Åbent Hus og prøvekørsel.
: 02. apr 2011, 23:14
Så blev det tid til Åbent Hus arrangementer og prøvekørsler
Jeg har været til "Yamaha Days" hos MCX i Næstved i dag, lørdag d. 2/4, de havde prøvekørsel af bla. Super Teneré´en, og jeg var
ude at køre en tur på den.

Inde på udstillingen i Øksnehallen havde jeg jo prøvesiddet den, og syntes ikke jeg sad særlig godt på den, jeg fandt
nu ud af hvorfor. Årsagen er at fodhvilerne er placeret ca. 5 cm længere bagude end på f.eks. Varaderoen. Det gør, når
man sidder oprejst som på den, at man ligesom "hælder" forover, med vægt på armene til følge, en lidt underlig
kørestilling efter min mening.
Styringen er lidt lettere og lidt mere levende end Varaderoen, men ikke så levende som GS´eren, som jeg syntes var
tæt på at være slasket. Affjedringen var heller ikke så levende som på GS´eren, dog dykkede den mere end Varaderoen
ved opbremsning, men det kan have noget med bremsesystemet at gøre. DCBS-systemet er jo medvirkende årsag til
at Varaderoen næsten ikke dykker ved opbremsning, fordi den altid bremser på begge hjul
.
Motoren er der ikke noget at udsætte på, den arbejder bare rigtig godt, men lyden er lidt turbineagtig, og jeg fik en
fornemmelse af, når jeg gav gas, at motoren tog omdrejninger før cyklen reagerede (ligesom en Puch Maxi
).
Ikke fordi den er langsom, jeg tror, hvad acceleration angår, at den er hurtigere end Varaderoen, men den er jo også
200 cm2 større.
Mest imponerende var det dog at den kunne køres næsten ned til tomgang i 6. gear, og så trækkes stille og roligt op
igen uden problemer, så langt ned i omdrejninger kan Varaderoen ikke klare, uden at transmissionen begynder at ruske.
Men udover det var jeg nu ikke så imponeret af gearskifte/transmission; skiftet var præcist nok, men meget stift og
metallisk i lyden, og det krævede at man tog forholdsvis godt fat i gearpedalen. Slet ikke det lette og bløde skifte som
Varaderoen har. I det hele taget syntes jeg at jeg hele tiden kunne høre transmissionen og mærke den i hele cyklen som
lette vibrationer, men det er kardanen nok også lidt medskyldig i.
Kørslen foregik ved moderate hastigheder, politiet viste godt at der var Åbent Hus med prøvekørsler, og patruljerede
derfor jævnligt på Vordingborgvej

Designet er der nok mange meninger om, som helhed synes jeg da den ser meget godt ud, men hvad f.eks udsynet fra
førerpladsen og vindskærmen angår, har Yamaha, efter min mening, skelet lidt for meget til BMW.

Den der "platform" rundt om forgaflen, med instrumenterne stående ude i "horisonten", bag en vindskærm der "mangler" to
cm i at sidde sammen med resten af kåben bryder jeg mig ikke om. Jeg synes ligesom ikke det ser færdigt ud, der kan
jeg bedre lide det som på Varaderoen, hvor instrumenterne er bygget ind, og vindskærmen er en del af kåben. I øvrigt var
der noget mere vindpres og -støj bag vindskærmen, og jeg synes også cyklen føltes mere sidevindsfølsom, i forhold til
Varaderoen.
Alt i alt nok ikke en cykel jeg ville eje, omend den som helhed kørte ganske udemærket (men så heller ikke mere
).

Jeg har været til "Yamaha Days" hos MCX i Næstved i dag, lørdag d. 2/4, de havde prøvekørsel af bla. Super Teneré´en, og jeg var
ude at køre en tur på den.

Inde på udstillingen i Øksnehallen havde jeg jo prøvesiddet den, og syntes ikke jeg sad særlig godt på den, jeg fandt
nu ud af hvorfor. Årsagen er at fodhvilerne er placeret ca. 5 cm længere bagude end på f.eks. Varaderoen. Det gør, når
man sidder oprejst som på den, at man ligesom "hælder" forover, med vægt på armene til følge, en lidt underlig
kørestilling efter min mening.
Styringen er lidt lettere og lidt mere levende end Varaderoen, men ikke så levende som GS´eren, som jeg syntes var
tæt på at være slasket. Affjedringen var heller ikke så levende som på GS´eren, dog dykkede den mere end Varaderoen
ved opbremsning, men det kan have noget med bremsesystemet at gøre. DCBS-systemet er jo medvirkende årsag til
at Varaderoen næsten ikke dykker ved opbremsning, fordi den altid bremser på begge hjul

Motoren er der ikke noget at udsætte på, den arbejder bare rigtig godt, men lyden er lidt turbineagtig, og jeg fik en
fornemmelse af, når jeg gav gas, at motoren tog omdrejninger før cyklen reagerede (ligesom en Puch Maxi

Ikke fordi den er langsom, jeg tror, hvad acceleration angår, at den er hurtigere end Varaderoen, men den er jo også
200 cm2 større.
Mest imponerende var det dog at den kunne køres næsten ned til tomgang i 6. gear, og så trækkes stille og roligt op
igen uden problemer, så langt ned i omdrejninger kan Varaderoen ikke klare, uden at transmissionen begynder at ruske.
Men udover det var jeg nu ikke så imponeret af gearskifte/transmission; skiftet var præcist nok, men meget stift og
metallisk i lyden, og det krævede at man tog forholdsvis godt fat i gearpedalen. Slet ikke det lette og bløde skifte som
Varaderoen har. I det hele taget syntes jeg at jeg hele tiden kunne høre transmissionen og mærke den i hele cyklen som
lette vibrationer, men det er kardanen nok også lidt medskyldig i.
Kørslen foregik ved moderate hastigheder, politiet viste godt at der var Åbent Hus med prøvekørsler, og patruljerede
derfor jævnligt på Vordingborgvej


Designet er der nok mange meninger om, som helhed synes jeg da den ser meget godt ud, men hvad f.eks udsynet fra
førerpladsen og vindskærmen angår, har Yamaha, efter min mening, skelet lidt for meget til BMW.

Den der "platform" rundt om forgaflen, med instrumenterne stående ude i "horisonten", bag en vindskærm der "mangler" to
cm i at sidde sammen med resten af kåben bryder jeg mig ikke om. Jeg synes ligesom ikke det ser færdigt ud, der kan
jeg bedre lide det som på Varaderoen, hvor instrumenterne er bygget ind, og vindskærmen er en del af kåben. I øvrigt var
der noget mere vindpres og -støj bag vindskærmen, og jeg synes også cyklen føltes mere sidevindsfølsom, i forhold til
Varaderoen.
Alt i alt nok ikke en cykel jeg ville eje, omend den som helhed kørte ganske udemærket (men så heller ikke mere
