Vinterprojekter 2006-07

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Vinterprojekter 2006-07

Indlæg af Veset »

Så blev det d. 1/11 og dermed må jeg ikke køre mere på mc'en for i år, vejret er nu heller ikke lige til det, salt på vejene osv.
Nu er det så tid til vinterprojekterne, og jeg har følgende der skal laves på min honda:

- Montere centralstøttefod (done)
- Progressive fjedre i forgaflen (done) hmm 2/8-08
- ny bagfjeder (kun selve fjederen) (done)
- Skifte pærerne i instrumentpanelet (done)

Hvad med jer andre, hvilke vinterprojekter skal I have lavet?
Senest rettet af Veset 03. aug 2008, 16:53, rettet i alt 3 gange.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Vinterprojekt ?

Indlæg af yaknudsen »

Hver vinter rydder jeg op og gør rent i min lejlighed. ;-)
Uanset om der trænger eller ej. I sæsonen er der jo ikke tid til den slags.

Der bliver sikkert også tid til gøre Albert klar til den kommende sæson.
Lidt ventiljustering, ny olie, smøring af kabler. Måske en vask, og lidt
polering. Albert trænger, men der kan vel køres lidt endnu. Jeg er en af
dem der er forsikret hele året. Og der skal nok komme nogle enkelte gode
dage endnu inden vi skriver 2007. :-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Projekter

Indlæg af Nejmann »

SuperTenere'en skal have den sædvanlige vinter-service med skift af olie, oliefilter og bremsevæske. Forgaffelolien blev fornyet for nogen måneder siden da kronrørslejerne skulle skiftes, så den trænger ikke. Til gengæld er vist tid til frisk kølervæske.

Ud over det skal jeg nok checke ventiler, og så har jeg et nyt dyssesæt der skal monteres. Dét kræver dog indjustering med gastester bagefter, så det bliver måske et job for et værksted. Gad vide om Bent ProBike vil røre en Yamaha?

-Kåre
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vinterprojekt ?

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev:Og der skal nok komme nogle enkelte gode
dage endnu inden vi skriver 2007. :-)
Det har der bare at komme!! basta. Albert og VFR'eren har jo ikke været ude at køre tur sammen i laaaang tid :shock: , og de skal da lige nå en tur sammen, inden vinterhi, skal de ikke :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Vinterprojekt ?

Indlæg af yaknudsen »

Nikolajsen skrev:
yaknudsen skrev:Og der skal nok komme nogle enkelte gode
dage endnu inden vi skriver 2007. :-)
Det har der bare at komme!! basta. Albert og VFR'eren har jo ikke været ude at køre tur sammen i laaaang tid :shock: , og de skal da lige nå en tur sammen, inden vinterhi, skal de ikke :?:
Jo vel skal de da så. Snart. Og når det så er "overstået" skal der forhåbentlig
hygges om dem i udestuen vinteren igennem, lige som sidste år.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Vinterprojekt ?

Indlæg af Veset »

yaknudsen skrev:Jeg er en af dem der er forsikret hele året.
Er det ikke dyrt?
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Africa Twin

Indlæg af Søren Dahl »

Min africa twin, skal også ud og trille lidt her i vinter, men det bliver kun i weekenderne når der ikke er desideret sne på vejene, men når de er tørre og gode at køre på. En africa twin er meget høj, og det vil sige at man falder meget langt hvis man vælter i glat føre, men ud og køre det vil jeg.

Jeg skal have justeret ventiler, stillet kaburatorer, skiftet dæk og slanger, olie og oliefilter. Desuden skal jeg have monteret scott olier. Jeg drømmer også om en super affjedring både foran og bag på, men det er noget som absolut ikke er nødvendigt, så det bliver i første omgang ved drømmen, da standard affjedringen er OK.

Jeg skiller cyklen ad og giver alle stikkene fedt, så de ikke bliver ødelagt at salt og snavs her i vinter. Desuden vil jeg være grundig med motorrens samt protect & shine sprayen, så cyklen ikke forsvinder lige med det samme. Fælgene bliver desværre ødelagt af vinterkørslen, men dem kan man nok finde nogle nye af om en 4-5 år når de er tæret for meget. Vinterkørsel kan være en fantastisk oplevelse, og jeg har kørt vinterkørsel på min gamle alp de sidste 2 år, og det er rigtig rigtig fedt, men nok måske fordi jeg har gjort det i fritiden når jeg havde lyst til det, og når jeg vurderede forholdende egnede sig til det, og ikke af pligt, for så tror jeg det bliver træls. Selv om jeg ikke er meget for biler, er det nu godt at have en gammel kadett når vejret er for slemt.

Er der nogle af Jer som har gode erfaringer med hvilken dæktype der er bedst at køre med når det er vinter og koldt og måske til tider glat?

Med hensyn til forsikring, Veset, så giver jeg blot 500 mere for at inkludere de 3 måneder, ikke dyrt synes jeg. Jeg giver 3900 alt i alt med casco, ansvar, førulykke.(helårs) Desuden har jeg auto hjælp, men det kan jeg ikke huske hvad jeg giver for, men der ikke ret meget.

Mvh Søren
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Vinterprojekt ?

Indlæg af yaknudsen »

Veset skrev:
yaknudsen skrev:Jeg er en af dem der er forsikret hele året.
Er det ikke dyrt?
Næh, jeg giver lige knap 4.000 helårligt. Med stilstand December, Januar og
Februar ville det have kostet mig 3.600. Men det hjælper sikkert at høre til i
kategorien "super elite" og være over de 50.

Jeg ville dog hellere være 25, og betale lidt mere i forsikringspræmie. ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Africa Twin

Indlæg af Veset »

Søren Dahl skrev:Desuden skal jeg have monteret scott olier.

Med hensyn til forsikring, Veset, så giver jeg blot 500 mere for at inkludere de 3 måneder, ikke dyrt synes jeg. Jeg giver 3900 alt i alt med casco, ansvar, førulykke.(helårs).
Det glemte jeg jo lige i skyndningen, har jo investeret i en LoobMan, den skal jo også lige på i løbet af vinteren.
Ja 500 mere er jo ikke så meget ekstra at skulle give for at kunne køre hele året, havde bare indtrykket af at forsikringsselskaberne gerne ville score kasse ekstra meget for helårskørsel på mc.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Vinterprojekt ?

Indlæg af Veset »

yaknudsen skrev:Næh, jeg giver lige knap 4.000 helårligt. Med stilstand December, Januar og Februar ville det have kostet mig 3.600. Men det hjælper sikkert at høre til i kategorien "super elite" og være over de 50.
Ja det var ikke særlig meget du giver, måske man skulle undersøge, hvad det vil koste næste gang jeg flytter i bonusklassen...
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
aakmann

forgaffelolie

Indlæg af aakmann »

Hej
Jeg vil lige høre hvor meget olie der bør fyldes på støddæmperne i for. Jeg er blevet fortalt at man med fordel kan fylde lidt mere end den anbefalede mængde i for at opnå en lidt stivere affjedrong. Har i erfaringer med dette? Jeg synes nemlig min egen er lidt for blød når man kommer ud i terrænet?
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: forgaffelolie

Indlæg af Veset »

aakmann skrev:Hej
Jeg vil lige høre hvor meget olie der bør fyldes på støddæmperne i for. Jeg er blevet fortalt at man med fordel kan fylde lidt mere end den anbefalede mængde i for at opnå en lidt stivere affjedrong. Har i erfaringer med dette? Jeg synes nemlig min egen er lidt for blød når man kommer ud i terrænet?
Der stod på min pakke at der skulle være 160mm til toppen ef røret, jeg har så givet den 150mm, da jeg ikke tilhører de mindste mennesker i verden, måske den skal have 10-20mm endnu, således at det bliver 140-130mm.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: forgaffelolie

Indlæg af Nikolajsen »

Veset skrev:
aakmann skrev:Hej
Jeg vil lige høre hvor meget olie der bør fyldes på støddæmperne i for. Jeg er blevet fortalt at man med fordel kan fylde lidt mere end den anbefalede mængde i for at opnå en lidt stivere affjedrong. Har i erfaringer med dette? Jeg synes nemlig min egen er lidt for blød når man kommer ud i terrænet?
Der stod på min pakke at der skulle være 160mm til toppen ef røret, jeg har så givet den 150mm, da jeg ikke tilhører de mindste mennesker i verden, måske den skal have 10-20mm endnu, således at det bliver 140-130mm.
Dette er efter min bedste overbevisning ikke den rigtige måde at få den "stivere" i forgaflen. Ja, det vil hjælpe lidt, da den større mængde olie, gør at der er mindre luft i gaffelbenene, og luften kan jo komprimeres, og jo mindre luft, jo hurtigere vil den blive stiv. (derfor er der nogen forgafler der er luftunderstøttet, f.eks min gamle VFR :-)) Men oliens formål er kun at få forgaflen til at rette sig ud med den rigtige hastighed, og det gøres med tyndere eller tykkere olie. (ja jeg ved godt at den også lige skal løbe igennem div. huller ved sammenpresning, så den dæmper lidt den vej også, men det er ikke den primære opgave, og ganske minimalt)
Hvis den skal være stivere gøres det bedst med andre fjedre. Man kan også montere et stykke rør oven på fjedrene, inden man skruer proppen på, men dette kræver at man har kontrolleret at fjeder og rør, rent fysisk kan være inde i gaffelbenet når det er trykket helt sammen, hvis det ikke kan det vil det jo kommer et enormt tryk på proppen når et evt. bump går direkte igennem, samtidig med at der jo ikke vil være affjedring så langt som der kunne være.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: forgaffelolie

Indlæg af Veset »

Nikolajsen skrev: Dette er efter min bedste overbevisning ikke den rigtige måde at få den "stivere" i forgaflen. Hvis den skal være stivere gøres det bedst med andre fjedre. Man kan også montere et stykke rør oven på fjedrene, inden man skruer proppen på, men dette kræver at man har kontrolleret at fjeder og rør, rent fysisk kan være inde i gaffelbenet når det er trykket helt sammen, hvis det ikke kan det vil det jo kommer et enormt tryk på proppen når et evt. bump går direkte igennem, samtidig med at der jo ikke vil være affjedring så langt som der kunne være.
Jeg havde lidt hjælp til det i form af en klubkammerat/mc-mekaniker, det var ham der anbefalede de ekstra 10mm.
Det er Wilbers fjedre der sidder i nu, hvilke andre er stivere?
Wilbers skriver på æsken at man skal bruge forgaffelolie med viskositet 7,5 hvilket jeg også har brugt.
De ekstra afstandsstykker der sad monteret originalt, var der ikke plads til med de nye fjedre.

I dag har jeg været ude at køre en længere tur både på vej og i skov, for at afprøve de nye fjedre. Hold da op en forskel sammenlignet med de originale, nu behøver jeg ikke længere være bange for at komme til at trykke forgaflen i bund ved kørsel i terræn :-D
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Okay, det er "ikke originale" fjedre. Jeg kender ikke her og nu, andre der laver fjedre til AT :cry:

Godt at de bedre :-)

Nej, der plejer ikke at skulle være afstandsstykker, med uoriginale fjedre, så den er god nok. Men der er her jeg ville have eksperimenteret med nogen kortere afstandsstykker, (hvis man ikke syntes fjedrene er som man gerne vil have dem) i stedet for at komme mere olie i gaffelbenet. Da dette løfter (retter forgaflen ud), når cyklen står ubelastet, (og det gør mere olie ikke) og er jo så selvfølgelig også stivere resten af vandringen.

Nu tror jeg ikke at 10 mm mere olie ødelægger noget. :-D Man kan sige, at hvis der er plads til 10 mm mere olie, er der også plads til et afstandsstykke på 10 mm.

Dette er bare min egen vurdering af en forgaffel's virkemåde, og det kan godt være at der er noget her jeg ikke ved................ :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar