Nakke og skulder-smerter ?

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Palle »

Nu har jeg efter et par langture på 1400-2000 km været fuldstændig smadret i højre skulder og nakke og haft "kniven" stukket ind i skulderen flere gange daglig....Det gør nas ! :twisted:
Og jeg render til massør for at få løsnet op i kadaveret igen..
Forkert kørestilling eller justering af styr ?
Mit spørgsmål går på om der er nogle af jer der har stødt på samme problematik,eller kender til et skema,hvor man kan få hjælp
til at indstille styrhældning/højde osv. så man bliver bedre kørende ??
Eller er det en cruisecontrol der er løsningen,så man ikke skal sidde og holde på gashåndtaget så længe af gangen ?
Har siddet og kigget lidt på Vista Throtlerock...nogen der har erfaring med den??
Cruisecontrol er nok ikke nødvendigt... (læs:besværlig og dyr)

Det kan da absolut ikk ha`noget at gøre med at man er ved at være et gammelt r..... der ikke er 25 år mere :lol:
og bare ikke kan holde til de lange "herre-ture" længre 8-) vel ?? he-he
Men man har jo heller ikke lyst til at have en ortopæd med bagpå....
Sååå lad mig høre om hvad i har gjort hvis i har været i samme situation :idea:
Chrome won`t get you home..
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Et gammelt, stivlemmet (hm..) r....

Indlæg af mogensl »

Livet er fyldt med smerte. Heldigvis er en del selvforskyldt.

Prøv næste gang du sætter dig foran fjernsynet for at se fodbold, melodigrandprix, morgenshow eller hvad ved jeg, at fatte et kosteskaft, som om det var dit styr. Så knuger du om skaftet og strækker armene frem (du må gerne støtte skaftet på bordet eller armlænet). Når du så har siddet i den stilling i 1½ time, vil du konstatere, at du har sovende fingre (endnu mere, hvis du har et par dårlige handsker på), smerter i nakke og skuldre og hvis du har gjort forsøget helt rigtigt også ondt i r..., fordi du ikke har flyttet eller lettet bagdelen under seancen. Det er ligegyldigt, hvor blød din stol er, vil du finde ud af. Prinsesser får også liggesår, hvis de ikke flytter sig. Selv uden ært.

Så skulle du have forklaringen på, hvorfor du får problemer på selv den bedste mc. Nogen (chaufføren altså) er mere stivlemmede end andre, og pudsigt nok spiller alderen ind. Jeg ved, hvad jeg taler om!

Jeg er ikke læge, men har rigtig megen erfaring på forskellige mc.er. Grundlæggende skyldes smerterne efter sigende, at den mere eller mindre fastlåste kørestilling lukker af for blodkar og nervebaner, hvilket kan give varige gener, hvis man ikke tager højde for det. Nogen har medfødte skavanker, eller er som jeg mere stivlemmede fra fødslen og dermed mere disponeret. F. eks. begynder min højre hånd, især tommelfingeren, at sove, når jeg kører på en sportsmaskine, fordi horntappene i nakken gnubber på nerverne til hånden, når jeg laver det det knæk med hovedet tilbage. Sagde fys.en i sin tid. En gammel skade fra gymnastikken.

Medicinen? Gymnastik! Når det kører derudad, solen skinner, og alt er skjønt, falder man i staver af bare salighed. Vågn op! Slip styret (med en hånd ad gangen), lad armen hænge et øjeblik. Det kræver i sagens natur en fartholder, hvis du ikke kan nøjes med at lade højre arm hænge, når du motorbremser. En fartholder er såmænd udmærket, især hvis man kører meget på motorvej, men når man ikke gør det, er den overflødig. Ret ryggen, flyt rundt på sædet. Drej hovedet og nyd naturen ude til siderne og ikke kun lige frem. Står HARK.er ikke op for det meste? Vi gamle på Vavardetdo? undtaget, men vi sidder jo også på et sofasæde med plads til siddende samba.

Jo, man kan måske med fordel ændre styret, flytte fodhvilere, polstre sæde o.s.v., men hvad var grunden til, at du købte netop den mc.? Jeg har altid undret mig over de folk, som køber en sportsmc. for som det første at hæve styret og sætte en kæmpe vindskærm på - samt sænke fodhvilerne. De har købt den forkerte mc. Som et kuriosum kan jeg nævne, at den mc, jeg suverænt kunne sidde længst på uden ubehag, var min Aprilia Futura, som dybest set er en racer med et bredere sæde. Det, fandt jeg ud af, skyldtes den perfekte vægtfordeling mellem armene (let foroverbøjet kørestilling), fødderne (ret bøjede knæ), og bagdelen. Der skulle kun lidt gymnastik og retten ryg til, for at jeg kunne sidde på den knallert i timevis. Men ikke noget med at falde i staver, for så kom de stive lemmer og ømhed hist og pist. På min 1200 GS.er fik jeg ondt i r... på grund af den oprette kørestilling og manglende vægtfordeling. Men, så kunne man jo heldigvis rejse sig op med jævne mellemrum. Det lugtede lidt af fugl. På Vavarddetdo? har man den luksus at kunne tumle rundt på sædet og dermed ændre kørestilling uden den store akrobatik.

Der var nok ikke megen trøst at hente her. Og dog: På vejen hjem fra Rumænien sidste sommer måtte vi tage motorvejen hjem efter en uge med 39 grader i skyggen. Så sidder man og falder i staver. Om det var det, der gav mig en "frossen" højre skulder, ved jeg ikke med sikkerhed, men det tog godt 8 måneder, inden jeg fik den fulde førlighed i skulderen igen. Jeg glemte helt min egen medicin på hjemturen.

Held og lykke med projektet, men prøv nu gymnastikken, inden du begynder at bygge mc.en om.

mogens
pens.

PS: En frossen skulder er der ikke rigtig nogen videnskabelig forklaring på, har jeg fundet ud af. Det værste er, at man ikke kan sove om natten og vågner, hver gang man vender sig i søvne. Det hjælper med en ekstra pude under armen til at støtte. Hvis det er det, kan du trøste dig med, at der kan gå op til et års tid, inden det fortager sig helt, siger lægerne. Og at det går over af sig selv, så jeg sparede dyre fys.besøg. Nu kan jeg igen ro i min herlige grønlænderkajak, og en dagstur på 50 km klarer min skulder helt uden problemer. Sidste år i august troede jeg aldrig, jeg ville komme på vandet igen på grund af skulderen. Måske skulle du til at ro kajak?
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Palle »

HavKajak har jeg,men vil hellere bruge tiden på mc ;-)
Men selvgølgelig har du ret i at træning nok er den bedste medicin,men magelighed/dovenskab fylder også en del :-D
Jeg har nu heller ikke tænkt mig den store ombygning af min AT... så kunne jeg jo lige så godt have købt noget andet.
Men hvis mindre justeringer kunne hjælpe,ville det jo være alfa omega.
Jeg købte den jo fordi jeg synes at den kunne dække mine behov om en hverdags-mc som samtidig ikke kom til kort
når den blev kørt i de Norske fjelde eller Svenske skove og grusveje.
Og jeg har ALDRIG fortrudt købet 8-)
Jeg giver dig helt ret i at passende pauser med lidt gymnastik nok er den nemmeste løsning,og at jeg nok er tilbøjelig
til at sidde og "stene" og bare rulle derud af,og først holder ind til siden når man kan mærke at det er for sent :-?
Jeg har også bestilt den ovennævnte throtle-rock.Så må jeg se om den evt. hjælper.
Den giver i hvert tilfælde højre arm mulighed for at slappe lidt mere af.
Og pudsigt nok er det KUN i højre side at jeg døjer med nakke og skuldre :?:
Så min første tanke var da også om det kunne skyldes at sidde og holde gassen i 4-6 timer af gangen ? men nu bliver det prøvet !!
Og ja !!! så må jeg få lettet r.... i mere end én forstand og træne lidt nakke og skuldermuskler,når jeg sidder med et kosteskaft i hånden
og ser tv :-D
Men som du nok ved... man bliver lidt magelig med årene :beer:
Men tak for inputtet spændende at læse...
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Peter AT »

Prøv i første omgang et "Andenæb" på gashåndtaget. For mig er det uundværligt på de længere ture.
Fås bl. andet hos T Hansen..
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Nikolajsen »

Det handler også, meget om at slappe af i skuldre (og andre steder).
Mange har en tendens til at sidde og "komme til", at løfte skulderne....og det er ikke godt i længden.
Prøv at tænke over, næste gang du kører, om det kunne være det, der går galt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Palle »

Andenæbet har jeg og bruger det af og til (når jeg husker at få det med).
Ulempen ved det er bare at det sidder i vejen på de kortere ture synes jeg...(er godt klar over at de kan tages af 8-) )
Og jeg er helt enig i det med at sænke skuldrene,og tager mig selv i at side med løftede skuldre flere gange
i løbet af en halv time :cry: det er åbenbart en svær vane at slippe af med..
Nu går jeg og venter på min nye "vista cruise control" som kommer en af dagene :lol:
Så må det prøves,sammen med nakke og skulder træning... mon så ikke det hjælper ?

Giver en tilbage melding efter Norgesturen :mrgreen:
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af M@X »

Jeg kørte 600 km på en VFR800 med påmonteret "Kaj-gas"

Det er et greb til gasgivning med venstre hånd og så slapper højre hånd af i mens. Det er en lidt dyr løsning, men det skal osse bygges individuelt til hver enkelt MC.
Jeg drillede flere med MC-ister ved at trille op på venstre side af dem og holde farten, men med højre hånd på tanken. Så øjenkontakt med ham, hvorefter jeg gav gas med venstre og accelererede væk fra den måbende medtrafikant :snydt:

Dimsen fås her:

http://kajs-mc.com/produkter/114-kaj-gas/
--
mvh M@X
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Bønne »

Nu ved jeg ikke om jeg er den rigtige til at kommentere på dette, jeg har aldrig kørt længere end 2300 km i et stræk... :lol:
Palle skrev:Men selvfølgelig har du ret i at træning nok er den bedste medicin, men magelighed/dovenskab fylder også en del :-D ...man bliver lidt magelig med årene :beer:
Skal det læses sådan at du ikke gider dyrke nogen som helst former for fysisk aktivitet hvis du kan undgå det :?: :lol: Nu ved jeg godt at motorcyklismen har reddet mange unge mennesker fra idrætten, men fakta er at selv moderat fysisk aktivitet kan føre til et generelt højere velbefindende.
Nu skriver du ikke hvor gammel du er, men som du selv er inde på bliver vi med tiden stivere i ledene. Muskelmassen har det også med at blive mere flygtig med tiden, samtidig med at den bliver sværere at genvinde.
Så du har helt ret i at træning er den bedste medicin. Det behøver ikke være det helt store forkromede fitness styrketræningsprogram, faktisk er noget regelmæssig bevægelses-/konditions-træning det der efter min mening giver det bedste udbytte ift. indsats. Vi er jo sådan indrettet at vi er udstyret med et skelet for at kroppen ikke bare skal falde sammen, men også med en muskelmasse, hvis opgave bl.a. er at holde styr på skelettet. Bliver muskelmassen for lille/slap, kan den ikke holde styr på f.eks. ledene, som så kan skride ud at deres normale leje med ledsmerter til følge. Samtidig bliver ledene lettere overbelastet, da det også er muskelmassens og ikke ledenes opgave at overføre kræftene i en bevægelse.
Dette kender jeg til via egne erfaringer, idet jeg i 1996 erhvervede mig en Diskosprolaps som jeg sidenhen fik styr på ved hjælp af et målrettet program i et træningscenter. Ejeren af det træningscenter jeg gik i, havde en lægeuddannelse og i samarbejde med min Kiropraktor, som hun kendte, sammensatte hun et træningsprogram til mig. Efter 3 måneders intensiv styrketræning var jeg rimelig mobil igen, jeg fortsatte dog med træningen og med tiden forsvandt de sidste symptomer også og idag mærker jeg ikke noget til det. Efterhånden som årene gik, ændrede jeg derfor min træning mere over i vedligehold/bevægelse/kondition og det har jeg det fint med.
Jeg er selv 51 år og forsøger som sagt at holde mig i en rimelig form ved bl.a. at gå i svømmehallen til morgensvømning i weekenderne når jeg har tid. Desuden roer jeg jævnligt på romaskinen i vores træningsrum på arbejdet og så har jeg lige været ude at cykle et par gange her nu det er blevet forår. Men jeg gør det som jeg nu har tid til og hvilken form der nu passer bedst ind i dagligdagen, men jeg gør det :!:
Svømning er jo et godt sted at starte, idet man hele tiden har vandets modstand at "kæmpe imod" og derfor har svært ved at få lavet hurtige forkerte bevægelser der kan føre til skader. Samtidig virker vandmodstanden som styrketræning samtidig med at man bevæger sig.

Jeg tror det er den vej du skal tænke...

Det med gymnastikken under kørslen er en god ide :ok: . Det bruger jeg også selv. Men den med kosteskaftet tror jeg ikke på som træning (jeg tror heller ikke den var ment som sådan), for der sidder man jo også i samme stilling og med den samme konstante belastning.
mogensl skrev:Står HARK.er ikke op for det meste? Vi gamle på Vavardetdo? undtaget...
Der er altså ikke noget i vejen for også at stå op når man kører Varadero :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 700
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Palle »

Jamen selvfølgelig burde man dyrke noget fysisk træning for at holde kroppen "opdateret" :-D
Jeg er heller ikke typen der går til fitness eller dyrker sport.
Min fysiske aktivitet består nok mest i gå-ture med konen, havearbejde,male hus,lægge fliser og skærver i indkørsel osv.
Og nej... det er ikke nok ;-) Det kan jeg så mærke nu efter den sidste "langtur" på mc.
Jeg har fået et vink med en vognstang om 2 ting: komme i lidt bedre fysisk form.samt kigge lidt på kørestilling/kørekultur
Jeg har ikke lyst til at være så smadret i skulder og nakke efter længere ture...
Og det er jo kun mig selv der kan gøre noget ved det!!! 8-)
Men i en alder af 53 er det sgu lidt svært at få lettet røven...især når man er slank og ikke er overvægtig (182cm og 72 kg)
Men jeg har da set i øjnene at hvis jeg ikke skal nøjes med små-ture,må jeg ud og motionere :-x
Og har alle muligheder for det. skov og strand i nærheden,fitness og svømmehal i byen osv.osv.
Skal jeg sige det kort og godt: Luk munden.....og let røven !!! hvis jeg vil på flere langture uden problemer :mrgreen:
Og det vil jeg jo !!! 8-)
Og så må jeg samtidig justere lidt på styrhældning,styrhøjde,sidestilling osv. der er jo forhåbentlig mange km i Olsen endnu 8-)
Jeg skulle MEGET gerne kunne deltage på Hark-køreturen på Sjælland på søndag 8-) skal lige have overstået kiropraktor og massage på Fredag
Og så er jeg forhåbentlig "fit for fight" ... og må træne/motionere for at holde kadavret i form for eftertiden 8-)
Chrome won`t get you home..
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

53 er ingen alder!

Indlæg af mogensl »

I har noget at glæde jer til! Med 63 år på bagen (i bogstaveligste forstand når ens fornøjelser dyrkes siddende...) kan jeg bekræfte, at forfaldet tiltager hurtigere, jo ældre man bliver. En (hav)kajak er det ideelle motionsredskab for motorcyklister med skulderproblemer. (Skulderudfordringer lyder lidt for åndssvagt, selv om ordet problemer er udgået af ordbogen for tiden). Når man så samtidig er født stivlemmet, her tænker jeg på bevægeapparatet, med tendens til gigtsymptomer, lærer man af nød at ændre stilling med meget jævne mellemrum. Det være sig foran fjernsynet, på mc.en og sågar i sengen. Man mærker forfaldet, når det gør ondt at stå op om morgenen.

Og nej, Bønne, det der med kosteskaftet var, som du har gættet, en illustration af, hvorfor problemerne opstår. Den fastlåste stilling lukker af for blodtilførslen til muskler og nerver, som også kan blive klemt. Og det er ganske rigtigt, fordi man ikke slapper af. Det, nogen kalder "hvide fingre" er et andet eksempel. Det beskrives som: "Anvendelse af værktøj, hvor man igennem længere tid ”krampagtigt” griber om værktøjet og dermed delvist afklemmer blodforsyningen til sine fingre, kan også give lidelsen..." I princippet helt samme årsag. Ikke at forveksle med hvide fingre forårsaget af lang tids arbejde med vibrerende værktøj. Det er en invaliderende lidelse, som intet har at gøre med den snurren i fingrene, vi motorcyklister mærker fra tid til anden ofte på grund af dårlige handsker uden den naturlige krumning i fingrene.

Nyd ungdommen, knægte! Sprællemænd har altid et smil om munden.

mojn
mogens
pens.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Nakke og skulder-smerter ?

Indlæg af Bønne »

Palle skrev:Min fysiske aktivitet består nok mest i gå-ture med konen, havearbejde,male hus,lægge fliser og skærver i indkørsel osv.
Jamen de ting er jo også en form for træning, så det er jo i og for sig fint nok. Problemet med dem er jo nok at du ikke udfører dem regelmæssigt f.eks. to gange om ugen, dvs. din form går op og ned ift. hvor meget du er i haven, lægger fliser og hvad du ellers foretager dig med konen :lol: .
Men ved at kombinere det med en til to ugentlige motionsdage vil du kunne holde et mere konstant niveau og endda hen ad vejen hæve det.

Der er nok ingen tvivl om at en kajak er god motion for skuldrene, men måske ikke det bedste sted at starte. Er man først sejlet ud på havet og det så viser sig at man får ondt i skuldrene, eller bliver træt før man havde forventet, så skal man jo tilbage til land igen :!: Jeg ville i stedet nok starte med svømning, dels pga. tidligere nævnte årsager, dels fordi at hvis skuldrene pludselig gør ondt eller man bliver træt, så er det altså let bare at hoppe op af bassinet og stoppe for den dag. Når man så efter en periode har fået trænet skuldrene lidt op ved svømningen og begynder at kende sine grænser ift. udholdenhed, så kan man begynde at supplere med kajakken.

Det er det samme med romaskinen, den er god træning til både arme, ben, ryg, mave, ja, faktisk hele kroppen. Men, den kan godt være hård for ryggen hvis man ikke er i rimelig form og så kan man faktisk let komme til at lave rygskader med den.

Men det lyder som om du er motiveret for at komme i gang med et eller andet og så er det jo om at smede mens jernet er varmt :ok: . Det er jo også sådan at når man først er kommet i gang og kan begynde at se en forskel, så bliver det lige pludselig også sjovere, også fordi man føler sig bedre tilpas og får mere overskud i hverdagen. Og når målet er fortsat at have muligheden og glæden ved at køre motorcykel, for det er jo det vi vil, så er der jo reelt ingen grænser for hvad vi vil gøre for at nå det mål :!:

Måske vi skulle oprette en tråd omkring motion/træning :?: Så kan vi jo dele erfaringer og udvikling, samt inspirere hinanden og forhåbentlig også andre, både til at komme igang, men også at fortsætte, for på en eller anden måde forpligter det jo lidt :lol: Og vi har jo alle godt af motion, for uanset om vi kører langturer og sidder ned i lang tid af gangen eller vi står op i fodhvilerne på grusvejene, så har vi alle behov for at være i en rimelig fysisk form for at få det bedste ud af denne fantastiske livsstil som ingen af os vil undvære :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar