Første MC Honda Transalp

Her kan debateres alt, næsten.
kris74

Første MC Honda Transalp

Indlæg af kris74 »

Hej

Jeg har netop erhvervet mig et MC kort og har kørt på et par forskellige mc´er og Transalp´en faldt i særdeles god smag. Derfor har jeg besluttet at det er modellen jeg vil have og gerne en nyere anno 2008+ - jeg synes dog det er meget svært at finde dem brugt. De eneste jeg kan finde er 2010/11 modeller der er helt nye som koster mellem 109.000 og 119.000. Skyldes det nogle specielle faktorer at jeg ikke kan finde dem brugt eller kigger jeg på de forkerte sites (anvender dbs, samt bilbasen).

Håber jeg kan blive guidet på rette vej.

Mvh

Kristoffer
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kjelde »

tror det skyldes at dem der har købt sådan er så glad for den at de beholder den. Det er i hvert fald meget få brugte der har været til salg
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
kris74

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kris74 »

Ok, hvad er det der gør at folk er så glade for deres transalp? Jeg som spritny MC kører synes jo blot den er super god at køre på, men jeg har heller ikke så meget at sammenligne med.....
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kjelde »

nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig så klog, men udover den er god at køre på har den jo ry for at være utrolig stabil og driftsikker, men der kommer nok mange flere gode forklaringer for dem der har en transalp :-D
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Den eneste (næsten :-) ) måde at der kommer brugte til salg, er når der skal skiftes til en nyere TransAlp. Og det er jo så kun 3 år siden, da modellen skal være +2008.
Du er nok nødt til at overveje at gå et par år baglæns, jeg så i hvert fald en interessant TransAlp fra 2006 på DBA, eller købe en ny, eller vente på der kommer brugte.
Og den model (RD 11) kan jeg godt anbefale :ok: . Ja, det er rigtigt fra 2008 blev det en 700 ccm og fik ca. 7 hk. og 2 ventiler mere, og blev lidt mere asfalt orienteret (mindre forhjul, kortere affjedring foran)
Og man sidder lidt anderledes på den nye (hvis begge er i originalt trim).
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Madsrdo4

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Madsrdo4 »

Hej hvis du kikker på dba ,123mc, og bilbasen, så har du tjekket det meste.
Jeg kan godt forrestille mig at det er svært at finde den nye model transalp brugt.
Du kan evt prøve at ringe rundt og presse de forskellige forhandlere på prisen.
Er det den nye model du har prøvet ?? hvis ikke er det en go ide at prøve den først før køb, for selv om det uden tvivl er en go motorcykel så køre den lidt anderledes en de ældre modeller, og det er ikke sikkert at DU synes den kører bedre, eller er de flere penge værd det er meget individuelt.
Alternativet kunne være at købe en meget velholdt brugt transalp, evt ved en forhandler som giver en go garanti.
Det er ikke den værste motorcykel at købe brugt da de er rimelig slidstærke/pålidelige.
Held og lykke med købet raket1
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af yaknudsen »

Hmm. Min Transalp er en overvintret 2008 model købt i 2009. Jeg tror sgu jeg beholder den. Det er den næstbedste motorcykel jeg har haft (jeg har haft 11 ialt). De fleste har været Honda'er men der har også sneget sig et par Yamaha'er og en enkelt BMW ind i rækken. Den bedste MC var den 9'ende (Honda XL 650 fra 2006). Men forskellen fra XL650 til min nuværende XL 700 er ikke stor - især ikke når man som jeg kører mindst 98% på asfalt.

Man kan nemt finde en MC som er bedre end en Transalp på et eller flere punkter, men i min optik næppe nogen MC som udgør er et bedre kompromis. Især synes jeg det er værd at fremhæve den gode siddekomfort og letkørtheden. Helt uden overraskelser af nogen art - faktisk så harmonisk at mange vil finde den endeløst kedelig.

Efter min mening er en velholdt XL 650 absolut værd at gå efter, så der er ingen grund til at fortvivle over at der ikke er mange brugte XL 700 på markedet.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
kris74

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kris74 »

Er der ABS på Honda XL 650? Da jeg meget gerne vil have sikkerheden i top (et must fra min kone.... :-D )
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af yaknudsen »

Nej. Desværre.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Rotax 655

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Rotax 655 »

Priser på en XL 700 brugt har jeg holdt øje med et stykke tid og den eneste jeg husker var Ågesen i Kbh. der havde en til salg for en kunde til 70.000 kr kr. Den er solgt... Jeg foreholdte Fris biler i Horsens der og så sælger MC og er Honda forhandler dette faktum da jeg var på visit der i septemper månede. Og salgschefen mente nok at han kunne matche prisen med en guldfarvet demo. model!!!???
Jeg har ikke råd til at købe en XL 700 pt. men hørte rigtig godt efter for det var da noget af et tilbud..


Jeg har prøvet mange højbenede motorcykler og mener at XL 700 er en suveræn lækker dagligdags funn bike, man også kan kører en meget lang tur på f.eks jorden rundt. Den er tæske lækker , undermotoriseret bevares, men når nu hurtigt de tilladt fartgrænser.. og den kører rigtig hurtig ind i og ud af skarpe sving og accelererer meget bedere en de ældre Transalper i mellemområdet f.eks ud af et skarpt sving og ja den har ABS og Dualbreak bremsesystem super effektivt! - og så lyder fabriks udstødningen lækker og fræk.. Jov den MC kan vi godt li.
Og i Holland mener Varaderoforummet at skulle de vælge i dag valgte de Transalpen frem for det store skrummel af en Varadero.. At XL 700 har 19" tommer forhjul betyder intet, den kører fremragende på en grusvej eller en dårlig asfalt ditto, og uanset størrelsen på forhjulet har en Transalp intet at gører offroad.. At vi så er nogle idioter der også har anvendt disse prægtige motorcykler til det, er jo en helt anden historie... 8-)

PS jeg kører i dag på en encylindret Aprilia pegaso fra 94 meget modiciferet af en tidligerer ejer, fed cykel men den mangler den lækkerer Honda motor, den er dog lige så håndterbar og letkørt som Transalpen og det er en ting man lærer at sætte pris på i det daglige...
kris74

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kris74 »

Ok, det lyder som om jeg er på rette vej. Faldt i første omgang netop for transalp pga den høje sædehøjde (jeg er 196) og da jeg kørte en tur på den var jeg solgt, virkelig en lækker maskine. Hvor meget tror I man kan forhandle dem ned i ? Pt er prisen 120k.
Rotax 655

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Rotax 655 »

prisen må du selv forhandle :-D

men fandt lige dette:
"Efter mere end 20 år på markedet fik Transalp til 2008 sæsonen sin største ”makeover”, således at det faktisk var en helt ny motorcykel, der kom på markedet. Men selve grundkonceptet forblev uændret; Transalp skal være allrounderen, der placeres midt mellem de ”rene” enduro-maskiner og de store on/off-maskiner, således at Transalp besidder lidt af enduro maskinernes agilitet og en stor portion af de store on/off-maskiners komfort. Derfor har Transalp også gennem årene hørt til blandt de foretrukne, når man virkelig skulle på langtur uden at miste den daglige brugbarhed, der også kendetegner Transalp. Alt dette bibeholdte designerne i den nye version.
Motormæssigt gik man ud fra den kendte V-twin konfiguration, med forøget motorvolumen til 680 cc, 8 ventiler og benzinindsprøjtning. Dette sammen med vandkølingen giver en meget kompakt, harmonisk og vibrationsfri motor, som er ideel til formålet. Stelmæssigt beholdte man det stærke stålstel og arbejdede ligeledes ud fra den allerede optimerede affjedring, men hjul og bremser blev ændret radikalt. Hjulstørrelsen foran er nu 19” mod tidligere 21”. Baghjulet er størrelsesmæssigt uændret, men dækmonteringen er ændret fra 120/90 til 130/80. Bremsemæssigt optræder Transalp for første gang med Hondas CBS kombibremsesystem med ABS (standard i Danmark). Ændringen i hjul og bremser skyldtes primært et ønske om bedre køre- og bremseegenskaber på asfalt.Også designet var nyt; skabt i Europa til europæiske købere. I en tid hvor meget bliver større og mere omfangsrigt, koncentrerede man indsatsen om at designe kåbe, tank og sædeenhed mere kompakt; en tydelig indikation på dette er forlygten med dobbelt over/under lysenhed. På udstyrssiden arbejdede Honda Access tæt sammen med designteamet om udviklingen af et omfattende udstyrsprogram til Honda XL 700 VA Transalp, således at køberne kan vælge udstyr til både den store rejse og til den daglige transport."
kris74

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af kris74 »

Jeg var godt klar over at jeg selv må forhandle prisen, men eftersom jeg er ny i denne branche er der så en gylden hovedregel eller?
Madsrdo4

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Madsrdo4 »

Der er vist ingen regler på området :-D
Den ene forhandler vil sikkert fortælle dig at han næsten ingen ting tjener på en ny mc, og derfor ikke kan give dig noget afslag overhovedet.
Og så vil han måske fortælle dig at de er ved at være udsolgt, og stiger i pris til næste år :mrgreen:
En anden forhandler er måske villig til at give et afslag, især hvis det er en demo model.
Her skal du så være klar over at hvis mc har kørt o km eller nogle få hundrede km er det fup og svindel, da den skal have kørt et vist antal km, kan ikke huske hvor mange for at den må kaldes for demo.
Herved kan forhandleren spare noget registreringsafgift.
Vær også opmærksom på hvornår en demo mc er blevet indregistreret, det kan have indflydelse på hvor lang tid du har garanti på dyret.
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 705
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Første MC Honda Transalp

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Kris

Jeg er den meget lykkelige ejer af en Transalp 06 altså den sidste med 21" forhjul
jeg har kørt 52000 km på den og har kun skiftet kæde, dæk og olie !!!
Du skriver du gerne vil føje din kone og vælge abs bremser ! Jeg vil spørge hvorfor vil din kone have du har abs bremser?
jeg køre meget med min kone bag på, har været så langt som Irland kører mest asfalt og oftest fuldt læsset jeg har aldrig været ude i problemer med ned bremsning, heller ikke når jeg har været ude og "lege" med Holst, som køre AT.
Kris vælg din Honda Allroader med hjertet du vil ikke fortryde

PS: hvor i landet er du?
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Besvar