Prøvekørsel...
: 20. mar 2015, 22:37
...af KTM 1290 Super Adventure; 1300 ccm og 160 HK.

Aagesen Motorcykler i København havde fået lov at låne cyklen i denne uge og skal så sende den til Sverige på mandag.
Prøvekørslen foregik mest i bykørsel og lidt på motorvej, da der er langt fra Hvidovrevej til "ude på landet".
Kørestillingen er meget lig Varaderoen (og alle de andre Adventure cykler
), dog sidder fodhvilerne lidt for langt tilbage efter min mening, ligesom på Yamaha 1200 Super Teneré, hvilket gør at man har meget vægt på armene ved bykørsel, fordi benene ligesom "vender lidt bagud". Affjedringen er meget hård, selvom den stod i "Comfort" (jeg prøvede ikke at ændre indstilling), og sammen med et rimeligt hårdt sæde, føltes den faktisk ikke særlig komfortabel at køre på.
Bremserne tager rigtig godt fat, faktisk bedre end på Varaderoen og de er lette at dosere, én finger er nok. Ved ikke om den har kombibremser eller det er pga. den hårde affjedring, men den har ikke tendens til at dykke ret meget ved kraftig opbremsning.
På trods af den noget lavere vægt, i forhold til Varaderoen, 229 kg tør, føltes den ikke specielt letkørt i byen, snarere lidt uhandy og tung, dels pga. et højt tyngdepunkt, dels pga. motorens opførsel ved lavere omdrejninger. Ligesom Varaderoen, og mange andre nyere cykler, er den pint så meget for at kunne overholde miljøkravene, at motoren faktisk ikke arbejder særlig godt ved lavere omdrejninger. Ved konstant gas og 3000 omdr. har man fornemmelsen af at den skiftevis holder igen og tager fat, hvilket giver en noget urolig kørsel. Ved omdr., under de 3000, føles det, når man giver gas, som om den tager mere fat end den gas man har givet, hvilket også giver en rykkende kørsel, da man så må justere ned igen. Tror en PowerCommander ville gøre underværker
I det hele taget bryder motoren sig ikke ret godt om at køre under 2500 omdr. Giver man lidt for meget gas ved f.eks. 2000 omdr., skramler transmissionen, sjovt nok kan det ikke mærkes, men det lyder ikke godt
På motorvejen er den derimod meget letkørt, her mærker man ikke det høje tyngdepunkt og motoren er oppe i omdrejninger hvor den arbejder godt. Overhalinger sker ved et let drej på gassen uafhængig af gear og det er tydeligt at mærke at der virkelig er noget at give af videre op, den trækker bare igennem
Bundtrækket er heller ikke så imponerende ved lave omdrejninger, til gengæld er der rigeligt med kræfter ved højere omdrejninger og man kan så spørge sig selv; hvad er fidusen i at have en cykel der først går rigtig godt når man har passeret fartgrænserne


Aagesen Motorcykler i København havde fået lov at låne cyklen i denne uge og skal så sende den til Sverige på mandag.
Prøvekørslen foregik mest i bykørsel og lidt på motorvej, da der er langt fra Hvidovrevej til "ude på landet".
Kørestillingen er meget lig Varaderoen (og alle de andre Adventure cykler

Bremserne tager rigtig godt fat, faktisk bedre end på Varaderoen og de er lette at dosere, én finger er nok. Ved ikke om den har kombibremser eller det er pga. den hårde affjedring, men den har ikke tendens til at dykke ret meget ved kraftig opbremsning.
På trods af den noget lavere vægt, i forhold til Varaderoen, 229 kg tør, føltes den ikke specielt letkørt i byen, snarere lidt uhandy og tung, dels pga. et højt tyngdepunkt, dels pga. motorens opførsel ved lavere omdrejninger. Ligesom Varaderoen, og mange andre nyere cykler, er den pint så meget for at kunne overholde miljøkravene, at motoren faktisk ikke arbejder særlig godt ved lavere omdrejninger. Ved konstant gas og 3000 omdr. har man fornemmelsen af at den skiftevis holder igen og tager fat, hvilket giver en noget urolig kørsel. Ved omdr., under de 3000, føles det, når man giver gas, som om den tager mere fat end den gas man har givet, hvilket også giver en rykkende kørsel, da man så må justere ned igen. Tror en PowerCommander ville gøre underværker


På motorvejen er den derimod meget letkørt, her mærker man ikke det høje tyngdepunkt og motoren er oppe i omdrejninger hvor den arbejder godt. Overhalinger sker ved et let drej på gassen uafhængig af gear og det er tydeligt at mærke at der virkelig er noget at give af videre op, den trækker bare igennem

Bundtrækket er heller ikke så imponerende ved lave omdrejninger, til gengæld er der rigeligt med kræfter ved højere omdrejninger og man kan så spørge sig selv; hvad er fidusen i at have en cykel der først går rigtig godt når man har passeret fartgrænserne

