I går aftes (23/7) var jeg på et større lokalt loppemarked ude ved Fjellerup Strand ikke mange km fra hvor min forældre bor.
Jeg gik rundt sammen med et par kammerater og kiggede på skrammel, da vi ankom til en bod hvor en gut stod og solgte brugt motorcykler uden afgift. Jeg fik straks øje på en blå Varadero og spurgte hvad han skulle have for den (33.000) og så gik snakken ellers om Nordkapp, TransAlp, Africa Twin kontra Varadero og inden længe synes manden at jeg da kunne tage mig en tur på hans Varadero. Det var altså svært ikke at virke alt for begejsteret. Helt ærlig hvor mange forventer at der ligger en prøvetur på en Varadero gemt i et åndsvagt kræmmermarkede????
Jeg trillede roligt ud fra pladsen og ud på hovedvejen. Jeg mærkede straks at Varaderoen er i familie med TransAlpen med siddestiling og comfort. Denne sammenligning forsvinder dog fuldstændig når man først kommer ud og køre og give den noget gas. Varadeoen har et kæmpe kraftoverskud og der går kun ganske få sekunder før kørekortet er i farezonen på almindelig landevej. Inden man får kigget på speedometeret står nålen et pænt stykke over 100

Varadeoen er tung, men har en rigtig fin balance, og når man først triller, fornemmer man ikke de mange kg. som en ulempe. Den bremser og styrer også helt OK. Ikke som på de moderne sportsmaskiner, men trods alt langt bedre end på alpen.
Havde denne cykel blot haft længre forgaffel (som på AT) , 21" forhjul, og minus 50 kg og knap så meget plastic var denne maskine i mine øjne perfekt.
Jeg synes stadig den er kanon fed, og skulle jeg af en ukendt årsag en dag have en maskine med mindre off road tendenser end TransAlpen, var Varaderoen en af de første jeg ville købe.
Afstanden til Nordkapp og Gibraltar virker pludselig mindre når man sidder på en Varadero - en rigtig fed maskine der har fået en særlig plads i mit MC hjerte

MVH Søren