1. ste service

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jo da, der fulgte også sådan en med yaknudsens Albert, og han/jeg har også læst den ;-) , vi mener bare at der med stor sansynlighed ikke er noget at komme efter, efter kun 1000 km. med vore dages fine maskiner. det var noget andet i "gamle" dage, da maskiner og teknikker ikke var nær så gode som i dag, der kunne være grater på, som meget hurtigt (1000 km. f.eks.) kunne blive slidt af, med ventil slør til følge. Dengang kunne stemplet, jo også finde på at "sætte sig" hvis den ikke blev kørt forsigtigt, nåe den var ny, eller nyboret.
Det er i øvrigt også efter 1000 km. en VFR skal til service :shock:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

Jeg mener nu ikke selv, der blev justeret ventiler på min cykel ved 1000km service, den fik bare skiftet olie og oilefilter. Og det var vist ikke særligt bekosteligt ;-)
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, der er vist noget der tyder på at forhandlerne ikke "gør" ens, heldigvis :-D
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Veset skrev:
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge jer der har købt ny cykel i år. Fulgte der ingen Owners Manual med til jeres cykler? Og hvis der gjorde har I så læst den??

..
..
..

Så faktisk kan man sige at den mekaniker der mener at cyklen skal have justeret ventiler ved 1000km, har ret. Dog selvfølgelig kun hvis det er nødvendigt, og det var det måske. (Jeg går selvfølgelig udfra at der gælder de samme foreskrifter for Transalp'en som der gør for Africa Twin, men det kan I vel svare på!?)
Jo. Det er helt det samme for en Alp. Der er en Owners Manual som siger det samme.

For at finde ud af om det er nødvendigt at justere ventiler skal man måle ventilspillerummet. Og det kræver kun ganske lidt mere at JUSTERE ventilerne end at kontrollere dem. Men man kan altså ikke vide om ventilerne skal justeres uden at kontrollere ventilspillerummet først. (Medmindre man er synsk). Ud fra den betragtning kan man ikke sige at min forhandler har gjort noget forkert. Tværtimod har han gjort præcis som Honda foreskriver.

Min pointe er dog, om det overhovedet giver mening at kontrollere/justere ventiler efter blot 1000 km. (Af præcis de grunde som Nikolajsen (svoger) anfører). Eller om meningen er at Honda blot benytter sig af lejligheden til at give de autoriserede værksteder en undskyldning for at udskrive en stor regning til ejerne for noget som kun i meget sjældne tilfælde er nødvendigt. (Og helt overlagt spiller på den frygt man måtte have for at ens maskine skulle gå i stykker). Det er ihvertfald MIN opfattelse, at det rent faktisk er sådan det forholder sig.

Det betyder dog ikke, at Albert ikke skal serviceres efter Honda's forskrifter. Albert skal nok blive passet 100% efter forskrifterne. Men jeg har ikke tænkt mig at lade et autoriseret værksted gøre arbejdet - blot for at få et stempel i servicebogen. Det er sgu for dyrt, når det eneste jeg får for pengene er en fabriksgaranti der næppe rækker meget længere end min lovfæstede reklamationsret. (Der ER selvfølgelig en risiko for at jeg kunne få brug for fabriksbarantien, det er jeg klar over, men den risiko har jeg besluttet at løbe ved selv at foretage de kommende serviceeftersyn).

Hurra for Haynes/Clymer og god gammeldags sund fornuft (samt en passende mængde knofedt fra en's egne hænder).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Nikolajsen skrev: ...
...
Det er i øvrigt også efter 1000 km. en VFR skal til service :shock:
Og det er vist ca. 120.000 km. siden at Nikolajsen's VFR fik sit 1000 km. eftersyn. Det holder bare det der maskineri fra Honda. Men man kan ikke afvise at de korte serviceintervaller er en af årsagerne til Hondas gode holdbarhed. Det kan dog ikke være afgørende om man gør det selv, eller Honda værkstedet gør det. Når blot det bliver gjort korrekt. :!:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

Jeg kan jo kun sige, at jeg har fået foretaget alle mine service på et Honda værksted. Det sidste (24k km) i sverige, hvor jeg gav 3300,- SEK inkl forbrug. Dertil kan jeg så sige at jeg mailede rundt til de forskellige Honda værksteder for at få at vide hvad prisen ville være på et sådant service.
Så mit råd er undersøg hvad prisen er de forskellige steder i DK og hvis man har muligheden, og ikke synes det er for langt væk, i Sverige.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Besvar