til ældre Honda´er mere, men til gengæld skrotter de ikke de lagre der eksisterer, dvs. at så længe delen er på lager, kan den skaffes. Jeg har da heller ikke haft problemer med at få reservedele til min gamle CB 750 K7 fra 1979 (model 1977), selv sliddele som kædehjul har kunnet skaffes, men nu er det heller ikke mange reservedele sådan en bruger, på trods af alderen og 145000 km. :ok:

En gammel boxer-BMW...hmm...spørger man en BMW-kører går de jo aldrig i stykker...der er jo godt nok lige det med bagtøjet...og så lige det med gearkassen...ja, og så det med krumtappen...og det elektriske...men bortset fra det, så går de aldrig i stykker :!: :!: :lol:

Kæde eller stang, selv foretrækker jeg kæden, jeg bryder mig ikke om stangens reaktioner, og en god kvalitet kæde og tandhjul er der altså minimal vedligeholdelse på, især hvis cyklen skal bruges som pendlermaskine, og fortrinsvis kører langturer. På Varulven er kæden blevet strammet to :!: gange på de 26000 km vi har kørt nu, og første gang var i forbindelse med dækskifte. Og for lige at sprøjte kæden når man alligevel har den oppe på centerstøtten for at tanke, eller når man parkerer alligevel, synes jeg altså ikke er noget problem. Og gør man det inden man stopper motoren og mens kæden er varm, kan opløsningsmidlet i kædesprayen fordampe mens man tanker eller til næste gang den skal ud at køre, og så sviner det faktisk minimalt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af jernhenrik »

Et andet bud på en ideel pendlermaskine kunne være en CX 500/650. 50/64hk kardantræk, vandkøling, godt sæde og så tager det kun ca 10min at stille ventiler. Motoren kan tages ud på under en halv time. E-modeller er at foretrække da den har bedre bremser og en kraftigere.

Hilsen
Jernhenrik
Rotax 655

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af Rotax 655 »

http://www.youtube.com/v/WRg3TC7Fi4k&hl ... &version=3"
:-D
2009 BMW G 650 GS | Review
Kelly Callan
10/17/2009

Click the images below for bigger versions:

Multi-Purpose 650 Single

I must admit that the BMW G 650 GS was not my first choice of bikes to ride. Usually there are plenty of test bike in the Ultimate MotorCycling garage, and the single-cylinder 650 GS was consistently getting overlooked in favor of faster and sexier machines, such as the Triumph Street Triple R and Buell Lightning XB12Scg. Like the best friend who is sometimes taken for granted when a fast-paced personality shows up, steals the limelight, and is more fun to hang out with--such was the 650's initial fate.

One day, however, I needed to make a stop on the way to work for a short bouquet of flowers for my sister's birthday. Those were not going to fare well in my Ogio backpack and, as I debated this dilemma, my eyes fell upon the BMW G 650 GS with its optional side cases installed. I could carry the flowers in a small vase and leave them fresh on her doorstep. I got on and rolled the bike out of the garage.

Since then, I have found myself choosing the BMW G 650 GS more often when doing commuting chores on the local congested freeways. It is a non-intimidating ride, both in size and power. While the G 650 GS is a decent commuter bike, I am perpetually running late and mixing with heavy freeway traffic, so I prefer a more aggressive mount. The affable thumper runs out of steam quickly at highway-plus speeds. Not much is in reserve at 70 mph, so a downshift is required, along with a handful of throttle, to have any sort of passing capability. Also, at engine speeds over 4200 rpm, the mirrors' images turn into a blur. The bike was certainly more enjoyable on holiday-light traffic days.

On surface streets and backroads, the BMW G 650 GS is much happier, and so am I. At 423 pounds (claimed wet), the bike isn't light for a single-cylinder 650, but the bike handles well at low speeds due in part to the under-seat four-gallon fuel tank keeping the cg low. With an inseam-friendly seat height of 30.7 inches (an optional Low Suspension kit brings it down to 29.5), it is easy to feel confident and in control. However, the handlebars sit a little bit too high and feel awkward. At 5' 6" the neutral-position of the pegs is fine, but they are closer to the seat than I would like. Taller riders will definitely need a much thicker seat which will, in turn, lower the relative height of the bars.

Early one Saturday morning, I took the sturdy little BMW G 650 GSon a longer excursion--I was off to watch an off-road competitive event out in the hinterlands. I had already been making good use of the stock heated handgrips while commuting on brisk mornings and late evenings, but found them even more welcome on this extended, chilly ride. Though my hands stayed warm, after a couple hours of uninterrupted riding at 70+ mph, the single-cylinder 5-speed engine's buzziness--which I had not noticed on my 20-minute weekday commutes--left my fingers tingling. The seat itself was quite comfortable, though, and the sit-in ergonomics allowed decent wind protection from the fairly short windscreen.

A happy surprise was how well the Gelände (off-road) part of the BMW G 650 GS worked. My route required a few miles of challenging dirt on a fairly steep, and sometimes sandy, road through a hilly area. I had been dreading one climb, in particular, which had a tight turn at the bottom, giving me no opportunity to take some speed into the ascent. Happily, the BMW surprised me, as the tires held their ground and the plentiful torque allowed me to keep both traction and speed up.

Later, the BMW G 650 GS handled securely on Dirt Mulholland, a rutted, potholed road scattered with occasional sand, as well as a rollercoaster single-track, hard-packed trail. The 650 GS is not a real dirt bike by any stretch of the imagination, but the bike is willing to get its feet dirty without complaint in reasonable circumstances.

The BMW G 650 GS is an enjoyable ride in the canyons; the bike is nimble on its 19-inch front/17-inch rear tires and steering is quick. The single-disc front brake capably slows the bike down, thanks to the 650's modest weight and performance, and the standard equipment ABS gives added confidence.

Certainly, the BMW G 650 GS is comfortable, reliable and easy to get along with, features I had, of course, noticed on first introduction. But as we got to know each other better, I was appreciating these solid character traits. And I'm not the only one.

BMW has sold over 105,000 of the popular BMW G 650 GS singles since 2000. Introduced as the F 650 GS, it enjoyed eight years of success. However, in 2008, BMW replaced the 652cc single-cylinder powerplant with a 798cc parallel twin engine (but still calling it a 650--strange but true), and kept the F 650 GS name. To add to the confusion, BMW brought back the 650 single in 2009 (with the engine now made by Loncin in China, rather than by Austria's Rotax) , renaming it the G 650 GS--the bike in this test, if you haven't been able to follow the convoluted story.

The odd story behind the names aside, the BMW G 650 GS's consistent success comes from its everyman appeal. Like any motorcycle, you have to ride it on its terms. Not a freeway flyer, the G 650 is an excellent city bike, especially with the expandable side cases installed. On backroads, the GS is easy to ride and there is no reason to let a lack of pavement get in the way of that day's adventure. Besides, any bike that can make it possible for me to put a nice smile on my sister's face is a winner in my book.

BMW G 650 GS: RIDING STYLE
Helmet: HJC SY-Max II
Jacket: Firstgear TPG Monarch
Gloves: Firstgear Fargo
Pants: Firstgear TPG Escape
Boots: Sidi Discovery

Photography by Jon Beck
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Verdens bedste pendlermaskine.... ?

Indlæg af jernhenrik »

Er det mig der har en hørefejl, eller siger han på et tidspunkt i videoen at motoret er produceret i Kina???

Hilsen
Jernhenrik
Besvar