Nu er det vist på tide at jeg kommer med en mere uddybende anmeldelse af min XLV650.
Lad mig starte med at slå fast at jeg er meget glad for cyklen. Der er selvfølgelig up's and down's, men overordnet set er jeg rigtigt godt tilfreds, og jo mere jeg kører jo gladere bliver jeg. Både V-motor og enduro stil var nyt for mig, men nu kan jeg ikke rigtigt forestille mig andet.
Som tidligere nævnt herover i tråden, er jeg ikke så høj og skulle lige vænne mig til at der er langt til jorden ved lyskryds o.lign. Men efter et par hundrede kilometer tænker man ikke over det længere og nyder istedet det formidable overblik. Vi overvejer at købe et lavere sæde så konen også kan prøve en tur, men jeg synes nu ikke ligefrem det haster
Sidestillingen er noget nær perfekt til mig. Jeg har flyttet gearvælgeren er par trin, og overvejer også at give bagbremsen et hak, men ellers sidder den lige i skabet. Man sidder dejligt oprejst, og selvom kåben ikke er stor giver den alligevel godt læ til min veltrænede (men korte) overkrop.
Sædet er rigtigt godt og ballerne begynder først at klage efter et par timer i sadlen. Det fedeste er at "sætte sig helt op på tanken" og så hælde den ind i svingene

Håndbeskytterne er smarte når der køres i regnvejr, de hjælper til at holde handskerne tørre. Placeringen af kontakterne er ikke lige min kop te, min tommelfinger er åbenbart for kort. Chokeren fungerer dog godt.
Bremserne er lette at have med at gøre, hvilket sikkert er en fordel når man som jeg ikke er vant til at forgaflen kan dykke så meget. Kunne dog godt ønske en anelse mere bid (men sådan er det vel altid, man er jo doven)
Affjedringen kunne være bedre. Der er kun mulighed for at indstille compression på bagdæmperen, og den skal stilles halvhårdt, ellers vil den begynde at ”sejle” for meget gennem svingene. Dækkene synes jeg fungerer fint, men jeg vil nok alligevel prøve nogle andre med tættere mønster næste gang.
55HK er ikke alverden, men alligevel nok til at man ikke sidder og mangler power, -heller ikke på motorvejen. Jeg kunne dog forestille mig at 2 personer med fuld oppakning vil være lige i overkanten.
Gearingen er for høj synes jeg. Selvom maskinen har et dejligt bundtræk, så kan den altså godt tåle at få nogle omdrejninger, og så kommer 5 gear aldrig på tale. Gearkassen er typisk Honda og siger klonk ved tilkobling, -her er det vigtigt at kæden ikke er for stram.
Jeg har ikke opdaget nogen garantifejl endnu, men er lidt skuffet over malearbejdet på rammen. Malingen er så tynd at den ikke dækker svejse ”gnotterne” ordentligt, og det giver hurtigt overfladerust i regnvejr. Det er for ringe.
Jeg har fået monteret en SW Motech bøjle (der ligger nærbilleder i galleret). Den er ikke stor, men ud fra min erfaring da jeg skvattede i snedyngen, er jeg sikker på at den alligevel vil beskytte godt ved "glideture" med lav hastighed. Bøjlen virker til at være at høj kvalitet, og lakeringen er en klasse over det øvrige på MC'en. Montering er noget bøvlet da den skal fastgøres via de samme bolte som holder motoren. Jeg betalte mig fra besværet og fik den monteret ved 1k service. Skulle jeg selv have gjort det villle det nok tage små 3 timers makken rundt, og jeg valgte at køre en tur istedet

. Bøjlen sidder en smule i vejen når cyklen skal bugseres rundt i garagen, men ikke mere end at det er til at leve med.