Er der noget komfort at hente ved at udskifte støddæmper

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Rotax 655

Er der noget komfort at hente ved at udskifte støddæmper

Indlæg af Rotax 655 »

Hej et lille AT spørgsmål. På en AT RD04 fra 90 er der jo originalt monteret luft/olie dæmpere foran og en normal bagdæmper bag.
Jeg husker andre AT´er jeg har kørt på som (meget) mere komfortable - Så jeg spørger de erfarne AT kører. Hvad skal man evt. skifte? Olien - Dæmperen, Fjederen(e) ny bagdæmper komplet ? Min ryg og hofter vil være taknemmlige for et par hit :-D

PS og nu vi er kommet i spørgehjørnet - fra første til frigear er næsten umulig at ramme, går stramt - ved nedgearing skal der kun et lille vip med foden til at ramme fri - og tit ryger den i første i stedet. Jeg tænker på at skifte til en kendt kvalitetsolie for at se om det hjælper - har I andre bud :?:
TEriksen

Re: Er der noget komfort at hente ved at udskifte støddæmper

Indlæg af TEriksen »

Hej Leif.
Svaret på komfort afhænger jo nok af hvem man spørger :-)
Har selv monteret et sæt progressive fjedre i forgaflen (og ny olie naturligvis) hvilket sikrer at den ikke dykker ved opbremsning samt at den ikke går i bund ved lidt offroad aktivitet. Bagfjederen har jeg spændt op så den står som den skal (ca 1/3 af vandringen ned når jeg sidder på den) hvilket den også blev stivere (og højere) af. Dem der kører med en Öhlins bagdæmper siger at det er det bedste man kan gøre!
Komforten afhænger også af styrets placering og af sædet. Har selv styrforhøjere på og har fået ompolstret sædet ved Jungbluth hvilket det blev en del bedre af.
Ligeledes kan du sænke fodhvilerne så du ikke lukker så meget i knæene.
Alt i alt er jeg vældig tilfreds med komforten på min AT så du må nok i gang fra en ende af og se hvad der virker bedst for dig.
/Thomas
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Er der noget komfort at hente ved at udskifte støddæmper

Indlæg af Nejmann »

Rotax 655 skrev:Min ryg og hofter vil være taknemmlige for et par hit :-D
Hvis forgaffelolien er mere end et par år gammel, så ville jeg starte dér; olien bliver nemlig nedbrudt efterhånden. Så ved du også, at der er den foreskrevne mængde og viskositet i, og det er nok et godt udgangspunkt.

mvh Kåre
Rotax 655

Re: Er der noget komfort at hente ved at udskifte støddæmper

Indlæg af Rotax 655 »

Mange tak for jeres svar - Jeg vil starte med af skifte forgaffelolien som Kåre anbefaler - så vil jeg justerer bagdæmperen til normal stilling og overveje at sænke fodhvilerene. Jeg må vist lige kigge lidt på nettet efter forgaffelolie skift når der nu er det der lufthaløj.
Besvar