Side 1 af 1

"TransAlp imponerer"

: 29. jan 2008, 16:54
af Peter AT
Fandt lige denne lille mimitest af TransAlpen i JP i dag..

Vi bukker ærbødigt for superb japansk kvalitet og grundighed.

Honda Transalp imponerer
dkflag4
Af TOMMY RØNN

Offentliggjort 29.01.08 kl. 07:53

Transalp er et ikon inden for motorcykler. Det laver den nye udgave ikke om på, og Honda har formået at gøre denne maskine fejlfri.

Vi har kun haft kort tid i sadlen på nyheden, gennem vinterens triste kulde. Alligevel tør vi godt spå Honda Transalp en lys fremtid. Muligvis dukker små problemer op ved senere regulær test, men første indtryk er meget positivt.

Hele udlægningen er rejse og hverdag. Man sidder godt både som fører og passager. Der er plads til bagage, og styret giver perfekt tag i maskinen, mens siddestillingen giver godt overblik.

Transalp er stor. En velvoksen sædehøjde, kombineret med vægten på 220 kg gør den ikke nem at magte for de mindste. For den nordiske type passer alt dog perfekt.

Køreegenskaberne er super. Den følger det mindste vink og kan redde uerfarne ud af uheldige situationer på en helt udramatisk måde. Sjælden har vi kørt noget nemmere at håndtere.
Effektive bremser

ABS-bremserne på rejse enduroen imponerer voldsomt. Nok er der ABS, men det mærkes aldrig. Andre maskiner slår i grebet, når systemet går i indgreb, men sådan er det ikke på Transalp. Bare træk til, og det føles, som om bremseevnen er uendelig.

Den tidligere Transalp havde mange venner, og ingen tvivl om at efterfølgeren vil gøre det kunststykke efter. Det eneste der kan standse succes for denne nye Honda i Danmark, er en pris på solide 130.000 kr.

Fpn.dk vender tilbage med en egentlig test, når det danske vejrlig tillader det.



Så er jeg jo nød til at sige : "Hvad sagde jeg....".
Glæder mig til at prøve den...

: 30. jan 2008, 22:40
af The Bad Judge
Hejsa.

Det lyder lovende. Desværre tror jeg bare den er for dyr i forhold til f.eks Suzuki V-Strom. V-Strom 650 koster 96 kilo og nu har de sat 1000'ren ned til 120 kilo. Da jeg har både en TA og en V-Strom mener jeg, at jeg godt kan udtale mig om hvad der giver mest for pengene. Desværre taber TA på prisen. 33 Kilo mere for for en TA er ALT for meget. Og i forhold til en 1000'ner er 10 kilo osse for meget.
Jeg er vildt glad for min TA, men V-Stromen ville jeg vælge pga. af forhold mellem pris og hvad man får. Andre dæk på V-Stromen og den kan sagtens følge Ta'en til dørs.

Kim.

: 01. feb 2008, 00:42
af Gæst
kim, jeg kan såmænd sagtens se hvad du mener med V-Strom'ens overlegne egenskaber i forhold til TA'ens så længe man holder sig på fast banet vej.

Men jeg tør næsten vove at påstå at det ser helt anderledes ud når der kommer lidt grus og jord under dækkene. Her tager jeg dog ikke TAen efter år 2000 med i betragtningen :-)

For den gamle TA er V-strom'en langt overlegen på løst underlag, og en skam at de har gjort den nye TA så landevejsagtig, altså med kortere affjedring mindre forhjul osv. Synd og skam at man er når til at se mod konkurrenten nu, Yamaha Tenere.

: 01. feb 2008, 19:00
af yaknudsen
Aastrup skrev: Men jeg tør næsten vove at påstå at det ser helt anderledes ud når der kommer lidt grus og jord under dækkene. Her tager jeg dog ikke TAen efter år 2000 med i betragtningen :-)
Hmmmm, bortset fra bedre bremser, lidt flere kubikcentimeter og markant
anderledes udseende plasticpynt adskiller 2000-2007 Transalp'en sig vel
ikke afgørende fra tidligere års modeller. Eller. ?

I øvrigt har Transalp'en opnået et nærmest legendarisk ry for at være
bundsolid og med en ret lav "bøvl-faktor", så måske er prisforskellen i
det lange løb slet ikke så stor, hvis man ser på det i forhold til levetid,
drifts-omkostninger, brugt-værdi og dermed samlet pris pr. kilometer.

Og nu får jeg sikkert verbale bølle-bank for at antyde at der er forskel på
kvaliteten af forskellige motorcykler.

Verbal bøllebank

: 02. feb 2008, 22:53
af Søren Dahl
Verbal bøllebank synes jeg nu ikke du fortjener - for det er jo en kendsgerning at der er forskel på kvaliteten af motorcyklerne - når en cykler koster 96 som V-stromen og 130 K for en TransAlp må der jo nødvendigvis være noget der gør TransAlpen bedre end V-stromen - det hele kan ikke være navn og afgifter. Jeg vil i hvert fald hellere have en Honda end en Suzuki - og den burgte jeg IKKE få bøllebank for i en Honda klub :lol: :lol: :lol:

Mvh Søren

Re: Verbal bøllebank

: 03. feb 2008, 12:41
af Nejmann
Søren Dahl skrev:... må der jo nødvendigvis være noget der gør TransAlpen bedre end V-stromen ... Jeg vil i hvert fald hellere have en Honda end en Suzuki - og den burde jeg IKKE få bøllebank for i en Honda klub :lol:
Næh. Jeg kunne godt forestille mig, at Honda har brugt bare lidt ekstra kroner på lak-arbejde. Det var i hvert fald et område, hvor den spritnye Suzuki Bandit du havde en overgang ikke imponerende :shock:. At man kan "slibe" sig gennem klarlak og farvelak og ind til det blanke metal på stellet med et bukseknæ i løbet af 5000(?) km er ikke godt...

Det har vi li' godt ikke set på en TransAlp endnu ;-)

mvh Kåre

: 03. feb 2008, 16:19
af Gæst
I forhold til gamle TAere så har den nye model fået mindre forhjul, lavere frihøjde, kortere fjedervandring og er blevet en del tungere. Alt sammen noget der taler imod offroad egenskaber. Og muligheden for ikke at kunne slå ABS fra er også et minus i denne sammenhæng. Cyklen er også blevet alt for pæn at se på hvis du spørger mig. Den er ikke helt så grim og rå som de gamle modeller var.

Ja TAen har ry for at være bundsolid. Og det tror jeg også stadig holder stik, sådan da. Man skal jo huske på at de putter stadig mere og mere elektronik i dem.

: 04. feb 2008, 07:44
af Søren v-alp
Aastrup skrev:I forhold til gamle TAere så har den nye model fået mindre forhjul, lavere frihøjde, kortere fjedervandring og er blevet en del tungere. Alt sammen noget der taler imod offroad egenskaber. Og muligheden for ikke at kunne slå ABS fra er også et minus i denne sammenhæng. Cyklen er også blevet alt for pæn at se på hvis du spørger mig. Den er ikke helt så grim og rå som de gamle modeller var.

Ja TAen har ry for at være bundsolid. Og det tror jeg også stadig holder stik, sådan da. Man skal jo huske på at de putter stadig mere og mere elektronik i dem.
Enig... Genvalg...

Hva skal vi med en mc der ikk har stort andet tilbage af de egenskaber vi søger, andet end navnet.. F...... mainstream.. Honda har opgivet sin sidste endurorejsemaskine, for at få noget der ligner de andre mærkers mellemklasse... :roll:

: 04. feb 2008, 09:27
af Nikolajsen
Aastrup skrev:I forhold til gamle TAere så har den nye model fået mindre forhjul, lavere frihøjde, kortere fjedervandring og er blevet en del tungere. Alt sammen noget der taler imod offroad egenskaber. Og muligheden for ikke at kunne slå ABS fra er også et minus i denne sammenhæng. Cyklen er også blevet alt for pæn at se på hvis du spørger mig. Den er ikke helt så grim og rå som de gamle modeller var.

Ja TAen har ry for at være bundsolid. Og det tror jeg også stadig holder stik, sådan da. Man skal jo huske på at de putter stadig mere og mere elektronik i dem.
Nå sådan......... men så er det jo kun 2008 modellen du mener, og ikke som du tidligere skrev, allerede fra 2000 :-?

: 05. feb 2008, 03:54
af Gæst
Jo jeg mener allerede det begyndte i 2000. Allerede dengang, så vidt jeg husker blev affjedring kortet op, frihøjde ændret, smart kåbe osv..

Nu har de så bare ført det videre med mindre forhjul, mere vægt, endnu mere landevejsbetonet affjedring osv.

Efter min mening er den eneste rigtige offroader i Honda's program en XR650L eller måske XR650R, dog mangler den elstart. Sørgelig udvikling at man er nødt til at nøjes med andenrangscykler som yamaha eller 3. rangs orange tingester for at få en ordentlig offroad cykel der bare egner sig lidt til at køre langt.

Og ja, en V-strom er KUN til landevej.

: 05. feb 2008, 10:28
af Nikolajsen
Aastrup skrev:Jo jeg mener allerede det begyndte i 2000. Allerede dengang, så vidt jeg husker blev affjedring kortet op, frihøjde ændret, smart kåbe osv..

Nu har de så bare ført det videre med mindre forhjul, mere vægt, endnu mere landevejsbetonet affjedring osv.

Efter min mening er den eneste rigtige offroader i Honda's program en XR650L eller måske XR650R, dog mangler den elstart. Sørgelig udvikling at man er nødt til at nøjes med andenrangscykler som yamaha eller 3. rangs orange tingester for at få en ordentlig offroad cykel der bare egner sig lidt til at køre langt.

Og ja, en V-strom er KUN til landevej.
Jae, efter en del surfing på nettet, må jeg jo tildels give dig ret....
Vægten har en tendens til at stige:
1987 - 1989 = 174 kg.
1990 - 1999 = 187 kg.
Og så er der et lille hul hvor jeg ikke kan finde data.
2003 og frem = 191 kg.

Hjul har altid været 21" foran, og 17" bagpå. Dog lidt forskellig dækmontering
Affjedring har altid været 200 mm foran, og 172 mm bag. Dog er der nogen der skriver at 2006 og frem har 220 mm vandring foran, mens andre skriver 200 mm
Frihøjden er ikke nemt at finde noget om, men mon den ikke er den samme, da fjedervandring og hjulstørrelse er ens (undtaget den forskel forskellig dækmontering gør)

2008 modellen er klart en helt anden snak.

Og plasticen, ja den ændrer sig en del.

Jeg ved godt at bikez.com har nogen af de data jeg savner, men jeg syntes ikke siden er så troværdig, da den oplyser at en 96' er luftkølet.

Disse oplysninger kan jeg naturligvis ikke garanterer for, at de er 100% rigtige, da de er fundet forskellige steder på nettet, og ikke hos Honda. (hvorfor har de egentligt ikke en database med spec. :cry: måske det kræver for meget arbejde :idea: )

Luftkølet!

: 07. feb 2008, 23:13
af Søren Dahl
Ingen alper er kun luftkølet - de er alle vandkølet - det er jeg helt sikker på! Det er helt sikkert en fejl! :)

Mvh Søren