Mine erfaringer med import af en Afrikaner
: 20. jul 2010, 22:55
Hej på siden
Tænkte at jeg ville fortælle lidt om mine erfaringer med at importere en Afrikaner fra Tyskland da det lader til at der er flere der går og tænker i samme baner.
Da udvalget af nyere brugte Afrikanere med få km på klokken er yderst begrænset i Danmark er import et oplagt valg, men hvordan hulen bærer jeg mig ad, tænkte jeg. Der er jo ikke andet at gøre end at læse det man kan finde på nettet og hos Told og Skat og så ellers springe ud i det. Altså:
1) Fandt nogle Afrikanere hos tyske forhandlere med passende årgang og km på mobile.de og kontaktede forhandlerne for at høre om de kunne hjælpe med eksport. Det kunne de alle, intet problem. Uvist af hvilken årsag kunne de alle umiddelbart høvle omkring 300 EUR af prisen når det nu var til eksport. Fint nok. (Næste gang tror jeg det vil være smart at finde helt ud af hvad der foregår da man sikkert kan spare endnu mere.)
2) Jeg kørte så ned og så på den jeg helst ville købe, fik en tur og blev enig med forhandleren om en rimelig pris. Afhentning ugen efter.
3) Tog konen med derned i bil igen og kørte selv på Afrikaneren hjem. Konen tog bilen. Forhandleren havde sat prøveplader på der gjaldt et par dage (med ansvarsforsikring).
4) Havde forinden bestilt tid til syn (Registreringssyn og Toldsyn) dagen efter hvor den gik lige igennem. Det tog en halv time.
5) Sendte alle papirer ind til Told og Skat Midtjylland i Århus og så måtte jeg ellers bare vente på svar
6) Da der var gået 2 uger tog jeg derind og fik at vide at min mc var blevet vurderet og papirene sendt til mig dagen forinden. Jeg var ikke enig i vurderingen så vi snakkede lidt frem og tilbage og blev enige om en ny afgift (4K lavere end den første). Bemærk at Told og Skat udelukkende bruger årgangen - ikke km stand - til vurderingen. Dvs. man kan med fordel finde en lidt ældre mc med få km på tælleren, hvorved afgiften så bliver betragteligt lavere.
7) Betaling af afgift og så ellers ind på nummerpladekontoret blot for at opdage at jeg havde glemt at få et forsikringsbevis.
8) Nå men nu var jeg klar så jeg fik fat i forsikringen og fik Afrikaneren forsikret. Beviset kunne jeg først få med posten dagen efter, men det havde jeg ikke tid til, så jeg fik et bevis ved en bilforhandler jeg kendte og udfyldte det selv (efter samråd med forsikringsdamen).
9) Tilbage til motorkontoret hvor jeg så denne gang kunne få nummerpladen.
Alt i alt gik det meget nemmere end jeg havde regnet med. Samlede udgifter har været: Købspris + synsgebyr + afgift + forsikring + nummerpladegebyr.
Nu har jeg så en nyere Afrikaner med få km tå tælleren til en yderst fornuftig pris som jeg ikke ville kunne købe tilsvarende i Danmark.
Jeg håber at have inspireret nogle af Jer til at prøve lykken med at importere Jeres egen mc - jeg ville i hvert fald gerne gøre det igen.
/ Thomas
Tænkte at jeg ville fortælle lidt om mine erfaringer med at importere en Afrikaner fra Tyskland da det lader til at der er flere der går og tænker i samme baner.
Da udvalget af nyere brugte Afrikanere med få km på klokken er yderst begrænset i Danmark er import et oplagt valg, men hvordan hulen bærer jeg mig ad, tænkte jeg. Der er jo ikke andet at gøre end at læse det man kan finde på nettet og hos Told og Skat og så ellers springe ud i det. Altså:
1) Fandt nogle Afrikanere hos tyske forhandlere med passende årgang og km på mobile.de og kontaktede forhandlerne for at høre om de kunne hjælpe med eksport. Det kunne de alle, intet problem. Uvist af hvilken årsag kunne de alle umiddelbart høvle omkring 300 EUR af prisen når det nu var til eksport. Fint nok. (Næste gang tror jeg det vil være smart at finde helt ud af hvad der foregår da man sikkert kan spare endnu mere.)
2) Jeg kørte så ned og så på den jeg helst ville købe, fik en tur og blev enig med forhandleren om en rimelig pris. Afhentning ugen efter.
3) Tog konen med derned i bil igen og kørte selv på Afrikaneren hjem. Konen tog bilen. Forhandleren havde sat prøveplader på der gjaldt et par dage (med ansvarsforsikring).
4) Havde forinden bestilt tid til syn (Registreringssyn og Toldsyn) dagen efter hvor den gik lige igennem. Det tog en halv time.
5) Sendte alle papirer ind til Told og Skat Midtjylland i Århus og så måtte jeg ellers bare vente på svar
6) Da der var gået 2 uger tog jeg derind og fik at vide at min mc var blevet vurderet og papirene sendt til mig dagen forinden. Jeg var ikke enig i vurderingen så vi snakkede lidt frem og tilbage og blev enige om en ny afgift (4K lavere end den første). Bemærk at Told og Skat udelukkende bruger årgangen - ikke km stand - til vurderingen. Dvs. man kan med fordel finde en lidt ældre mc med få km på tælleren, hvorved afgiften så bliver betragteligt lavere.
7) Betaling af afgift og så ellers ind på nummerpladekontoret blot for at opdage at jeg havde glemt at få et forsikringsbevis.
8) Nå men nu var jeg klar så jeg fik fat i forsikringen og fik Afrikaneren forsikret. Beviset kunne jeg først få med posten dagen efter, men det havde jeg ikke tid til, så jeg fik et bevis ved en bilforhandler jeg kendte og udfyldte det selv (efter samråd med forsikringsdamen).
9) Tilbage til motorkontoret hvor jeg så denne gang kunne få nummerpladen.
Alt i alt gik det meget nemmere end jeg havde regnet med. Samlede udgifter har været: Købspris + synsgebyr + afgift + forsikring + nummerpladegebyr.
Nu har jeg så en nyere Afrikaner med få km tå tælleren til en yderst fornuftig pris som jeg ikke ville kunne købe tilsvarende i Danmark.
Jeg håber at have inspireret nogle af Jer til at prøve lykken med at importere Jeres egen mc - jeg ville i hvert fald gerne gøre det igen.
/ Thomas