Veset skrev:
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge jer der har købt ny cykel i år. Fulgte der ingen Owners Manual med til jeres cykler? Og hvis der gjorde har I så læst den??
..
..
..
Så faktisk kan man sige at den mekaniker der mener at cyklen skal have justeret ventiler ved 1000km, har ret. Dog selvfølgelig kun hvis det er nødvendigt, og det var det måske. (Jeg går selvfølgelig udfra at der gælder de samme foreskrifter for Transalp'en som der gør for Africa Twin, men det kan I vel svare på!?)
Jo. Det er helt det samme for en Alp. Der er en Owners Manual som siger det samme.
For at finde ud af om det er nødvendigt at justere ventiler skal man måle ventilspillerummet. Og det kræver kun ganske lidt mere at JUSTERE ventilerne end at kontrollere dem. Men man kan altså ikke vide om ventilerne skal justeres uden at kontrollere ventilspillerummet først. (Medmindre man er synsk). Ud fra den betragtning kan man ikke sige at min forhandler har gjort noget forkert. Tværtimod har han gjort præcis som Honda foreskriver.
Min pointe er dog, om det overhovedet giver mening at kontrollere/justere ventiler efter blot 1000 km. (Af præcis de grunde som Nikolajsen (svoger) anfører). Eller om meningen er at Honda blot benytter sig af lejligheden til at give de autoriserede værksteder en undskyldning for at udskrive en stor regning til ejerne for noget som kun i
meget sjældne tilfælde er nødvendigt. (Og helt overlagt spiller på den frygt man måtte have for at ens maskine skulle gå i stykker). Det er ihvertfald MIN opfattelse, at det rent faktisk er sådan det forholder sig.
Det betyder dog ikke, at Albert ikke skal serviceres efter Honda's forskrifter. Albert skal nok blive passet 100% efter forskrifterne. Men jeg har ikke tænkt mig at lade et autoriseret værksted gøre arbejdet - blot for at få et stempel i servicebogen. Det er sgu for dyrt, når det eneste jeg får for pengene er en fabriksgaranti der
næppe rækker meget længere end min lovfæstede reklamationsret. (Der ER selvfølgelig en risiko for at jeg kunne få brug for fabriksbarantien, det er jeg klar over, men den risiko har jeg besluttet at løbe ved selv at foretage de kommende serviceeftersyn).
Hurra for Haynes/Clymer og god gammeldags sund fornuft (samt en passende mængde knofedt fra en's egne hænder).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)