Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Holst »

Solen er på vej op, klokken er 5.30, Africaneren er pakket, jeg er klar og familien er stået op for at ønske god tur. Skal mødes med Thomas Eriksen på Himmerland øst klokken 7.15 så vi kan nå vores færge fra Hirtshals til Kristiansand.

Vi har planlagt en 6 dages tur til Norge hvor vi skal få kørt sving, campere på fjeldet, nyde naturen, lave og spise god mad, finde så mange grusveje som muligt og så har vi planlagt at skulle bestige Blåhøj (1617 moh) og Trontoppen (1666 moh) med vores motorcykler.

Vi mødes til tiden på Himmerland øst og efter lidt sparken dæk og en kop kaffe rykker vi videre mod Hirtshals hvor vi tanker inden vi checker ind til færgen (kan huske at brændstof er dyrt i Norge).

Billede
Kaffe og dækspark, Himmerland Øst

Efter ankomst til Kristiansand kører vi nordpå af hovedvej 9. Efter Valle fører vejen op på fjeldet i Telemark. Turen er utrolig smuk hen over fjeldet og slutter med nedstigningen til Haukeligrend der ligger på E134. Vi tanker (til ca. 14,50 kr/liter) og fortsætter vestover. Før Haukelitunnelen vælger vi at tage den gamle vej op over fjeldet frem for tunnelen.

Billede
Haukelitunnelen

Vi satser på at finde en mulighed for at campere et eller andet sted langs med den gamle vej. Vejen er dårligt vedligeholdt og lige så lidt trafikeret som vi gerne vil have det. De eneste vi møder er nogle får og et par nordmænd der er på fisketur.

Billede
Den gamle vej over fjeldet

Ved sekstiden finder vi et godt sted af slå lejr og nyder solnedgangen og udsigten der er meget bedre end vi havde turdet håbe på.

Billede

Næste morgen vågner vi midt i tågen, men efter et par timer har solen fået magt og vi får leveret endnu en dag med fantastisk vejr.

Billede

Vi fortsætter vestover af den gamle vej, og finder i tilgift en gammel pilgrimsvej til Røldal. Vejen der minder mest om en gedesti er klistet på bjergsiden og fra denne kan man langt nede se hovedvejen. En helt fantastisk oplevelse som ingen af os fik taget et eneste billede af, men som vi virkelig kan anbefale hvis man er til lidt off-road.

Billede

Billede

Billede

Efter Røldal forsatte vi nordpå af E134 og senere hovedvej 13. Så vidt det var muligt undgik vi tunnelerne ved at tage de gamle veje over fjeldet.

Billede

Vi holdte en kort frokostpause på havnen i Odda som ligger i bunden af Sørfjorden. Turen fra Odda og videre nordpå er helt fantastisk da det er her på skrænterne ned mod fjorden at det meste af Norges frugt produceres. Vi holdte også ind ved en af vejboderne for at prøve nogle af de lokale kirsebær.

Billede

Vi fortsatte af hovedvej 13 og hovedvej 7 til Eidfjord og op til Vøringsfossen. Turen op til fossen er meget smuk med kraftige stigninger og masser af tunneler. Ved selve fossen var der utroligt mange turister så vi fik hurtigt set det vandfald og fortsatte af hovedvej 7 nordom Hardangervidde til Geilo og Hol.

I Hol tog vej 50 mod Aurland hvor verdens længste tunnel findes (24,5 km). Vejen hedder Aurlandsveien og på dette stykke får vi lige tid til en lille pause hvor vi nyder udsigten til et vandfald.

Billede

Billede

Da vi kom til Aurland, ville vi ikke gennem tunnelen men op over fjeldet af den gamle vej. Stigningen op af bjergsiden ved Aurland er helt fantastisk. Vejen er så smal at en bil og mc knap kan passere hinanden, så der skal køres forsigtigt. I tilgift får man så en udsigt over Aurlandsfjorden der er svær at beskrive men skal opleves. Halvvejs oppe på fjeldet er der lavet en udsigts-vigeplads og lidt længere oppe en regulær udsigtsplatform. Ved platformen kan det anbefales at prøve det offentlige toilet, der har den bedste udsigt jeg endnu har set på et offentligt toilet.

Billede

Da vi kom over trægrænsen og op på fjeldet måtte vi lige op til en mast vi kunne se en kilometers penge inde af en grusvej. Her fandt vi vores første tinde - ca. 1350 moh. Fantastisk at kunne se nedad til alle sider.

Billede

Vi forsatte over fjeldet uden at finde et egnet sted at campere, og endte derfor på campingpladsen i Lærdal. Dette var turens eneste besøg på en campingplads (tror Thomas nød det - han var på toilet mindst 4 gange!). Medens vi lavede aftensmad kom en hollænder over til os og fortalte at han engang selv havde kørt Africa Twin - han fortrød bitterligt at have solgt den og overvejede at købe en igen. Nu kørte han BMW R 1150 GS, som han selvsamme dag på samme strækning som vi lige havde kørt, havde kørt af vejen og krøllet lidt. Den kunne heldigvis stadig køre og han havde kun fået småknubs.

Fra Lærdal tog vi turen langs med fjorden til Øvre Årdal, hvor vi igen steg op af bjergsiden for at køre over fjeldet på Tinnetvegen. Denne tur er et must - en utrolig smuk vej over fjeldet med nogle helt fantastiske sving og stigninger.

Billede

Billede

På Tinnetvegen spottede vi et af klubbens Norske medlemmer og fik os en lille snak - verden er lille når man tør begive sig ud i den …

Billede

Vejen er en bomvej og koster 80 kroner. På en top findes en automatisk bomstation hvor der kun kan benyttes kreditkort. Vi lærte hurtigt at det var godt vi var 2 af sted, da mit VISA-kort notorisk ikke ville virke i de automatiske bomstationer.

Billede

Efter Tinnetvegen kom vi til Turtagrø på hovedvej 55 som vi fulgte nordøst på med Jotunheimen på vores højre hånd. Vejret var fantastisk og så klart at vi kunne se et antal af Norges højeste tinder.

Billede

Billede

Vi fortatte til Lom hvor vi holdt frokost på græsplænen foran byens smukke stavkirke, inden vi fortatte til Vågamo, hvor vi fandt bomvejen der skulle føre os til Blåhø.

Billede
Frokost ved stavkirken i Lom

Billede
Thomas og hans Mastercard redder os igen :ok:

Vejen er en grusvej der snor sig op af bjerget til toppen, hvor der er placeret et tårn (tror det er til tele eller lign.). Udsigten fra toppen er lige så bjergtagende som vi havde troet og håbet, og turen op af bjerget er en oplevelse der skal prøves hvis man er til lidt grus under dækkene.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Efter Blåhø begav vi os videre østpå og fandt E6’eren som vi tog nordpå til Dovre. Her skulle vi stik østover gennem Grimsdalen, hvor vi ville finde et sted af campere. Vejen er et stykke på ca. 70 km med grus der løber på nordsiden af Rondane Nationalpark. Det skulle vise sig at dette var starten på en fantastisk motorcykeloplevelse off-road gennem noget af Norges smukkeste natur.

Billede

Vi fandt et fantastisk sted at campe, lige ved siden af en elv - smukt men sikke en larm!

Billede

Billede

Næste morgen var det igen lidt tåget, men endnu en fantastisk morgen på fjeldet.

Billede

Vi forsatte via Grimsdalen østover indtil vi nåede hovedvej 27 (asfalt). I Norge skal man altid huske at der kan være både får og køer på eller ved vejene.

Billede

Her skulle der lige ledes lidt inden det lykkedes os at finde grusvejen der kunne føre os videre østover til Alvdal. Denne del af turen blev nok lidt vildere end vi havde regnet med hjemmefra. Vi kørte i mudrede spor med vandhuller der enkelte steder var så dybe at vandet nåede et stykke over fodhvilerne. Vi kørte på veje af store sten med lidt grus imellem og smukke skovstrækninger med flere hektar næsten helt hvidt mos.

Billede

Billede

På et tidspunkt kom vi til en bro som vi skulle over. Broen så rådden ud og vi var nødt til lige at gå ud på den og checke holdbarheden inden vi sendte 2 tungtlæssede AT’ere over. Det så rimeligt ud og vi kom begge sikkert over.

Billede

Billede

Billede

Senere kunne vi fra vejen se vores mål - Trontoppen (kan ses i det fjerne med en mast på toppen). Turen til Alvdal gav os ca. 50 km med grus og offroad - helt fantastisk og meget bedre end vi havde håbet og troet.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

I Alvdal tankede vi og snakkede med tankpasseren, der kunne fortælle hvordan vi fandt vejen til Trontoppen og hvor vi skulle passe på, da turen ikke er ufarlig. Vejen til Trontoppen er også en bomvej dog en god gammel selvbetjent model - og check priserne og nyd så lige at køre motorcykel !

Billede

Opstigningen til Trontoppen er noget mere dramatisk en opstigningen til Blåhø, da det sidste stykke er serpentinvej lavet i løse sten og grus på siden af bjerget. Meget spændende kørsel med en ferielæsset AT’er.

Billede

Igen fik vi fra toppen udsigt for alle pengene. Vi kunne se regnvejr nede i dalene og se milevidt omkring.

Billede

Billede

Billede

Nedstigningen fra toppen var mindst lige så spændende som opstigningen, og vi blev begge nød til at stoppe flere gange for at nyde den fantastiske udsigt.

Billede

Billede

Billede

Billede

Da vi igen var nået ned forsatte vi sydover af hovedvej 3 til Koppang og Imsroa. Her fandt vi Birkebeinerveien der er en bomvej - grus selvfølgelig. Vejen fører over fjeldet via Sjusøen til Lillehammer.

Billede

I Lillehammer fandt vi ud af at i Norge kan man ikke købe øl eller andet med alkohol på en søndag - vinmonopolet var lukket!

Billede

Fra Lillehammer forsatte vi sydpå ad E6 indtil Mo hvor vi krydsede vestover af vej 250 mod Dokka. På denne strækning fandt vi en privat bomvej (motorcykler gratis…) som vi kørte ca 10 km ind af og fandt et godt sted af lave camp.

Billede

Efter morgenmaden blev vi forstyrret af nogle af de lokale, der vist nok mente at det var os der forstyrrede dem på deres lokale græsgange.

Billede

Vi pakkede sammen og forsatte til Dokka og videre af vej 245 sydpå. Her fandt vi igen en bomvej - godt gættet grus igen - der førte os gennem skove og fjeld til E16 ved Nes. Igen følte vi os pludselig som eventyrere meget langt væk fra lille Danmark.

Billede

Billede

Billede

Billede

Vi holdte frokost ved købmanden i Nes, hvor vi mødte en nordmand på en Pan European der lige skulle et smut til Lofoten. Hen regnede med 2-3 dage til at komme derop, da han jo ikke havde travlt.

Billede

Vi blev nødt til at revidere vores planlagte rute hvis vi skulle nå færgen fra Kristiansand tirsdag kl 13. Vi besluttede at tage et godt indhug i kilometerne ved at tage E16 til Hønefoss, hovedvej 35 til Hoksund, E134 til Kongsberg og videre til Notodden, Seljord og derefter sydover af vej 41 til Kviteseid langs med Nisser (en sø) til skovene udenfor Åmli hvor jeg fra tidligere Norgesbesøg kendte et godt sted af campere. Dette var en af de dage hvor vi kørte længst - ca 460 km, hvoraf de første 100 nok var på grus og tog ca. halvdelen af dagen.

Billede

Billede

Stedet til camp fejlede dog ikke noget, og var lige så dejligt som jeg kunne huske det.

Vi vågede op til en fantastisk flot morgen, hvor jeg benyttede mig af chancen til en dukkert i de bedst tænkelig omgivelser. Herefter stod den på et solidt morgenmåltid af bacon, æg, pølser og baked beans (man skal jo være lidt god ved sig selv…)

Billede

Billede

Billede

Vi fik pakket sammen og fortsatte af vej 41 sydover. Vejen bliver kaldt Telemarkveien og kan varmt anbefales.

Billede

Ved færgen mødte vi 2 andre danskere på mc som vi fulgtes med på færgen. Vi snakkede sammen under hele overfarten om hvor vi alle havde været og at vi alle var klar til lige at tage en tur mere.

Efter vi kom i land i Hirtshals gik turen direkte til tanken for af få benzin på, inden vi fortsatte til Himmerland vest, hvor vi sagde farvel til hinanden og forsatte resten af turen hjem til vores respektive familier.

Vi var utroligt heldige med vejret i de dage vi var i Norge. Vi havde nogle ret kraftige byger i løbet af dagtimerne, men når vi skulle campere og pakke sammen var det altid tørvejr. Det var meget varmt, og nogle dage kørte jeg uden jakke men med t-shirt og beskyttelsespanser. Vi syntes begge at oplevelserne på grusvejene og de toppe vi var på, var højdepunkterne på turen, og skal jeg af sted igen, vil jeg forsøge at finde endnu mere grus end denne gang, og droppe de mere turistprægede steder.

Vi sejlede med Fjordline og gav små 1400 kroner for 2 mand og 2 motorcykler retur. Turen tog 2 timer og 15 minutter.

Vi havde taget så meget mad med hjemmefra som muligt. Vi havde aftalt at sørge for 2 gange aftensmad hver. Jeg havde grøntsager (kartofler, gulerødder mv) og lidt dåser med hjemmefra til en god gang nærende fjeldgryde og havde frosset en gryderet ned til vores første overnatning. Herudover pasta, havregryn og selvfølgelig æg og bacon til en god gang morgenmad. Jeg supplerede med indkøb for ca. 605 kroner. Dette var kød, æg, brød og andet der ikke kunne holde sig ret lang tid. Sidste aften tog vi hvad vi havde af rester og lavede endnu en fantastisk grydefuld foder.

Jeg tankede for ca. 790 kroner som også indeholdt de obligatoriske colaer og Kvik-lunsj. Højeste pris pr liter var 14,85 kr/l på Esso i Lom og laveste pris var 14,42 kr/l hos YX i Kongsberg.

Herudover hævede jeg 500 kroner som blev brugt til bompenge, chokolade, camping mv.

Alt i alt en rimelig billig ferie der ud over hvad jeg slæbte med hjemmefra kostede ca 2600 kroner - og jeg følte ikke på noget tidspunkt at det var en discountferie.
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Peter AT »

Dejlig inspirerende beskrivelse...

Og... Du/i er ved at have styr på det med at ta billeder... Flot..

Kan se at en af jer har fået dæk på der faktisk er egnet til sådan en klatretur på grus. Med risiko for at få verbale stryg, synes jeg at TKC 80 er noget opreklameret lo..

Tror min næste tur skal gå til Norge.... Vil gerne have gode råd og hjælp...
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af kjelde »

Super billeder og rigtig god beskrivelse af turen. Lyder til det har været en super ferie :ok:
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Nikolajsen »

Lyder som en cool tur :ok:
du/i skulle vel ikke være i bessidelse af en GPS rute? den kunne jeg godt tænke mig at se..... (eller log fil)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Bønne »

Fin turberetning og gode billeder, hvornår var det? Jeg kan se vi har krydset hinandens spor et par gange, og brugt samme camping i Lærdal :lol: . Men i havde bedre vejr over Haukelifjeldet end jeg havde :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Rotax 655

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Rotax 655 »

Mange tak Steffen og Thomas

For en fantastisk og detalieret beretning - flotte foto. Norge i godtvejr er super - lurer meget på jeres kørsel over fjeldt på grusvej. Ærgerligt min kører makker ikke er til grus!!

Måske du er hjemme Steffen når vi skal prøve at fange Stallinger opstrøms Åstedbro i nærmeste fremtid.. :ok:
jesdk
Indlæg: 104
Tilmeldt: 25. mar 2009, 21:03
Geografisk sted: Hornsherred

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af jesdk »

Det ser jo super fedt ud !! Og giver virkelig lyst til at køre en tur nordpå... Hvis det er muligt at vriste nogle gps-ruter, tracklogs eller waypoints ud af jer, skal I endelig ikke holde jer tilbage med at sende dem til mig :-D
Mvh Jesper

Det er aldrig for sent, at ha´ en god barndom...

XR650L - til grus og mudder
VFR750 - til snoet asfalt
XRV750 x 2 - til det meste
TEriksen

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af TEriksen »

Ja det var en super fed tur med masser af motorcykelkørsel både på asfalt og grus. Som Steffen siger er der ikke et styk lige vej i Norge så vi fik også testet gummiblandingen i de yderste knopper, specielt på en af de sidste opstigninger hvor den fik fuld roulade...
Der er flere der efterspørger gps ruter mv men vi må indrømme at vi begge er lidt gammeldags og godt kan lide kort og kompas. Jeg havde godt nok monteret en garmin gps men af den ældre slags hvor man ikke på forhånd kan indlægge ruter og som ikke kan logge ruten. Steffen havde en anden gps med og er ved at se hvad han kan få halet ud af den.
Tror vi burde kunne lave en liste over byer vi var igennem som I forhåbentlig kan lave Jeres egen rute efter. Alternativt har vi ruten på google maps som vi evt kan dele med Jer.

God tur derude / Thomas
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Nikolajsen »

Nu skal det ikke blive alt for besværligt for jer.....
Men Google Maps ville være det næst bedste ;-) , og superfint.
En by liste ville da også være en god hjælp.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Holst »

Tusind tak for de fine tilbagemeldinger på vores tur.

Jo vi var heldige med vejret, selvom vi dog også havde nogle ret heftige regnbyger. Men overordnet set var vejret fantastisk og ganske lunt. Vi rejste fra DK den 28. juli og var hjemme igen den 2. august. Mht campingpladsen i Lærdal kan jeg nævne at eneste grund til at vi var der, var at vi ikke i tide fik fundet et sted på fjeldet at campere. Personligt foretrækker jeg at være på fjeldet hvor der er fred og ro. Campingpladsen er dog en rigtig fin campingplads med gode og rene faciliteter.

Ruten vi kørte har jeg rettet til på Goggle maps og jeg har lagt et link her.. :-D (jubi det lykkedes..!)

http://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msi ... 753418&z=6

Mht logfiler fra GPS er det lykkedes mig at dumpe et antal af disse gpx-filer. Dem der er interesserede kan sende mig en personlig besked med en mailadresse, og jeg vil maile filerne. Der er ikke spor fra hele turen men kun fra enkelte dele af vores rute.

Og såfremt nogen skulle være i tvivl om min personlige holdning til Norge - JEG ER VILD MED NORGE :ok: Så min opfordring er ... se at komme afsted når I får muligheden.

Billede
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 705
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Steffen og Thomas

jeg er lige inde for at se hvad der sker og hvad ser jeg

endnu to brave HARK ATer har været på en af de andre sider af min smukke ø (Sjælland) :beer:
hvor er det hyggeligt og en hel del med vemodig misundelse jeg læser jeres beretning for hvor får i mange oplevelser med jer til de stunder hvor der ikke kan køres på MC.
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
rogerknudsen

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af rogerknudsen »

Virkelig morsomt å treffe dere på Tindevegen :-D :-D :-D
kb1

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af kb1 »

Super fed beskrivelse og gode billeder.
TEriksen

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af TEriksen »

Dejligt med så mange besøgende på denne tråd.
Jeg har nu på bagkant fået lavet vores rute som en GPX fil hvor ruten naturligvis, men også toppene og overnatningspladserne er at finde.
Hvis du er interesseret i en GPX fil at lege med hen over vinteren kan du få den ved at kontakte mig, så sender jeg den til dig.
Den ser således ud:

Billede

/Thomas
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Tinder og grus - Norge på 2 AT'er

Indlæg af Nikolajsen »

Hej Thomas.
Jeg kunne godt tænke mig den GPX fil. :-D (du har formentlig min mail endnu?)
Jeg har godt nok lavet et spor efter de andre du sendte (og beskrivelsen her på siden). Men så kan jeg jo nemt tjekke om jeg har fået alle de "gode" steder med. (tror faktisk jeg er på flere små veje, syd for Lillehammer :lol: ) Og så overvejer jeg om jeg lige skulle "slå et smut op over" Trollstigen.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar