Ethanol (sprit) har et højt oktantal og hæver således oktantallet når det blandes i benzinen. Energi indholdet i sprit er lidt lavere end i benzinen. Ethanol fungerer fint som brændstof, og man behøver ikke at spekulere på om man skal hælde karburatorsprit i benzinen når den allerede er blandet i
E85 som er udbredt i sverige består af 85% ethanol og 15% benzin.
Ethanol er et kraftigt organisk opløsningsmiddel. Hvis de plastic og gummi dele som det kommer i kontakt med ikke er beregnet til brug sammen med ethanol, så KAN det skabe problemer.
Gummi/plastic komponenter
KAN blive mere eller mindre opløste/nedbrudte og ændre sine egenskaber. Gammeldags benzinslanger kan feks. blive stenhårde og krakelere/knække. Det samme kan ske med feks. gummimembranerne i karburatorer og hvor brændstoffet (eller dampene) ellers er i kontakt med gummi/plastic.
Problemerne kan sagtens tænkes først at vise sig efter længere tids brug. Så det kan ikke anbefales medmindre man er sikker på at gummiet/plasticen er af den slags der kan tåle ethanol.
Du er nødt til af spørge forhandleren/importøren/producenten hvis du vil være sikker på om din mc/bil/knallert/plæneklipper/havetraktor kan tåle ethanolholdig benzin, og hvilke komponenter der evt. bør udskiftes inden man trygt kan anvende ethanolholdig benzin.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)