Side 1 af 1

: 31. okt 2009, 08:50
af Mogens Dammand
Hej Leif

Var lidt spændt på at se den nye lak, den ser sgu' godt ud, tillykke med projektet kkj8
Du kommer også til at få nogle sjove oplevelser på den hvide "politicykel", :-P men kan også være lidt irreterende at folk altid sætter farten ned når de kigger i bakspejlet, taler af erfaring selv om min ikke ligner specielt meget en BMW.

Hilsen
Mogens

: 31. okt 2009, 09:03
af Nikolajsen
Ja, både Leif og motorcyklen ligner faktisk ret meget ansatte i politiet :shock: .
Men hold da op hvor den skinner (altså motorcyklen ;-) )

: 03. nov 2009, 21:58
af iver
Hej Leif.

Tillykke med nyskabelsen, jeg havde nok valgt en anden farve, men pænt arbejde må man sige!!!!!
Har du selv malet den?

Mvh Iver

: 04. nov 2009, 14:00
af kjelde
og hvad er meget billige lygter :?: Jeg kunne måske godt være interesseret i sådan et sæt også :idea:

: 04. nov 2009, 15:14
af Tinning
jeg har lavet 2 små beslag som jeg har sat på hver side af kåben nede og på dem sider mine 2 lygter godt

mvh Tinning

: 04. nov 2009, 18:37
af Nikolajsen
Det er generatoren

: 05. nov 2009, 15:06
af Tinning
de 2 beslag jeg har er L formet da mine lygter også er til horisontal montage :-D

: 07. nov 2009, 22:37
af yaknudsen
Enig med Nikolajsen. Det er generatorens effekt der bestemmer hvor
meget strøm man kan tillade sig at bruge.

Det samlede strømforbrug bør være mindre end det som generatoren kan
levere. Ellers kan det tænkes at der der ikke er overskud til at lade
batteriet ordentligt op når man kører rundt med hele molevitten tændt
gennem længere tid.

Det ville være mega surt at tage på en længere vintertur med fuldt skrald
på varmehåndtagene og tågelygterne, for så næste morgen i minus 10
grader at opdage at batteriet ikke er fuldt opladet, og at der ikke er strøm
nok til at maskinen gider starte.

: 08. nov 2009, 03:20
af yaknudsen
God ven skrev:En simpel måling af spændingen på batteriet, når hele jule udsmykningen er tændt vil hurtigt afsløre om der stadig er 12,5 v på batteriet.
Det er en udmærket husmands tommelfingerregel - men.....

En sådan måling giver ikke nødvendigvis svaret på om generatoren kan
levere tilstrækkelig effekt til at sørge for et fuldt opladet batteri.

Hvis du måler 12,5 volt på batteriet med alting tændt og motoren stoppet
siger det ganske vist at batteriet har det nogenlunde godt. Men værdien
12,5 volt er ikke en magisk værdi som siger at alt er godt.

Det afhænger af temperaturen, batteriets indre modstand, opladnings
tilstanden og størrelsen af den strømstyrke som drænes fra batteriet.

Det er variable som man ikke bare kan slå op, eller regne sig frem til
fordi de blandt andet er afhængige af hvor "slidt" batteriet er, og at der
typisk er meget store variationer i batteriers ydeevne selv blandt
batterier som er af fuldstændig samme fabrikat og type).

Hvis du måler 12,5 volt med alt tændt, og motoren snurrer med ca.
3.000 RPM så er den helt tosset - da bør spændingen på batteriet ligge
på mellem 13,8 volt og 14,7 volt. Det optimale kompromis mellem
hurtig opladning (14,7v) og mindst muligt slidtage på batteriet (13,8V)
er lige midt imellem (14,25V).

Men disse spændinger er igen afhængige af om generatoren kan levere
den nødvendige strøm, og at batteriet ikke er totalt afladet på tidspunktet
for målingen samt i en god tilstand iøvrigt. For ikke at tale om den indre
modstand i ensretterne og modstanden i ledningerne fra generatoren til
ensretterne og derfra videre til batteriet sammenholdt med den aktuelle
ladestrøm.

Et godt bud er at MÅLE det samlede effektforbrug (volt gange ampere)
og sammenholde det med generatorens angivne effekt - og derefter
sikre at der er et fornuftigt overskud af effekt fra generatoren så den
både kan holde dine lamper og varmehåndtag m.m. forsynet SAMTIDIGT
med at der er et betydeligt effektoverskud til opladning af batteriet.

Du bør som tommelfingerregel have en generator som kan levere mindst
70 Watt (ca. 5 Ampere ved 14,25 volt) til opladning af batteriet udover det
øvrige forbrug. Hvis du har en generator der kan levere 310 Watt kan du
altså tillade dig at have et øvrigt effektforbrug på maksimalt ca. 240 Watt.

Og det er så forudsat at alting er sådan som Mr. Honda designede det.
Altså ingen dårlige forbindelser, generatoren tiptop ingen defekte
ensrettere og så videre. Og at du altid kører så længe at du kan nå at
få fyldt lige så meget strøm på batteriet som du har "hevet ud af det".

Undskyld den mega lange forklaring, håber ikke jeg har spildt jeres
tid med at forklare noget som i allerede vidste.

NB: Jeg har i ovenstående forklaring undladt at komme ind på
ladereguleringen som yderligere kan komplicere forklaringen, og de
simplificerede angivelser af spændingerne som kan måles på batteriet.

Hvis spændingen på batteriet står og "hopper" op og ned i området
13,5-14,5 volt under drift af maskinen, er det sandsynligvis en indikation
på en en sund og naturlig laderegulering i funktion.