Jo, altså... Iron Butt Association (IBA), er oprindeligt en amerikansk forening, startet i midten af 1980´erne, men man har for en del år siden efter flere forespørgsler, åbnet for at andre, ikke amerikanere også kan blive medlemmer. Foreningen er dedikeret til at inspirere til, registrere og godkende "safe long distance riding" på motorcykel, efter et sæt regler som foreningen har udarbejdet gennem mange års erfaringer.
Foreningens godkendte turer, kaldet "Iron Butt Rides", handler om at køre en bestemt distance indenfor et givent tidsrum og findes i flere versioner, både som "miles-" og "kilometer"-rides. Den mindste er på minimum 1000 miles, eller 1610 km, kørt indenfor 24 timer og kaldet "SaddleSore 1000/1600K".
Medlemsskab opnås ved at køre og få godkendt en af foreningens rides og er et livstidsmedlemskab uden kontingent.
Den jeg kørte sidst, min. 2500 km på max. 24 timer, kan man først få godkendt efter man har kørt mindst en af de kortere rides, fordi den kræver lidt erfaring at få til at gå op, det er ikke bare lige. Men de fleste starter formentlig også med 1600K for at prøve hvordan det fungerer for dem.
Det eneste der er forhåndsbestemt af IBA er distancen og tiden. Hvor, hvornår og på hvad, er op til den der vil køre riden.
Men da riden skal dokumenteres for at kunne blive godkendt, er man nødt til at starte med at planlægge den. Dvs. at man først udvælger den ride man vil køre, f.eks. SaddleSore 1600K. Derefter hvor man kunne tænke sig at køre den; kan bare være ud og hjem, en rundtur eller hjemmefra og ud til f.eks. et træf, eller modsat, det står en (næsten) frit for. Udfra det lægger man så en plan for riden.
Når man er tilfreds med sin plan, kører man riden. Man skal ikke anmelde den først eller andet, dette for ikke at lægge pres på for at gennemføre den hvis det ikke fungerer undervejs. Fungerer det ikke, kan man bare afbryde og køre hjem og så prøve en anden dag, man står ikke til ansvar for andre end sig selv.
På IBA´s hjemmeside kan man udskrive et sæt papirer indeholdende et startdokument, et logdokument og et slutdokument. Når man starter skal man bruge et startvidne til at skrive under på startdokumentet (visse rides kræver to vidner). Undervejs samler man dokumentation i form af benzinkvitteringer, broafgiftkvitteringer o.lign., samt fører log over tidspunkter for tankning, pauser osv. Når man når sit slutpunkt skal man så bruge et slutvidne til underskrift af slutdokumentet, så hvis man slutter et sted ude i verden, må man finde en der vil skrive for én. Man kan godt skrive start dokumentet hjemmefra, hvis man evt. kan få konen til at skrive under

, men start- og slut-tidspunkterne (og dermed også kilometerne), er altid tiden på kvitteringen for første og sidste tankninger, dvs. man starter og slutter riden med at tanke.
Efter en forhåbentlig veloverstået ride, scanner man start-, log- og slut-dokumenterne samt kvitteringerne ind og mailer dem (tidligere sende man det med "Snail-mail)", sammen med et link til Google Maps med ruten indlagt til IBA, hvor der så sidder et antal frivillige og gennemgår dokumentationen og forhåbentlig, godkender riden.
Når riden er godkendt betaler man så et beløb for at få lavet certifikatet (som det på mit billede), samt for diverse merchandise efter ønske der følger med certificatet. Efterfølgende, nu er man jo medlem, kan man så købe yderlige diverse merchandise i form af kasketter, T-shirts o-lign., man skal bare have et login til IBA-store´en (fås via mail).
Men start med at gå ind på IBA´s hjemmeside og læs om foreningen samt afsnittet "Rides and Rules", der er det udførlige reglesæt for at køre IBA-rides:
http://www.ironbutt.com/about/default.c ... N=39012642
God fornøjelse
