Transalp Vs. V-strom

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
ostetorben

Transalp Vs. V-strom

Indlæg af ostetorben »

Kære alle

Jeg overvejer at skifte min (helt nye) Yamaha FZ6-S ud med en mere touring-orienteret cykel. Jeg drømmer om ture til Chamonix og Nordkap, men det meste er nok til sommerhuset og lidt rundt i DK, til tider med frue bagpå. Er transalpen for offroad-mindet? Er der andet som vil være bedre (e.g. V-Strom)? Den er ikke til daglig transport, kun fritid. Har ikke råd til en stor bimmer....

Alle inputs er velkomne ;-)

Mange hilsner, Morten
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hmm..jeg vil nok tro at en v-strom er lidt mere landevejs betonet end en transalp. Men stadig er Transalpen også mest til asfalt og grus.
Der er dog lagt mere og mere vægt på Transalpens landevejsegenskaber i løbet af det sidste par år. så hvis man vil have en Transalp der stadig kan lidt "offroad" må man nok ty til de ældre modeller dvs. 1987-1999.

Jeg kender ikke så meget til V-strom, men det tror ikke på at det er nogen dårlig cykel.. og skal du kun køre asfalt vil den nok være et lige så godt alternativ ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Hej "OsteTorben",

Jeg har sjovt nok netop udskiftet min Yamaha FZ6S med en en spritny Transalp her i foråret. Jeg overvejede faktisk også en V-Strom, men selvom alle de kloge mc-journalister samstammende siger at V-Strom'en er " sjovere" at køre på end Transalp'en, så valgte jeg den aligevel fra.

Den primære forskel er, at V-Strom'en er en lille smule mere landevejspræget, og har hhv. en lidt stærkere (DL 650) eller en meget stærkere (DL 1000) motor.

Men jeg stoler ikke på at Suzuki maskinerne er lige så slidstærke og stabile som Transalp'en.

Transalp'en er min 9. MC, og jeg har nu kørt 13.000 km. på den siden foråret, og jeg kan kun sige at den har levet op til alle mine forventninger (plus nogle stykker som jeg ikke var klar over at jeg havde), og givet mig køreglæde i spandevis.

Især er langturskomforten i topklasse (prisen taget i betragtning - det er jo ikke nogen 'bimmer'). De 55 heste er rigeligt til mit behov, og den klarede turen til Østrig og tilbage, med 140 km/t i timevis (med fuld oppakning) uden at beklage sig det mindste. Men den eksplosive acceleration som du kender fra FZ6'eren når omdrejningstælleren viser mellem 8.000 og 12.000 omdrejninger den kan du glemme alt om.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
ostetorben

Indlæg af ostetorben »

Hej igen, det er præcis sådan jeg har det (eller tror jeg har det :-). Jeg har endnu ikke været over 8000 RPM alligevel, så det er slet ikke det behov jeg har. Efter at jeg var på Rhodos og så alle de transalper (og andre lignende) så var jeg tilbage i min gamle drøm. Hvorfor lejede jeg så ikke en tænker man og ja, det fortryder jeg også nu. Det må have været varmen....
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

V strom

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg var iøvrigt ude og prøve en V-strom 1K i sidste uge. En meget interessant oplevelse. Den trækker og kører næsten som en SV 1000 (der er jo også samme motor med få modifikationer). Man sidder også KANON godt, endnu bedre end på en alp og langt bedre end på en twin - en fremragende GADEMASKINE - her stopper min beskrivelse og interesse......

Mvh Søren
egelund

transalp vs vstrom

Indlæg af egelund »

jeg har haft en v strom 650, den kørte jeg 8000 km på inden den blev skiftet ud med en helt anden cykel. jeg har nu kørt 9500 km på min transalp og jeg vil ikke bytte. det kan godt ske at v strom har flere hk, men den er slet ikke så gennemført som transalpen . og ser man på hvilken cykel som er kønnest, ja så mener jeg at transalpen slår v strom med flere længder. det er simpelthen den fedeste cykel man kan tænke sig.

safe riding

egelund :twisted:
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Meget enig.

Indlæg af Søren Dahl »

Meget enig - jeg har selv haft 2 transalp'er, hvor jeg har tilbagelagt noget der ligner 100.000 km sammenlagt. Det er en kanon god motorcykel. Min nuværende MC, africa twin'en er omend endnu bedre, men transalpen har nogle få elementer som jeg savner ved twin'en - faktisk sidder man bedre på en transalp end på en twin.

Men når det så er sagt, er der ikke meget at udsætte på Hondas ørkenskib - det er den bedste cykel jeg nogensinde har prøvet - og det er jo slet ikke så dårligt når nu man selv ejer den. Når du engang skal prøve en ny cykel Egelund- prøv en AT RD07A - du vil ikke blive skuffet.

Mvh Søren
Besvar