Skruekyndig eller ..............

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Kim Helbo

Skruekyndig eller ..............

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Bare en forespørgsel. Når jeg læser de mange gode spørgsmål og svar som er på de forskellige tråde, får jeg det indtryk at alle mere eller mindre kan skille og samle deres mc uden de store problemer. DET KAN JEG IKKE :-( . Eller jeg tør ikke, fordi jeg ikke er sikker på hvad jeg gør er rigtig eller forkert. :roll: Er der andre end mig der er nødt til at køre på værksted, når der skal udføres diverse operationer på mc ´en. Jeg ville gerne kunne noget mere, er der mon nogen der ved om skrue aftner/weekends, hvor man kan se på, evt. selv være med hvis man har noget der skal skrues i/på/af. Måske er jeg bare en :kylling: eller skal jeg bare kaste mig ud i det, learning by doing..... Hører gerne fra HARK folket. Mvh Kim Helbo
tingtilsalg

Re: Skruekyndig eller ..............

Indlæg af tingtilsalg »

Det er nok halvt af hver tror jeg.
Her er nu også en del brugere der skruer knap så meget i deres MC som andre.

når det så er sagt. Med en Haynes bog i hånden er du faktisk allerede godt på vej. Sådan en Transalp eller africa Twin er ikke ligefrem raketvidenskab. Begge cykler bygger på teknologi fra krigens tid, måske lige på nær affjedringen :-)

Var jeg dig, så ville jeg bare komme igang med at skrue. En ting ad gangen.

Jeg skiftede selv koblingen i min gamle TA da jeg havde haft den i 4 mdr. Og jeg er hverken mekaniker eller noget.
oftest er tingene langt sværere at forholde sig til når man bare går og tænker over det, end når man rent faktisk står med sagerne i hænderne.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Skruekyndig eller ..............

Indlæg af Bønne »

"Learning by doing" er i hvert fald ikke nødvendigt, det har mange af os andre gjort for dig :lol:

Eller sagt på en anden måde: du skal bare spørge, i de fleste tilfælde er der en eller anden der ved noget om det og kan svare på det.

Tror de fleste der skruer selv gerne giver deres viden og erfaringer videre, det gælder i hvert fald for mit eget vedkommende.

Ganske vist skruer jeg ikke på Varaderoen (udover at smøre/stramme kæde og checke olie), fordi den er ny, men jeg har selv skruet alt på alle de andre cykler jeg har haft gennem de 29 år jeg har kørt motorcykel.

Nu bor jeg på Sjælland, men skulle du komme herover en dag skal du da være velkommen til at kigge fordi og få en snak, jeg er i øjeblikket i gang med et "Projekt ny vintercykel"; to Africa Twin der er skilt totalt ad for derefter at genopstå som én. Stellet er sendt til sandblæsning og metalisering, derefter skal det til maleren, og så skal jeg i gang med at bygge den op igen :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Kim Helbo

Re: Skruekyndig eller ..............

Indlæg af Kim Helbo »

Tak for tilbagemeldinger :ok: Kim
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Skruekyndig eller ..............

Indlæg af Nejmann »

Hej Kim

Jeg har "skruet" i en del år nu, og har for eksempel lige stillet ventiler, skiftet karburator-membraner og monteret relæer på lyset på min Yamaha. Hvordan man gør, har jeg lært fra forskellige internetfora, reparationsbøger og værkstedsmanualer. Af og til er der gået noget galt - et ødelagt gevind, en kværnet kærv eller en pakning som ikke kunne genbruges, og så er det lidt frustrerende at man bare står hjemme hos sig selv, hvor der ikke lige er et stort sortiment af nye bolte, pakninger og reservedele. Så må motorcyklen jo blive stående til reservedelen er fremskaffet. Men efterhånden bliver man mere og mere "heldig", og så er det som regel både sjovere og billigere at lave tingene selv.
Hvis du har et konkret projekt, så skriv herinde. Så kan du sikkert få nogen tips om, hvordan man gør og hvad der kræves af værktøj og dele. Hvis du laver kaffe kan det endda være, der kommer en "rådgiver" eller to forbi. Det er set før :-)

mvh Kåre
Kim Helbo

Re: Skruekyndig eller ..............

Indlæg af Kim Helbo »

Hej Nejmann. Godt at vide at man er omgivet af kyndige og hjælpsomme mennesker :-) :ok: Mvh Kim Helbo
Besvar