Africa Twin model og årgang?

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Finn

Africa Twin model og årgang?

Indlæg af Finn »

Hej.
Jeg er nuværende VFR- og forhåbentlig kommende AT-ejer, da jeg har besluttet at sadle om fra landevejsræset til en mere alsidig mc.
P.t. kikker jeg lidt på en AT hos MP-motorcykler i Odense, der gerne vil bytte med min VFR. -
Her oplyser man, at det er en årg. 96, med stel nr. RD 07 3200711, men når jeg slår stelnummeret op hos www.zfs-motorradteile.de fremgår det, at det er en XRV750S G/50P fra 95 :?:
Jeg har ikke kunnet finde oplysninger på den model - betyder de sidste cifre og tal, at det er en tysker/svensker/andet med 50 hk :?: :not:

På siden: http://www.cmsnl.com/search.php?model_i ... ist2Page=4 fremgår det også, at stelnumrene fra 3200001 til 3200910 er en årg. 95, som anført ovenfor.
Kan nogen hjælpe med oplysninger om dette, og måske i det hele taget om modelrækken - herunder forsekellene på 04 - 07 og 07a-modeller.
Måske ikke kun specifikationer, men også forskelle man mærker, når man kører dem. :?:
På forhånd tak. :-D
Finn
Senest rettet af Finn 30. apr 2008, 14:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Hej Finn

Indlæg af Søren Dahl »

Hmm lyder lidt bekymrende med det stelnummer :?: :!:

Lidt så snart jeg når hjem til min Haynes Africa Twin manual i morgen skriver jeg igen - så skal jeg forklare dig den nøjagtige forskel på 04- 07a modellerne.

Mvh Søren
Brugeravatar
Peter AT
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

AT billeder m.m.

Indlæg af Peter AT »

Hej Finn og i andre HARKere...

Fandt lige en side på den nye søge maskine http://www.searchme.com

Specielt billedet af Baja Twinén er ret fint..
Se selv på : http://www.bikepics.com/honda/xrv750/
Der er i øvrigt rigtig mange medlemmer i området du bor i Finn, så vi ser frem til at møde dig... :-D
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Finn

Indlæg af Finn »

Tak begge to. - Jeg glæder mig også til at komme lidt til vejrs og skibbe pudsningen lidt. - Har tidligere kørt Honda XL 250 og Yamaha XT og TT 350 med stor fornøjelse.
Nu gælder det bare om at finde den rette. - Og helst bytte. - Ser frem til Sørens udredning af forskellene. - Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er der nogen forskel på 95 og 96 - bl.a. siddehøjden og karburatorerne.

Fine billeder på siden du nævner Peter. - Der er i hvert tilfælde een 95.er, der meget ligner den "96.er", jeg kikker på.

Mvh. Finn
Brugeravatar
Søren Dahl

Modeller.

Indlæg af Søren Dahl »

Undeskyld forsinkelsen - forskellen er så her. Jeg kan godt lide at komme nemt fra tingene, så jeg scannede lige teksten fra manualen :-D

Model development / Bike spec

XRV750-L Africa Twin
(1990 model year)
The first Africa Twin was the XRV750-L introduced in 1990.
The Africa Twin has the same 52° V-twin cylinder engine as the Transalp, but with increased bore and stroke dimensions. It retains chain drive to its single overhead camshafts which operate the two inlet and one exhaust valve per cylinder. The clutch is a conventional wet multi-plate unit and the gearbox is 5-speed. Drive from the gearbox output shaft is transmitted to the rear wheel by chain and sprockets. The cylinder heads have twin spark plugs.
The engine is mounted in a box-section steel cradle frame. Suspension is provided by oil-damped, dual spring and air-assisted telescopic forks at the front, and a boxsection aluminium swingarm acting on a single shock absorber via a three-way linkage at the rear. The shock absorber is adjustable for spring pre-Ioad. Braking is hydraulic allround, with twin discs and twin-piston sliding calipers at the front and a single disc and single-piston sliding caliper at the rear.
The fuel tank incorporates a low level sensor with a corresponding warning light, and the tank has twin taps. Fuel is supplied to the carburettors via an external purnp and in-line filter.
The XRV750-L was available in two
variations of white/blue.
The XRV750-M model for 1991 was unchanged mechanically, though was also
available in white, black and blue. .
Bike spec
XRV750-N Africa Twin (1992 model year)
Apart from a new instrument cluster and the addition of a digital trip meter mounted above it, the XRV750-N was unchanged from the L and M modeis.
Available in white, black and blue.

XRV750-P Africa Twin
(1993 model year)
The Africa Twin was given a makeover for 1993, with a different fuel tank incorporating a single tap in place of the twin taps previously used, and losing the low fuellevel sensor and warning circuit in place of a conventional tap providing a reserve facility. The air filter housing has been transferred from below the seat to under the front of the tank, thereby doing away with the air duct between the housing and the carburettors. The carburettors were changed, now being flatslide instead of round-slide type. The front brake calipers were improved, making pad changes easier, though remain the twinpiston sliding type.
Other modifications include a modified rear shock absorber, different rear brake master cylinder, modified rear carrier, lockable seat, different side panels, a modified rotary as opposed to plunger-type sidestand switch, different coolant reservoir, relocated fusebox, and a restyled fairing.
The XRV750-P model was available in green, black and white.
XRV750-R and S (1994 and 1995) modeis were unchanged mechanically, but R modeis were available in black, white and blue, and S model s in green, black and white.

XRV750- T Africa Twin (1996 model year)
The ignition system was modified, with the twin pulse generator coils being replaced by a single coil, and the twin HT coils per cylinder being replaced by a single coil per cylinder, each coil feeding both spark plugs. Otherwise, apart from minor modifications to the rear carrier, the model was unchanged.
Available in red, black and si Iver.

XRV750-V, W, X, Y, 1 and 2 Africa Twin (1997 to 2002 model years)
The Africa Twin has remained unchanged since 1996, with the exception of co lou r schemes.
V (1997) modeis were available in black,
blue and silver.
W (1998) modeis were available in green,
black and white.
X (1999) modeis were available in black,
white and blue.
Y, 1 and 2 (2000 to 2002) modeis were
available in black and blue/red.

Mvh Søren
Finn

Modeller

Indlæg af Finn »

Mange tak Søren. Meget fyldestgørende. :ok:

Fra Wikipedia, har jeg plukket, at sædehøjden varierer fra 880 mm. for modeller indtil 1993 - 860 mm fra 1993 til 1996, og 870 mm fra 1996 og fremefter.
Tankindholdet falder en liter til 23 fra 1993.

Sædehøjden KUNNE være lidt interessant, da jeg ikke hører til de største - (177 cm). Jeg har imidlertid prøvet en TA der vist har 850mm i sædehøjde uden problemer. ;-)

Det må jo komme an på en prøve - Styrtbøjler kan vel afbøde de værste skader fremkommet ved for korte ben :oops:

Nok en gang tak for din indsats.

M.v.h. Finn

Lige een ting: Har ikke kunnet finde noget om betegnelsen "G/50P". Jeg formoder, at det refererer til motorydelsen, men ved det ikke. :?:
Hvis det er tilfældet, hvad skal der så til for at få ydelsen op på 60 Hk. :?:
Brugeravatar
Søren Dahl

Selv tak..

Indlæg af Søren Dahl »

Selv tak.

Det er det vi skal bruge hinanden til 8-)

Og iøvrigt, selv tak for dine fyldesgørende oplysninger ang. sædehøjden.

Mvh Søren
Niels

Re: Africa Twin model og årgang?

Indlæg af Niels »

Hej Finn.

Jeg har importeret en AT'er fra Spanien. Den blev solgt til mig som værende en 94'er, men i papirene stod der 96. og den ville synshallen og skat ikke se bort fra, selv om jeg snakkede alt havd jeg havde lært. Jeg kontaktede Vilhelm Nellemann (honda importøren) og de sendte mig en mail som dokumenterede at min MC var samlet i Italien engang i 94. og den godkendte skat sandelig!

Hilsen Niels
Brugeravatar
Søren Dahl

Dejligt!

Indlæg af Søren Dahl »

Fedt - de plejer ellers at være nogle fidusmagere de Skat-folk :shock:

Mvh Søren
Besvar