Ny Transalp ejer ?

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
Thomas VM

Ny Transalp ejer ?

Indlæg af Thomas VM »

Hej Alle

Går med planer om igen at anskaffe mig en motorcykel ( 18 år siden jeg sidst havde en ), oprindeligt overvejede jeg en gammel Yamaha XT 500 som jeg i sin tid var meget optaget af men efter moden overvejelse har jeg nu udset mig Honda Transalp som min nye brugte motorcykel, Jeg regner med at jeg skal køre 3000 -5000 km om året i sommerperioden.

Jeg har bare et par besværlige spørgsmål som jeg håber nogen af jer kan svare på :)

Jeg er forholdsvis høj, 1.95. Vil en transalp passe ok i størrelse eller kommer den til at ligne en knallert ?
(har faktisk ikke set en transalp live siden jeg begyndte at tænke motorcykel igen)

Hvor langt kan man gå ned i pris, jeg har fundet adskillige fine (?) TA'ere på nettet til omkring 60.000 men må tilstå at det ligger noget over mit budget som er er ca 40k, kan man overhovedet få en anstændig TA til den pris ?

Kan en TA være for gammel ?... jeg har lagt f.eks lagt mærke til at de gamle TA'ere har tromle bagtil... er det : 1 noget L***, 2 totalt ligegyldigt bremser næsten lige godt aligevel, 3 det kan man bygge om for næsten ingen penge...?

Max km ?

Faldgrupper, ting man skal være opmærksom på ?

PF mange tak

Thomas
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Thomas

Nu er det nok ikke det rette sted at spørge om en Transalp er en ok maskine, du forventer vel ikke at få negative svar herinde :-D

Spøg til side.
Med hensyn til din højde, må vi nok ha' Brian på banen, han har ca. din højde, og tror ikke det er et problem.
Ellers kan den altid hæves lidt, så vil det ikke se så slemt ud ;-)

Nu har jeg ikke studeret priser de sidste par år, så lige hvad man kan få og for hvad ved jeg ikke, men du vil nok selv kunne bedømme om du kan gøre et ok køb.
Læste om en, hvis TA har kørt 140k km, så fordi du finder en der har gået 50-60k km skulle det ikke betyde noget, hvis den ellers er holdt vedlige.
Prøv at kigge på www.mobile.de der skulle der nok være lidt at hente. For at ha' lidt at sammenligne med, kan jeg fortælle at jeg gav 27k i afgift for min 89' for 3 år siden, og 22k for selve cyklen , og den havde kun gået knap 15k km, så har du muligheden for det, er det absolut værd at prøve at kigge efter.

Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig at ha' skivebremse bagpå, men det ville nok mere være for det kosmetiske, for bagbremsen er jo ikke den du vil bruge mest, for at sige nærmest slet ikke, så det skal ikke være det der skal være afgørende, og hvis det skal laves om har vi en specialist i ombygninger, nemlig Tom :-P
Han ved hvor man skaffer stumperne og til hvilken pris.

Held og lykke, vi hører vel nærmere.

Hilsen
Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg vil lige nævne at der jo også er noget der hedder en Africa Twin, nærmest Transalp'ens storebror. Det er lidt dyrer afhængig af årgang, men det siger jo sig selv :-) Men den har så også noget bedre komponenter end TA'en, bla hårdere affjerdring (TA'ens er direkte noget lort) større motor og tank, og jeg synes også at sædet på en AT er langt bedre end TA'ens da det er noget hårdere = ikke så øm røv efter langtur. Sådan er det i hvert fald i mit tilfælde, og ja, jeg kører TA. Så har AT'eren på de nyere modeller også dobbelt skiver foran.

MEn altså jeg vil næsten fraråde dig at købe en TA af de tidlige modeller pga bagbremsen, den er virkelig ringe synes jeg. så tror jeg faktisk du kan finde en et par år nyere for få tusinde mere med skive bagi. Det er virkelig at fortrække.

Min egen TA er monteret med en AT 750 motor, tank og bagsvinger. og en Honda Xr600 forgaffel, jeg kan næsten ikke nå jorden på den, men til gengæld har jeg uden tvivl den fedeste TA/AT i vores klub ;-)

he he.. ta den, senior-fraktion!!! 8-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Trommel bremse kontra skivebremse!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Thomas

Jeg har selv været ude og prøve Peters AT - og jeg må sige, at man skal fanme lede længe efter en pige som kan gøre det samme ;-)

Det dur bare alt for hæftigt...... nå spøj til side - vi ved jo nok at det at køre MC er det bedste man kan foretage sig med bukserne på....... ;)

Thomas, jeg er i den situation at jeg har haft to transalp'er, en gammel us model fra 89, med trommelbremse og så den jeg har nu - en ta fra 91 med skivebremse - og jeg vil da, som tom også siger, helt klart anbefale at du køber en lidt nyerer og får trommelbremse - ulempen er så bare at du må nøjes med lidt færre HK - den gamle indtil 89 (87-89) havde nemlig 55 hk, og de nuerer 90-99 har 50 - ikke fordi jeg egentelig synes jeg kan mærke den helt store forskel, og skal jeg være helt ærlig, mærker man nok heller ikke den HELT vilde forskel med bagbremsen, men den er altså bedre, det kan vi ikke komme uden om! Farverne på de nyere ta'er er også lidt mere interessant. Min er grøn, men da jeg har været styrtet så mange gange, som jeg nu har, har jeg besluttet mig til at få den omlakeret, i en helt nye og meget federe farve - øhhh grøn ;)

Men thomas, uanset hvad du køber, så får du bare en KANON god maskine, hvis du da er til MC'er hvor man ikke behøver at køre 200 + for at have de sjovt. En ta kører MAXIMALT 170 på klokken, og måske lidt mere med bakke, hjemve, og medvind, men egentelig er den rigtig max hastighed nærmere 160 end 170. Men så er det heller ikke behagelig mere. Jeg vil helt klart sige, at det går bedst hvis man holder sig under 130 km. Men få dig en ta, og få sat en pro duro lydpotte på - tro mig - det går lige i blyanten - hold kæft hvor er det fedt - hondas V-2 motor som ligger i ta, er simpelthen intet mindre end genial, og den har den helt rigtig gradhældning til at give en fantastisk ondskabsfuld herlig (behøver jeg at sige mere) herre fed lyd når den bare bliver fodret med den rigtige potte - men pas på - hvis du ikke opfører dig ordentenlig, kan hun være ondskabsfuld, og slå en af, jeg har brækket et kraveben på lortet! :-?

MVH Søren
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hey Thomas...

Velkommen i vores lille forening ! :-D

Hvad du vælger at købe, med det kørselsbehov du har, er i stor udstrækning et spørgsmål om hvilken MC du synes er appellerende til dig.

Hondaens V-motor er nok noget af det mest slidstærke og behagelige du kan få. Hvis du laver alm. vedligehold og ikke overdrejer motoren vil jeg påstå at den ikke kan ødelægges.

Kører selv Africa Twin (har 2), og det er en daglig fornøjelse at benytte dem.

Hvid du kommer forbi Århusområdet, er du velkommen til at trille en tur på en af dem, så du kan få fornemmelsen af hvordan en god All Roader skal køre.

2020 7244

HugOgDask ;-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Esben

Ang TA til høje menbesker.

Indlæg af Esben »

Hej
Ang om høje mennesker sidder godt.
Efter hvad min kammerat som har kørt en del på min både og efter den blev hævet siger at man sidder fint når men er lige under de 2 meter.
han siger dig at der ikke er særligt langt til jorden når den ikke er hævet. menat den passede fint når han kørte og havde benene oppe.

hilsen esben som kun har en knust TA lige nu. øvøv
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Prøvetur!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej igen thomas,

Ja, og som Peter skriver, ang. prøvetur, så er der hermed også udlovet en på en ta, hvis du en dag kommer forbi randersegnen.

mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Prøvetur

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Thomas

Du er også meget velkommen til at prøve en tur på min TA hvis du en dag kommer forbi randerskanten, men først til foråret, min er til maler lige nu og ligger i 43243232 stykker


;)

mvh søren
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

prøvetur

Indlæg af Henrik Hald »

Hej Thomas, hvis du en dag kommer forbi vivild, så kom og prøv en tur på min AT, det er en af de gamle modeller med 650 motor mvh henrik.
Thomas VM

Indlæg af Thomas VM »

Hej igen

Tak for det fede respons, masser at tænke over.

Ang TA vs AT er det nok først og fremmest TA der tænder hos mig den er jo lidt billigere og det passer mig i øvrigt fint med de færre HK, jeg skal for alt i verden ikke have en motorcykel med for meget krudt i.
(skulle TA'eren vise sig for lille så er AT klart nummer to på min liste, ellers ville man jo blive nødt til finde en Y.....)

Jeg siger tusind tak for tilbuddende om prøvetur, jeg skylder nok at sige at jeg ikke forventer at handle før engang i det tidlige forår men det er meget muligt at jeg kunne finde på at kigge forbi skulle jeg komme til Jylland, måske mere for et kig og en sludder, er en kende nervøs for at komme ud at køre igen og regner egentlig med lige at snuppe en time hos en kørelærer før jeg skal ud og køre rigtigt igen.

Kreperligt i øvrigt at samtlige forhandlere der har en TA'er stående holder til i Jylland eller på fyn.....

Hvad indebærer en almidelig hævning egentlig, køber man et færdigt sæt eller skal man ud og finde passende komponenter fra andre modeller ?

mvh
Thomas
Gæst

I beg to differ

Indlæg af Gæst »

Hejsa

Du får lige mit besyv med. Jeg er nemlig ikke helt enig med de andre.

Transalpen er på mange måder en fed maskine, men hvis man skal være en smule realistisk, har den mange fejl. Om de så er af betydning for én, er en anden sag, og noget du personligt må vurdere.

Jeg har en TA fra 1996. Jeg har personligt kørt ca. 100.000 km. på den og har gennempryglet den. Vi snakker tonsvis af offroad, ofte op i det røde felt, etc. + to højhastighedsstyrt, der sendte mig på skadestuen, det ene med ambulance og det hele. Den kører stadig, selvom den ikke er blevet repareret for over 5000,- alt inklusive. Som sagt, den er solid nok.

Så til fejlene:
Den vigtigste for sådan en som dig er afstanden mellem sæde og fodhvilere. Den er meget kort. Jeg er kun 178 cm. høj og jeg har faktisk engang sparket den ned af støttebenet af bare irritation, efter en lang tur med knæene krøllet op om ørerne.
Her hjælper det intet at hæve den.
Den næste er affjedringen. Den er elendig for at sige det som det er. Den er alt for blød til andet end tullekørsel. Hvis du virkelig skal have glæde af den, skal du ud og investere i bedre affjedring.
Du kan i den forbindelse godt hæve den. MEN, MEN, MEN: Det skal du kun og udelukkende gøre, hvis du vil bruge den til at køre offroad på og hovedsageligt offroad. Ellers opnår du ikke andet end at forringe asfaltegenskaberne.
Hvis du vil køre offroad, er det til gengæld en rigtig god ide at hæve den, for frihøjden er næste problem, så snart man vi forlade asfalt og jævne grusveje.
Men vil du køre meget offroad er TAen det forkerte køb. Det er der andre maskiner, der er meget bedre til.
Så har TAen et irriterende momenthul omkring 3000 rpm. Det er møgirriterende og gør, at glæden ved V2-motoren mindskes meget.
Især hvis din vægt følger din højde. Hvis du er oppe i nærheden af de 100 kg. er TAen decideret sløv.

Mit råd: Køb en AT.
Honda har oprindeligt lavet to serier: XL og XR. XL er den billige udgave af XR.
Serien er hovedsageligt en-cylindrede offroadere.
Men i toppen finder man XRV Africa Twin og XLV Transalp.

Ved at købe en AT får du: Bedre motor, bedre affjedring, bedre ergonomi (sæde-fodhvilerafstand), alubundskjold fra fødslen.

Hvis du alligevel vælger at købe en TA, skal du tage det med de færre hk på de nye modeller med et gran salt.
Jeg har iden grad Honda mistænkt for bare at have skrevet det uden rent faktisk at gøre noget.
Min er målt til 50 hk på baghjulet og det er så rigeligt 55 hk på krumtappen, hvor Honda opgiver det. Og min er som nævnt en ny model.
En af mine offroadkammerater havde en årg. 2000 TA til at køre asfalt på. Den smed 51 på baghjulet og klokkede 200 på toppen.
Go figure.

Hondas oprindelige ide med de færre heste, var jo bare at få ATen, der kun har 62 heste, til at tage sig bedre ud i forhold til TAen, på parpiret.

Jeg har personligt fortrudt, at jeg købte min TA - mange gange. Men desværre først efter, at jeg havde fået splittet den så meget ad, at værdiforringelsen kun overgåes af en Big Mac som man har spist halvdelen af og som er blevet kold.

Så jeg hænger på den. Men må altså konstatere, at det eneste, der begejstrer mig ved Transalpen, er hvor meget den kan holde til.

Det var mine 25 øre, og en lidt anden vinkel på det. Håber du kan bruge det til noget.
Hvis jeg var dig ville jeg iøvrigt besøge www.tenere.dk bare for at få nogle flere perspektiver.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Thomas

Det er et problem når man har vores højde, er selv 194 og 97 kg. Jeg havde det samme som dig ,TA var drømmecyklen. Men efter nogle prøvetur fandt jeg ud af at cyklen var for lille. Jeg fandt så heldigvis min AT sidste nov. og købt med det samme, vel videne at jeg vil bruge flere penge. Men indtil videre har jeg ikke fortrud købet. AT passer simpelthen bedre til mig, størrelse og antal heste er lige tilpas.
Jeg købt min AT hos www.middelfartmc.dk i Middelfart. Han henter gode cykler i sydtyskland og sælger til en fornuftig pris. Prøve at checke hans hjemmeside.
Ellers held og lykke med købet
Edwin
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Højden ingen problem.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Thomas

Jeg synes nu bestemt ikke højden er noget problem, jeg er selv 190, og jeg kan ikke mærke den store forskel når jeg har været ude og prøve en twin frem for en TA, men som du selv skriver er TA billigere end AT, og du får meget for at spare de penge - MEN jeg kan nok kun give Bjarke ret, ikke med hensyn til at jeg har fortrut at jeg har købt en TransAlp, for det har jeg BESTEMT ikke, for mig er det den fedeste MC jeg nogensinde har haft. Men køb en nyerer AT, det er en alt for fed MC, også federer end TA.......

TransAlpen er den fedeste jeg har haft, men ikke den fedeste jeg får, jeg bliver nemlig AT ejer engang, men først om en del år - pengene skal først være der....... - men som sagt, mit tilbud om prøve tur er står stadig ved magt, så kom endlig forbi og få dig en god køreoplevelse, det lover jeg dig. Så kan vi tage ud til Peter og så kan du måske få lov at få en tur på hans Africa Twin - så kan du selv mærke forskellen - den er der - tro mig - men det koster også mange penge at prøve Peters er jeg bange for ;) Du vil nemlig vælge AT'ere så, det er jeg ret sikker på, i hvert fald hvis hjertet skal bestemme og ikke pengepungen.

MVH Søren
ThomasVM

Indlæg af ThomasVM »

dobbelt hmmmm :-?

Skal vist ud og se på både TA og AT før jeg kan bestemme mig....

mvh
Thomas
Besvar