1. ste service

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

1. ste service

Indlæg af yaknudsen »

Idag har Albert (min stadig ganske nye 2006 XL650V TransAlp) rundet de 2.000 km.

For nogle uger siden rundede den 1.000 km. og jeg synes i den anledning at Albert i
det mindste skulle have sit første serviceeftersyn hos forhandleren.

Det kostede den nette sum af 2.493,25 gode danske kroner. Forhandleren forklarede
at den relativt høje pris bla. skyldtes at man for at kunne komme til at checke
ventilspillerum skulle tappe kølevæsken af og derefter afmontere diverse
kølevandsslanger.

Fair nok - hvis det er rigtigt. Men er Honda virkeligt så tumbede at designe det sådan. ?

Jeg tror at det er sidste gang Albert bliver serviceret hos en forhandler. Jeg kan nok selv
checke ventilspillerum, skifte olie og filter, justere kæde - og smøre diverse kabler mm.

Hvilke erfaringer har i andre ? Foretager i selv service. Eller bruger i også en 'million'
hos den lokale Honda pusher ? Nogen ting man skal være særligt opmærksom på hvis
man vælger 'gør det selv' modellen ?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hmmm, de er vist ude og køre alle sammen Jens ;-)
/svorger
leif

1

Indlæg af leif »

Hej jens jeg har lige bestilt det første eftersyn og han sagde at det kostede
et par tusinde det er da forholdsvis dyrt for så lidt km

min kammerat har købt en cbf 600 den var til det første eftersyn i går det kostede 1100 kr det må jo være noget med de ventiler der skal tjekkes på vores

jeg vender tilbage når jeg får regningen

så kan vi jo sammenligne landsdel imellem

mvh leif
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Service

Indlæg af Nejmann »

Jeg har de sidste år lavet næsten al service og reparation selv. Ikke så meget fordi det koster at få det gjort på værksted, men fordi jeg synes det er sjovt at gøre selv. Samtidig er det rart at have øvet sig, hvis man nu skulle finde at køre verden rundt en gang ;-)

Haynes værkstedsbøger og/eller originale servicebøger er en rigtig god ting.

Men hvordan er det nu med garanti på en helt ny motorcykel. Er der ikke krav om, at service i garantiperioden udføres af folk med en eller anden form for uddannelse eller autorisation - eller i hvert fald et stempel?

--
mvh Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Ny cykel og garanti.

Indlæg af Søren Dahl »

Der er krav fra importøren ang. garatien at service bliver udført af autoiseret værksted med tilhørende stempel eller dækker garantien ikke - jeg har haft helt ny cykel, så kender godt til de ulemper som det mødfører :-?

Mvh Søren
Gæst

Re: Ny cykel og garanti.

Indlæg af Gæst »

Søren Dahl skrev:Der er krav fra importøren ang. garatien at service bliver udført af autoiseret værksted med tilhørende stempel eller dækker garantien ikke - jeg har haft helt ny cykel, så kender godt til de ulemper som det mødfører :-?

Mvh Søren
Hmm. Jeg kender godt den der garanti-snak. Men man har fortsat sin
reklamationsret (som ikke er det samme som en garanti). Så i realiteten holder den
næppe i retten. Havde jeg en garanti som løber ud over købelovens reklamationsret på
24 måneder, ville jeg måske overveje situationen. Men det har jeg ikke, så jeg er
ikke voldsomt bekymret (bortset fra at jeg i en given situation ville skulle bruge en
masse krudt på at trække producenten i retten).

Der findes en længere udredning her:
http://www.forbrug.dk/fs/omfs/00/aarbog ... ingsloven/

Udredningen omhandler biler (og Nissan var den producent som måtte lægge ryg til
en principafgørelse på området), men afgørelsen bør også gælde for motorcykler.

I afgørelsen underkendes kravet om service udført på såkaldt "autoriserede" værksteder
(også kravet om brug af såkaldt originale reservedele blev underkendt), og pålægger
ydermere producenten at påvise om en fejl skyldes kundens (eller det "u-autoriserede"
værksteds) forsømmelighed førend en reklamation kan afvises.

Citat:

"Retssagen fandt i sommeren 2002 endelig afslutning ved forlig. Nissan har i forliget
bl.a. forpligtet sig til ikke længere at stille krav om, at service og reparationer, der ikke er
omfattet af garantien, skal udføres på autoriseret værksted under anvendelse af
originale reservedele.

Samtidig har Nissan accepteret, at en reparation under garantien kun kan afvises,
hvis Nissan kan bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren har anvendt en fejlbehæftet
reservedel eller ikke har vedligeholdt bilen efter anbefalingerne. Endelig har Nissan
forpligtet sig til ikke at stille krav om, at rustinspektioner og reparation af skader, der er
omfattet af garantien, skal foretages på forbrugernes regning.

Forliget gælder for Nissanbiler solgt fra 1. januar 2002. For biler solgt før denne dato
har Nissan givet Forbrugerombudsmanden tilsagn om at fravige sine
garantibestemmelser og ikke at kræve brug af autoriseret værksted og originale
reservedele eller kræve betaling for anbefalet rustinspektion.

For alle andre bilfabrikater har forliget virkning for biler købt fra 1. januar 2003 eller
senere. (1996-521/5-1) "


Så man skal altså ikke ubetinget tage forhandlerens ord for gode varer, men huske at
benytte sin "reklamationsret", fordi "reklamationsretten" er lovfæstet (i modsætning til
"garantien"). Når forhandleren så begynder at "ævle" om "garanti" kan man vælge
at stå fast på sin "reklamationsret". (Hvis man tør, og har overskud til at tage en evt.
kamp op).

Garantien derimod er producentens egen "guld og grønne skove" som producenten
i princippet selv kan udforme reglerne for, og dermed fastholde kunden i en
afhængighed der kan koste endog MEGET dyrt i "autoriserede" service og værksteds-
regninger. Men det giver kun mening at benytte sig en sådan garanti hvis den stiller
mig bedre end reklamationsretten.

Jeg tror jeg tager chancen. "Albert" skal gå i stykker førend det bliver aktuelt. Og det
gør "Albert" 7-9-13 nok ikke. Det er jo trods alt en :honda: :-D
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Arrrgh. Nu glemte jeg igen at logge ind. Men det var altså mig som fandt anledning
til at skrive en "ordentlig smøre" om garanti og reklamationsret.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Honda

Indlæg af Søren Dahl »

Skulle lige til at nævne det - jeg tror ikke du får brug for din garanti på Honda'en - det ville være meget atypisk for en TransAlp - heldigvis!

Mvh Søren
leif

eftersyn

Indlæg af leif »

Tirsdag var min transalp til sit 1000 km eftersyn det var også en dyr fornøgelse 2470 kr og der var materialer for 450 kr så det må tage nogle timer at komme ind til motoren på sådan en i forhold til den gamle ta
han sagde at det næste eftersyn ikke var så dyrt men det 3 eftersyn var et af de dyre
vi må bare punge ud hvis vi vil have den garanti men det er da mærkeligt at det skal koste så meget så skulle man måske havde købt en cbf'r
de 9000 kr den kostede mere var da gevet godt ud når den er en del billiger at holde kørende :roll:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Ja det lugter af at der faktisk ER en del arbejde med at komme ind til ventilerne for at få
ventilspillerummet checket. Det kunne være sjovt at vide om der så faktisk var noget at
komme efter, eller om kontrollen viste at spillerummet var korrekt. Men det melder min
historie ikke noget om.

Min plan for fremtidig service af "Albert" er nu fastlagt. Det vil jeg gøre selv, give pokker
i garantien - og nøjes med min reklamationsret. Albert runder lige straks de 3.000 km.
og det næste "lille" service lurer allerede ved 6.000. Det er lige i overkanten. Ikke at jeg
ikke kunne få råd til at få det udført på et autoriseret værksted, men det er efter min bedste
overbevisning tilrettelagt sådan for at maksimere profitten på de autoriserede værksteder,
og står ikke i et rimeligt forhold virkeligheden.

Så den hopper jeg ikke på. Alpen har ry for at have en af de mest bundsolide motorer der
kan opdrives, og kører sikkert gerne jorden rundt uden andet end olieskift. Så jeg tager
chancen, og klarer mig selv.

(Og med en Haynes manual i hånden klarer jeg helt sikkert også check/justering af
ventilspillerummet).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fornuftigt.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jens

Det lyder bare rigtig fornuftigt. Men det er nu lidt mærkeligt - for når jeg får stillet ventiler og kaburator koster det kun 1000,- - men jeg tager også selv kåbedelen af. Jeg gider ikke selv rode med det når det ikke koster mere. Ham jeg har til at rode med min er iøvrig også en rigtig dygtig mekaniker.

Mvh Søren
Finn Jørgensen

1000 km service

Indlæg af Finn Jørgensen »

Vil lige bidrage med min egen erfaring i forbindelse med 1000 km service for en 2006 transalp.
Jeg har fået det udført ved Mini-motor i Kolding for kr. 761,30 i maj måned.
Deres service har dog ikke omfattet justering af ventiler.
MogensD

Indlæg af MogensD »

Hej Finn

Man må da sige der er en lille forskel på kolding og andre steder.

Uden at have det store kendskab til ventiljustering, vil jeg heller ikke mene at det skulle være nødvendigt at stille ventiler efter 1000km, men som sagt, hva' ved jeg om det, synes bare det lugter lidt ;-)


Hilsen
Mogens

PS.
Finn, opret dig lige som bruger her på forum ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

MogensD skrev:Hej Finn

Man må da sige der er en lille forskel på kolding og andre steder.

Uden at have det store kendskab til ventiljustering, vil jeg heller ikke mene at det skulle være nødvendigt at stille ventiler efter 1000km, men som sagt, hva' ved jeg om det, synes bare det lugter lidt ;-)


Hilsen
Mogens

PS.
Finn, opret dig lige som bruger her på forum ;-)
Det ikke bare lugter. Det stinker nærmest.

Jeg kan heller ikke forestille mig at det skulle være nødvendigt at stille ventiler efter 1000 km. Men min Honda sælger påstod at ventilerne skulle kontrolleres ifølge Honda's forskrifter ved 1000 km. eftersynet. Det er vist at gå med både livrem og seler, men jeg kan ikke afvise at der kan være eksemplarer hvor det kunne have været nødvendigt.
Og da det er kunden der betaler for livrem og seler er det jo let nok for Honda at skrive det i forskrifterne.

Ham mekanikeren i Kolding er nok bare et af de sjældne eksempler på en mekaniker som tør tænke selv, og har erfaring for at det er spild af kundens penge.

Husk lige ham, for det tyder på en mekaniker som er i stand til mobilisere lidt god gammeldags sund fornuft, og som ikke hovedløst gør alt hvad der står i bogen uden at have en god grund til det.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

yaknudsen skrev:
Det ikke bare lugter. Det stinker nærmest.

Jeg kan heller ikke forestille mig at det skulle være nødvendigt at stille ventiler efter 1000 km. Men min Honda sælger påstod at ventilerne skulle kontrolleres ifølge Honda's forskrifter ved 1000 km. eftersynet. Det er vist at gå med både livrem og seler, men jeg kan ikke afvise at der kan være eksemplarer hvor det kunne have været nødvendigt.
Og da det er kunden der betaler for livrem og seler er det jo let nok for Honda at skrive det i forskrifterne.
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge jer der har købt ny cykel i år. Fulgte der ingen Owners Manual med til jeres cykler? Og hvis der gjorde har I så læst den??

Til min AT 2003, fulgte der en med, sådan her ser den ud:
Billede

Og inde i den står der (se billedet):
Billede

Så faktisk kan man sige at den mekaniker der mener at cyklen skal have justeret ventiler ved 1000km, har ret. Dog selvfølgelig kun hvis det er nødvendigt, og det var det måske. (Jeg går selvfølgelig udfra at der gælder de samme foreskrifter for Transalp'en som der gør for Africa Twin, men det kan I vel svare på!?)
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Besvar