Indlæg af stødende karakter slettes uden varsel. Øvrige indlæg vil forblive på forum til 'evig' tid. Vis omtanke med brugen af foto og video, hele internettet kan kigge med.
Nikolajsen skrev:Jeg havde bare kun tankerne omkring pendul, i vertikal retning
Men vil et pendul ikke blive påvirket af centrifugalkraften mens man kører rundt i svinget og dermed (i det ideelt gennemkørte sving) forblive stationært i forhold til motorcyklen/skalaen/fotocellerne?
jo men da vist ikke så meget at det forbliver stationært i forholdet til motorcyklen. (tyngdekraften)
Nejmann skrev:
Eller hvad med en radar-/ultralyds-måling af afstanden fra hver fodhviler til underlaget?
Ja, men så er vi igen ved problemet med meget langsomme sving.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Det bør være klart, at centrifugalkraften og tyngdekraften ved et perfekt
udført sving lige præcis vil udligne hinanden, og sikre at et pendul
ophængt lodret og som kun kan bevæge sig på tværs af motorcyklens
længderetning i teorien ikke vil ændre vinkel (hvilket jeg også har
konstateret i praksis)..
Udfordringer:
1). Lav hastighed: Meget lille indvirkning på et pendul, men større udslag
på styret.
2). Højere hastighed: Lille udslag på styret (eller måske slet intet udslag
idet man kan styre næsten udelukkende ved at flytte sin vægt).
Et pendul vil kun blive påvirket hvis svinget ikke er perfekt, eller
kun ganske kortvarigt hvis man benytter kontrastyring (hvilket man
bevidst/ubevidst gør i langt størstedelen af de kursændringer man
foretager).
Jeg kan godt leve med at en måling baserer sig på kontrastyring og
manglende perfektion i svingene, og vil fortsætte med at søge en løsning
som baserer sig på en ultrasimpel pendulmodel - og i første omgang
ignorere problemerne med at måle lavhastighedssving.
Senest rettet af yaknudsen 18. aug 2009, 23:29, rettet i alt 3 gange.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
En gyro i stedet for et pendul ville helt sikkert fungere. Kombineret med
alle de andre gode forslag kunne det givetvis blive helt perfekt. Men jeg
synes det kunne være sjovt at lave noget supersimpelt der (næsten) duer.
Jeg er ikke så meget for at skulle investere i GPS, G måler, gyro og
CPU kraft. Så hvis det ikke lykkes for mig at finde en simpel og billig
løsning på svingtælleren, så finder jeg bare på noget andet "sært" at
beskæftige mig med.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Nu ødelægger jeg måske yaknudsen's tråd .
Men jeg har også gået og syslet med noget vigtig information. Jeg har fundet ud af, ved gentagne kontrolmålinger, at mit bagdæk bliver slidt med 0,1 mm, for hver 100 kørte km. ved min kørestil (målt på midten af dækket)
Så deeet...................
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tråden her er jo et studie i ubrugelig viden, omend ganske sjovt for nogen
Og så syntes jeg det mindede lidt om tanker nogle af mine ingeniørkammerater kunne gøre sig hehe
Ikke at jeg selv er noget der minder om ingeniør, men man mænger sig vel med de fine når man kan
I har været inde på accelerometre... Mon ikke der er udviklet et sådan program til Iphonen???
Jeg kører banekørsel i bil, og dér er der nogle der har nogle GPS dimser der måler G-påvirkning, og alt muligt andet.. Jeg vil lige finde ud af, og de også registrere antal af retnings ændringer...hmm.. meget interessant emne, specielt efter min egen tur gennem de vidunderlig bjergpas i Alperne..hehe.. der skulle jeg vel have haft montere omtrent 80 kuglerammer på Afrikaneren for at tælle.....
ARGHHHHHH Lykkedal din store computerhaj!!! Det havde jeg selv forsøgt, men kunne ikke finde ud af det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Takker for hjælpen
Off topic, sorry... ->Lykkedal, kunne du oprette et punkt under "Billeder", og ligge mine billeder jeg sendte til dig fra turen ud??? -eller er der et sted, hvor man kan læse hvordan man gør....... Har prøvet at copy/paste etc.....
Udskyld mit spam af tråden, som jeg ser frem til at nogle får fundet en læsning på..
yaknudsen skrev:Til Nikolajsen:
Om hvor mange kilometer er dit dæk så tjenligt til udskiftning.
Joe, nu skal du høre om 3000 km er der 1 mm mønster tilbage, så det er nok først i næste sæson, eller måske til vinter. Det med kørte kilometer er lidt svært at forudsige.
Fordækket har jeg ikke målt på endnu, tilsyneladende holder det længe, det har længe været der hvor man siger "jeg skal lige have de sidste 400 km med".........
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Nikolajsen skrev:Nu ødelægger jeg måske yaknudsen's tråd .
Men jeg har også gået og syslet med noget vigtig information. Jeg har fundet ud af, ved gentagne kontrolmålinger, at mit bagdæk bliver slidt med 0,1 mm, for hver 100 kørte km. ved min kørestil (målt på midten af dækket)
Så deeet...................
Jeg bliver nødt til at rette mig selv , men en langtidstest viser faktisk et mindre slid end de første målinger indikerede. Over de sidste 2293 km. er dækket slidt med 1,9 mm, hvilket giver et slid på 0,08 mm pr. 100 km. og IKKE 0,1 som først antaget Såe deeet
Om jeg keder mig..........nej da, jeg finder bare på noget "fornuftigt" at foretage mig
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'