1. Dag Cyklerne er pakket og klar ved færgen i rødby.
Det var en noget speciel oplevelse at køre cyklerne på om bord på biltoget. Med peak på hjelmen og meget lavt til loftet må jeg køre med hoved liggende på tanktasken for ikke at støde på

2. dag. Vi kunne ikke lave være med at besøge Touratech shoppen i München. Vi havde bestilt nogle småting på forhånd b.la. Travellunch campingmad og lappegrej
Turen gik fra München til Berchtesgaden Nationalpark som var start punktet i den såkaldte ”smuglerrute” (Tak til Lars Kjelde for gps koordinaterne til denne super rute) som ville tage os fra Berchtesgarden igennem Østrig til Italien og videre ind Slovenien.
Området ved Berchtesgaden
Vi havde lidt problemer med de første to punkter på rute ruten fordi vejen var lukket for offentlig kørsel og lige som vi ville forcere en bom kom der en sur tysker kørende og sagde vi i værtfald ikke måtte køre den vej med vores maskiner. Vi besluttede os efterfølgende for en dukkert i en dejlig ferskvands sø og måtte da også lige prøve vores førstehjælps udstyr da Søren skar sig på en musling

Vi besluttede os efterfølgende at overnatte i Berchtesgaden da det efter vores badetur startede med at regne og blive mørkt. Vi fandt, efter meget søgen, dette lille B&B som var drevet af et gammelt sødt ægtepar. Det kostede 30 euro pr. person med morgenmad
Vigtigst af alt de havde en super garage til vores trætte heste da vi ankom i regnvejr sent om aftenen


3. dag. Efter en stor morgenmad i Berchtesgaden gik turen videre til Østrig her med første stop for foden af Gross Glockner (Tak til Mr. Jensen for denne anbefaling, super sted og fede bjergveje

Bikerspoint med kanon udsigt til Grossglockner. Dejligt køligt på toppen, da vi svedte i dalen!
Efter Grossglockner tog ruten os videre af nogle fantastiske bjergveje gennem dvs. byer.
Her startede vores første grusveje på ruten. Desværre ca. 7 km oppe af bjerget mødte vi en forhindring vi ikke kunne forcere. Der var en skrant ned på venstre side og skråning på højre og med vores 200+ kg cykler så vi ingen anden udvej end at vende om

Efter en hel dag med fantastiske bjergveje kommer vi til Sonnenalpe Nassfeld som er et skisport sted beliggende lige på grænsen til Italien.
Vi får lov til at sætte vores telte op for foden af liften med fabelagtig udsigt over skisport stedet.

4. dag. Grænsekrydset mellem Østrig og Italien
Vi spiser morgenmad i bjergbyen Pontebba.
Smuglerruten tager os videre op i bjergene.
Efter en seriøs bjergklatring på grus veje (vi er trods alt rookies) i Altipiano del Montasio området kommer vi til dette fantastiske sted som et østeuropæisk område med gamle faldefærdige gårde.
Planlægningen var ikke helt i top for Dupont og Dupont. Efter et par timers grus kørsel kiggede vi på vores GPS og fandt ud af at der var 40 km til nærmeste tank hvis vi fortsatte ad de ellers perfekte grusveje. På Sørens TA var benzin måleren begyndt at lyse. Jeg var mindre nervøs for AT har ikke den slags fine elektronik. Vi besluttede os for at vende om og tage turen ned af bjerget igen

Små bjergveje i Italien.
Vi besluttede os for at vand og sæbe var tiltrængt efter en hel dags kørsel på bjergveje i 30gr. varme

Hen mod aftenen kom vi til en nationalpark i Slovenien. Sceneriet skiftede fra grønt og frodigt til gråt og mere barskt.
Vi fandt et hyggeligt sted at overnatte i den lille by Zakriz som om vinteren er et skisports sted og om sommeren er et trekking og adventure område.
Massere af billig fadøl og kød i lange baner var lige hvad vi havde brug for efter en lang dag på jernhestene.
5. dag. Der bliver tanket op inden en lang tur tilbage igennem Østrig til Linz

Linz var en hyggelige lille by mens ellers ikke noget specielt. Dog har Linz en Louis hvor vi lige fik shoppet lidt

6. dag krydser vi grænsen til Tjekkiet.
Šumava National Park. Terrænet er skiftet fra masser af bjerge til meget fladt

Vi havde planlagt en overnatning i Plzeň som viste sig at være by hvor det meste øl bliver produceret. Endnu en gang var vi nødsaget til at smage en masse forskellige øl

7. dag stoppede vi ved borgen Karlštejn på vej til Prag.
7. og 8. dag tilbragte vi i Prag. Fed by med massere gang i den.
Charles bridge også besøgt af Ewan McGregor og Charley Boorman i Long Way down

Besøger vi distributøren af Nomada Holan cases i Liberec. Det var ikke bare lige at montere stativet på en 19 år gammel AT. Det lykkes med hjælp fra Oleksii.
Oleksii følger os på rette vej mod grænsen på sin KTM 990

Vi tog grænse overgangen fra Liberec i Tjekkiet og kom først til Polen sent om aftenen
Vi fandt en sød familie vi boede hos i den lille landsby Wegliniec, som mærkeligt nok havde en dansk-polsk veninde boende og hendes 30 årige datter

10. dag fra Wegliniec til Goleniow ”By any means” Hvilket var skovveje, grusveje, landeveje med søde piger og lidt motorvej

En typisk østeuropæisk lille landsby
Vores sidste nat tilbragte vi en skov nær Zalom. Vi fandt ud af at der var vildsvin i området, så vi fik ikke sovet så meget den nat


11. dag kørte vi til Rostock og tog færgen hjem.
Tusinde tak til HARK for hjælp og inspiration til denne tur. GPS ruterne gemmes hvis nogle skulle være interesseret


München til Berchtesgaden

Berchtesgaden til Sonnenalpe Nassfeld

Sonnenalpe Nassfeld til Zakriz

Zakriz til Linz

Linz til Prag

Liberec til Rostock