Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Peter AT »

Jeg havde planlagt en tur sydpå…

28 lande…

Portugal, Grækenland, Tyrkiet, Ukraine og selvfølgelig de lande der ligger på ruten. Tidshorisonten var ikke vigtig, da jeg ville havde den tid de respektive steder, jeg havde brug for..

D. 15. April tog jeg af sted. Det var dagen efter en hyggelig generalforsamling i HARK.

Kl. 08:30 var Midtjylland jævnt dækket af rimfrost, der reflekterede den smukke morgensol.

Godt med tøj på, håndtagsvarmen tændt, og så af sted sydover. Jeg har jo noget med at ”Das Autobahn” ikke lige er mig. Kedeligt, men nødvendigt for at komme til de områder jeg synes om. Da det var Søndag var jeg heldigvis forskånet for tung trafik.

Billede
Ankommer uproblematisk til Holland, og smutter lige ind på første rasteplads for at få en kop kaffe.

Hollænderne har jo altid været kendte for at være driftige handelsfolk. 3 euro for en kop kaffe på størrelse med et lille glas Vodka. Kaffen var da ok, og der stod en stor skål med flødebrikker op af et skilt med noget Hollands tekst. Tror der stod noget med at man bare skulle tage den fløde man havde brug for. Nu ved jeg at jeg kan have ca. 15 flødebrikker i en hånd.

Lidt sydover igen af små lokale veje. Godt at jeg har fin affjedring på Afrikaneren. I mangel af kuperet terrain har Hollænderne lavet et anseligt antal vejbump. Det blev hurtigt for enerverende, og jeg bad GPSéren om at vælge hurtigste vej til Luxembourg. Det betød tilbage til Tyskland og videre på ”Das Autobahn”. På trods af min holdning til denne, må jeg indrømme at man kan få trillet nogle kilometer i en fart. Snart ankom jeg til Luxembourg og fandt en ”Hyggelig” rasteplads. Lidt aftensmad, som absolut ikke var på ”Hark” niveau, men fint nok til at få stillet min værste sult. Sov ved siden af motorcyklen i den smukke og vindstille nat. Goretex soveposeovertræk og Thermarest liggeunderlag er en alt for undervurderet opfindelse.

Billede
Første dags etape blev alligevel på 1079 km. Gennemsnitshastighed i bevægelse 106 km i timen.

OK for en gammel mc med oppakning. Morgenkaffe og crusaint. Tjekke olie og videre mod Belgien. Her lærte jeg så at man skal huske at skrue olieproppen fast, og ikke lade sig distrahere af forbipasserende kvinder. Efter meget kort tids kørsel kunne jeg konstatere at der var kommet olie på højre side af knallerten. Ja, enig… dumt, dumt, dumt…

Billede
Så måtte jeg jo lige tørre den overskydende olie af, og for en god ordens skyld rengøre bagskive og klodser.


Billede
Det så lidt voldsomt ud, men en ¼ liter olie fylder også ret så meget når det er fordelt jævnt over en mc.

Billede
Det var ret hurtigt klaret og efter lidt kaffe og Anne Marie og Steffens hjemmebagte småkager, gik det videre.

Belgien er ret så smuk, når man kommer lidt ud på landet. På en lokal Burgerbar kunne jeg konstatere at McDonald ikke laver de dårligste burgere i Europa. Indtil nu fører Q Burger i Belgien.

Dejligt at krydse grænsen til Frankrig. Mentalt var jeg kommet over den første transportetape, og satte GPSén til ”Undgå motorveje” og trillede adstadigt mod Andorra. I en mindre lokal forretning fik jeg købt flutes, gedeost og landpate. GPSén drillede lidt og gik periodevis ud, men jeg har da heldigvis lært at køre efter solen, så ikke det store problem i det. Jeg fandt vejen ”Rue de Grand Cry” i Bourgogne.

Billede
Imponerende areal af marker, som der blev knoklet på for at få det hele forårsklar.

Et af mine fortsætter må være at drikke mere vin. De skal da ikke arbejde så hårdt forgæves.

Billede
Overvejede også muligheden for at slå mig ned i Frankrig som pigtrådsproducent. For den da hvor der er mange kilometer hegn i Frankrig.

Billede
Jeg fandt snart et idyllisk sted ved en kanal, med borde/bænke, næsten vindstille, og sen eftermiddagssol der krævede at jeg måtte sidde tilbagelænet i T-shirt og nyde kaffe og den nyindkøbte mad.


Afrikaneren blev pakket igen og jeg var klar til at komme videre. Men det var MCén ikke. Ingen strøm. Hm… så dæmrede det for mig at der var noget med en GPS der gik ud. En kop kaffe mere, og jeg konkluderede at jeg jo ikke tror på trolde og hekse, så fejlen måtte være til at finde. På iPhonen kunne jeg finde en Honda forhandler i nærheden, så det blev min næste destination. Nu er Afrikaneren ikke den letteste MC at skubbe i gang, så jeg standsede en cyklist, og fik på fejlfrit dansk spurgt om han ville hjælpe med et skub eller to. Han var sgu sej. Sikkert tæt på 70, fantastisk imødekommende og en imponerende fysik. Vi fik gang i dyret og jeg fik takket min hjælper, der ved tegn, fagter og sikkert perfekt Fransk, fik mig forklaret at han kom fra Jugoslavien. Tror han sagde at jeg burde besøge hans hjemland, og opleve den åbenhed og hjælpsomhed jeg ville møde her. Han var en værdig repræsentant for sit land.

Billede
Jeg fandt Honda forhandleren, som selvfølgelig havde lukket da det var blevet først på aftenen.

Billede
Så fik jeg da mulighed for at prøve det telt jeg efterhånden har haft i næsten et år. Jeg bliver aldrig en god campist. At sove i telt er ikke lige mig.


Næste morgen fik jeg, igen på perfekt dansk, forklaret den håbefulde mekaniker at jeg havde en formodning om at ensretteren var gået.

Billede
Efter lidt gniden hænder kunne han gi mig ret.

Han ville selvfølgelig skaffe en ny til mig, så jeg kunne komme videre på min rejse. Efter ret så mange og lange telefonsamtaler fik han forklaret mig at i bedste faldt, kunne han have en ny ensretter om en 7 – 8 arbejdsdage, men… der kunne godt gå noget længere tid.
Nå… Havde så en del overvejelser om jeg skulle ta chancen og trille videre til Spanien og se om der var bedre held der. Min konklusion blev at jeg ikke synes det var realistisk at skulle løbe Afrikaneren i gang gennem flere dage, og så alligevel ikke være sikker på at finde en acceptabel løsning på problemet. Det blev forhjulet mod DK, hvor jeg heldigvis havde en ekstra ensretter til at ligge.

Kunne nøjes med at standse MCén en gang, da jeg fik overbevist mig selv om at jeg nok havde godt af nogle timers søvn og hvile.

Billede
Fandt et sted ved en legeplads, hvor der var en fin bakke til at komme i gang på. Igen en del opmærksomhed pga. mit valg af soveområde.

Det gav i øvrigt også en del forundrede blikke, når jeg tankede uden at slukke mcén, men ser sådan på det at jeg har været med til den almene underholdning.
Godt hjemme i DK igen, udskiftning af ensretter og et nyt batteri, så kører Afrikaneren derudaf igen.

Jeg har en tur til gode rundt i Europa. Om det bliver i år, eller på et senere tidspunkt vil tiden vise. Rart at have noget at se frem til…

HugOgDask :-D
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af iver »

Hej Peter.

Først vil jeg sige at det ærger mig meget at høre du måtte afbryde din europatour, har fuld forståelse hvis du har en snert af skuffelse indeni, men jeg ved også du ser lyst på det, og glæder dig til et tage revanche :!:

Pissefed beskrivelse du har lavet af turen, krydret med gode billeder, mon du har flere af dem :?: ;-)

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af kjelde »

Hej Peter
Fin turberetning og fine billeder fra en spændende tur som desværre for dig blev kortere end beregnet. Dejligt at høre du bare ser frem til en ny tur i stedet for at ærgre dig over at turen blev afbrudt pga en dum ensretter.Næste gang kan du jo bare finde en anden vej så pyt :-D
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Nikolajsen »

ØV, god tur næste gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Bønne »

Ærgerligt, ærgerligt :-(

Men det er jo svært at gardere sig mod den slags, man kan jo ikke se på spændingsregulatoren
hvornår det er tid...og man kan jo ikke have reservedele med til alt.

Det ser ellers ud til at turen var startet godt ud, du nåede da et godt stykke på de første par
dage, og med fint vejr.

Fin beretning og fine billeder :ok:

Hvis ham mekanikeren nu havde været lidt kreativ, og hvis han havde en anden regulator, ligemeget
til hvad, bare den var tre-faset, vil jeg mene han kunne have modificeret ledningerne og fået det
til at virke. Mange af dem er de samme, det er bare stikkene der er forskellige, de skal jo udføre det
samme job uanset hvilken cykel de sidder på.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mc-eventyristen.dk

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af mc-eventyristen.dk »

Whau og hold da op, sikke en start på en alt for kort tur.
Men - jeg forstår dig, med maskimekaniske problemer, havde jeg heller ikke kunnet gennemføre et sådant forehavende.

Glæder mig til at møde dig igen, og høre lidt flere detaljer om turen

bmwenliGSt
Peter
Brugeravatar
Viking
Indlæg: 50
Tilmeldt: 30. maj 2007, 10:34
Geografisk sted: Uggelhuse / Randers

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Viking »

Det var da træls.
Gik ellers og forestillede mig, hvor langt du mon var kommet :-D
/Henrik ;-)
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Peter AT »

Tak for alle de positive tilkendegivelser.. :-D

Tjaa... det er da selvfølgelig lidt ærgerligt når en planlagt tur skal ændres. Men... Nu har jeg stadig en super tur til gode, og... Jeg kan nå at deltage i RoadBook Rally ved Holst her i weekenden. Det glæder jeg mig vildt meget til. Jeg kender selvfølgelig også ruten da jeg har kørt den et par gange. Kan kun sige til jer der ikke er med. " I går glip af noget godt"....

Er ikke helt afklaret med om jeg triller af sydpå igen i år, eller turen er udsat til næste forår. Dejligt at have mulighed for at vælge.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Peter

Rigtig god beskrivelse Peter, og gode billeder - fedt, at du trods den mekaniske afbrydelse har haft en god tur, som har givet dig mere erfaring og nogle gode oplevelser trods alt.

Glæder mig til at høre mere om turen sydpå og dine fremtidige rejseplaner næste gang vi er samlet om lejerbålet :beer:

Vi ses :-)

Mvh Søren
Tryksen

Re: Jeg havde planlagt en tur sydpå…

Indlæg af Tryksen »

Øv, øv og tre gange øv :-?

Halløj Peter. Pisse ærgeligt at sådan en dims kunne ødelægge sådan en fed tur, men sådan kan det jo desværre gå engang imellem, når det djævelskab ikke vil som man selv vil :twisted: :twisted:

Nå men der er ikke noget der ikke......, så derfor ses vi allerede på lørdag til roadbook.

Ha det godt indtil da :ok:
Besvar