Africa Twin

Her kan debateres alt, næsten.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Peter
Er det den der også er i DBA til 16.500 ? Kunne godt tænke mig lidt billeder i første omgang, kan du måske formidle at der sendes billeder til Henrik@chokoladefarmen.dk . Det ville være godt, i hvert fald lige nu, jeg ved jo ikke rigtigt hvad jeg vil. Her lige været ude på en tur mere på Jens's ye TA,,, Fedt !!!!

Hilsen Henrik
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hov, der skal stå "nye TA"
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Idag fik svoger lige en tur mere på Albert. Og jeg fik lov til at køre med på svoger's VFR.

Sådan en VFR svinger som en drøm, og V4 motoren er et helt kapitel for sig selv. Jeg
foretrækker selvfølgelig 'Albert'. Men forstår godt dilemmaet. Den eneste løsning må være
at vinde i lotto - så man har råd til at have en af hver stående i garagen. Ved siden af
RangeRover'en og Ferrari'en. :idea:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dæk

Indlæg af Søren Dahl »

Kan en AT RD 07 godt køre med et 130/80-17 dæk - fælgen er jo konstrueret til et 140/80-17 dæk, og i så fald hvordan virker det godt nok?


MVH Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Dæk

Indlæg af Nejmann »

Søren Dahl skrev:Kan en AT RD 07 godt køre med et 130/80-17 dæk - fælgen er jo konstrueret til et 140/80-17 dæk
Det tror jeg den kan. SuperTenere'en har vist samme fælgstørrelser (for 1.85 x 21; bag MT3.00 x 17) og kan sagtens monteres med 130/80-17 bagpå. Det giver en lidt mere styrevillig og lidt mindre retningsstabil cykel.

-Kåre
Gæst

Indlæg af Gæst »

hmmm, hvor sidder trækket til speedometeret på sådan en ? hvis det sidder i gearkasssen eller lign. vil der kommer en fejlvisning på speedometeret, fordi baghjulet vil blive større i diameter, da begge størrelse er /80. Hvis drevet sidder på forhjulet, skuller der ikke være nogen problemer, bortset fra det allerede nævnte, med de ændrede/dårligere sving egenskaber.

Hilsen Henrik (stadig med VFR)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Aarrghh, det var NED i størrelse, så bliver diameteren selvfølgelig MINDRE :oops:

/Henrik
Gæst

Indlæg af Gæst »

Henrik.. du er helt galt på den med den dækstørrelse. 80 er profilen på dækket, dvs højden på dækket fra fælgkanten. 130/140 er bredden i mm, og har derfor ikke indflydelse på speedometeret.

Men det er nu også ligemeget, speedo-drevet sidder ude ved forhjulet. Og ang dækbredden 130 el. 140, så er det ingen problem. det er så lidt forskel at man sagtens kan montere disse to str på begge maskiner.. Altså AT og TA.

Tom
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Aastrup skrev:Henrik.. du er helt galt på den med den dækstørrelse. 80 er profilen på dækket, dvs højden på dækket fra fælgkanten.
Henrik har nu ret. 80 er rigtignok højden på profilen - men angivet i procent af bredden! Se mere om 'dækside-koder' hos Metzeler.

-Kåre
Gæst

Indlæg af Gæst »

Ja, det er jeg klar over, men en 80 profil er ikke lige "høj" hvis bredden ikke er den samme (99.99 % sikker) profilen angiver dæksidens højde i forhold til bredden.....

Altså ændring af gearing.

Venlig hilsen
Henrik
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Dækstørelsesberegner

Indlæg af Nejmann »

Jeg fandt lige en dækstørelses-udregner på nettet - brug manuel indtastning for neden.

Den viser følgende forskel:

Kode: Vælg alt

Specification  Sidewall  Radius  Diameter  Circumference    Revs/km  Difference
140/80-17         112mm   328mm     656mm         2060mm        485        0.0%
130/80-17         104mm   320mm     640mm         2010mm        498       -2.4%
Altså en forskel i omkreds på 5 centimeter = et par procent. Mindre end forskellen på et nyt stoneking og et nedslidt ;-)

--
mvh Kåre
Gæst

Indlæg af Gæst »

Ha, ja det kan der være noget om, hvis der er mønster nok, til at dækket kan slides 8 mm (16 mm forskel på dia.) så giver det sgu. det samme :-D (når det "lille" er nyt, og det bliver det forhåbentligt ikke ved med ;-) ). Men det er rigtigt, det betyder nok ikke så meget, specialt ikke når det er "nedad" i diametet = mindre chance for at blive fanget i en "fotofælde" :-D

Hilsen Henrik
Gæst

Indlæg af Gæst »

Men nu sidder drevet jo også på forhjulet, så der er forresten ingen problemer med fejlvisning på speedometeret :oops:

/Henrik
Gæst

Indlæg af Gæst »

æv... jeg må hellere bøje mig.. for i har jo ret hehe. jeg var nok lidt kort for hovedet der ;)

MEn en anden ting er så det at jeg tror den forskel der vil være er ganske minimal
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej alle hjælpsomme mennesker.

Tak for alle indput, vedr. mit eventuelle skifte fra VFR til Ta/At. Men jeg har nu besluttet (ikke alene :cry: ) at beholde min VFR, (et stykke tid ;-) ). Har dog godt set at den tidlige omtalte NX 250, nu er nede på 14500.- kr. , men jeg tror at den, motor mæssigt, bliver for lille for mig, (har dog aldrig prøvet sådan en.)

Hilsen Henrik(svorger)
Besvar