Knop dæk på offentlig vej

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag HARK

Jeg så anden sted på Forum at Anders Thorsen skriver at det i følge lovgivning ikke er tilladt at køre med knop dæk på offentlig vej, Jeg vil høre dig Andres hvor du har fundet det?
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af yaknudsen »

Ifølge færdselsstyrelsens bekendtgørelse BEK nr 9402 af 08/03/2007 (som er den nu-gældende lovgivning på området)
Bekendtgørelse om detail-forskrifter for køretøjers indretning og udstyr
(https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050) gælder det at:

8.02 Hjul

8.02.001 Generelle bestemmelser

(1) Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede.

8.02.002 Dæk

(1) Dæk

a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.

b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.

c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.

d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.

(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 40 km/h være mindst

a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg

og

b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.

(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet med slidindikatorer (TWI).

Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret er reduceret til 1,6 mm.

Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.

(4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten foreskrevne, dog højst 9 bar.

(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra dæk til midlertidig brug.

(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori

a) opbygning:

– radialdæk

– diagonaldæk

b) anvendelseskategori:

– almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)

– terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)

– dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

(7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal være radialdæk.

8.02.003 Fælge

(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.

(2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet ved hjulkapsel eller lignende.
OG:
8.02.030 Motorcykel

(1) Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.
Der foreligger altså (ifølge ovennævnte lovgivning) ingen restriktioner på anvendelse terræn- og vinterdæk på offentlig vej. Så påstanden om at der foreligger et forbud mod anvendelse af knopdæk (terrændæk) på offentlig vej må efter min helt klare overbevisning bero på en beklagelig misforståelse.

Jeg kan dog ikke udelukke at der kan være indført en tillægsbestemmelse et eller andet sted i landets ENORME lovkompleks, jeg kan bare ikke finde noget som helst om det - noget sted - overhovedet.

Så jeg ville personligt ikke være bekymret vedrørende lovligheden af at køre med knopdæk på almindelige offentlige veje. Men som udgangspunkt ville jeg dog ikke anse knopdæk for at være anbefalelsesværdig dækmontering for daglig brug (på almindelige offentlige veje). Men hvis man transporterer sig til og fra sit favorit-mudderspor kan det give særdeles god mening at køre hjemmefra (og tilbage) med de seje terræn/knopdæk monteret på 'geden'.

Siger det bare :-D
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Formand

Så må jeg vente til Anders Thorsen kan fortælle hvorfra han har sine oplysninger, det du har gjort dig ulejlighed med at finde frem havde jeg selv fundet og læst.
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af Anders Thorsen »

Jeg beklager meget men det var et forsøg på at være morsom i denne svære corona tid og en reference til de mundbind vi alle sammen skal gå rundt med
Beklager det er blevet opfattet forkert men det var bare en spørg
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af yaknudsen »

Det ser ud til, at kørsel med knopdæk bare slet ikke er til at spøge med blandt AllRoad'ere - der jo oftest tager den slags særdeles alvorligt :shock:

Under de rigtige omstændigheder kan brug af mundbind være lige så vigtigt som at køre på knopdæk, så det humoristiske indspark var nok lidt malplaceret. Jeg forstod i hvert fald ikke spøgen. Men humor ER en ualmindelig vanskelig disciplin, især for amatører. :roll:

Siger det bare. Fnis!
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Knop dæk på offentlig vej

Indlæg af yaknudsen »

Og her ville det måske være passende at citere Piet Hein:

Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar