Side 1 af 2

Hvad er det for en???

: 30. jan 2007, 17:34
af Tom
Hejsa

På DBA, under "Honda" og "Africa Twin", er der en XLV 750R til salg.

Hvad er det for en fætter? Den er godt nok fra '84, men den er jeg da aldrig stødt på før. Og check lige prisen....60 K!!!! Godt gået af en 23 år gammel japansk MC.

Kender I historien på denne model? Jeg tænker produktionsår, har den været med i nogle løb m.m.

: 30. jan 2007, 18:56
af Veset
Ja den er lidt speciel, især da den også har kardantræk.

: 30. jan 2007, 19:00
af Doohan
Den står i Horsens, jeg har beundret den :-D

En lækker og sjælden Honda med få km på klokken. Rigtig god stand, dog med en bule i venstre side af tanken.

: 30. jan 2007, 19:13
af Torben Vester
Hej.
Saadan en XRV750R er ren nostalgi......efter hvad jeg ved, blev modellen lavet specifikt til deltagelse i Dakar: luftkoelet - olie i stellet og kardan......
Soeren gider du lige fortsaette...............................................?? Du ved meget mere end jeg.
HARK boer koebe den og saette den op i Soerens stue.
Hilsen
Torben

Dakar racer.....

: 30. jan 2007, 19:44
af Søren Dahl
Hej Torben

Tak for din tillid ;-)

http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... r_1984.php

Her er lidt mere om denne cykel.

http://www.dakar.com/2007/DAK/presentat ... 006_us.pdf

Under dette PDF dokument kan man læse om hele Dakar forløbet frem til i dag - i 1983 deltog XLV 750 faktisk men gennemførte ikke. Det gjorde XLR 600 derimod med DROBECQ Patrick ved styret - han blev nr. 2!

Her kan ses flere billeder af dyret, da cyklen faktisk har sin egen hjemmeside. http://www.xlv.ch/ Jeg har desværre aldrig prøve eller set en i virkeligheden, men den står også på listen over MC drømme, at få lov at prøve sådan en. Den største drøm er dog og vil til stadighed være at få lov til at røre og se den ægte NXR 750 som vandt Dakar fra 86-89!

Mvh Søren

: 30. jan 2007, 19:55
af Gæst
Ja en XLV750 er så vidt jeg ved en ur-transalp/africa twin.. faktisk genial cykel som også det er nævnt. Men ja temmelig dyr.

Dyr.

: 30. jan 2007, 19:59
af Søren Dahl
Ja, den er vist gået over og blevet lidt kult-agtig. Det er der også noget som tyder på at vores gamle Africa Twin'er kunne gå hen og blive - i hvert fald hvis man skal vurdere de tyske internetfirmaer www.mobile.de og motoscout24.de. Twin'en er i hvert fald ikke blevet billigere må man sige.

Så har jeg vist jubilæum med indlæg nr. 1000 - jeg tror jeg vil indkassere min præmie - et glas gratis vand fra egen vandhane ;-)

Mvh Søren

: 30. jan 2007, 20:00
af Henrik Hald
Classic Bikes i Lystrup, havde en til at stå for nogle år siden, måske den samme som Doohan har beundret i Horsens, den er ekstremt sjælden i DK....

Henrik...

Prøvetur.

: 30. jan 2007, 20:07
af Søren Dahl
Jeg har i mellemtiden mailet til firmaet som sælger den, og forklaret min situation, og at jeg ikke er købelysten, men jeg er enormt engageret i hondas V-2 ere og har et stort ønske om at få en prøvetur en dag hvor vejret er perfekt og hvor det ikke giver dem nævneværdige rengøring bag efter, da de jo ikke får solgt noget til mig. Nu har jeg været ærlig - så håber jeg bare de er medgørlige ;-)

Mvh Søren

: 30. jan 2007, 20:11
af Tom
Det ser jeg, og sikkert mange andre, frem til at høre om! Godt gået Søren!

OK.

: 30. jan 2007, 20:23
af Søren Dahl
Tak Tom, jeg vender tilbage med forhåbenteligt fotos og en rapportage fra Jeres egen udsendte hondaV2-dakar-entusiast

Mvh Søren

: 30. jan 2007, 20:57
af Henrik Hald
Har lige fundet en hjemmeside, hvor kan sammenligne med en Transalp og en Africa Twin... http://www.geocities.com/motorcity/track/4459/comp.html

Henrik...

XLV750R

: 31. jan 2007, 00:17
af Nejmann
Der er også lidt info og links på Sharkey's Honda XLV750R page.
-Kåre

: 31. jan 2007, 08:23
af Gæst
Ja der er faktisk en del info om den gamle Honda rundt omkring på nettet.

Men husk på at hvis vi ville køre kardan træk havde vi alle en blødhats-BMW :-D :-D

: 31. jan 2007, 11:05
af Peter AT
Jeg har haft den delte fornøjelse at prøve sådan en kal, hos Classic Bike, for et par år siden.

Overordnet set er den dårligere styrende end en RD07'er, sikkert fordi den har et stel a la RD03.

Motoren har egenskaber som AT'eren, men er selvfølgelig en hel del mere mekanisk støjende end de vandkølede udgaver.

Kardantræk og tromlebremser, tja dem kan jeg kun pege tommeltotten nedad for.

Så vidt jeg husker blev den solgt for under 30k af mekanikeren der havde den.

Sjovt nok at have prøvet den, men det er ret godt at komme tilbage til en "rigtig" Afrikaner igen.

HugOgDask