Nye cylindre på Alpen?
Nye cylindre på Alpen?
Nu er det så, jeg lige har siddet og rodet på ebay.de. Der er der en del cylindre fra 750 cc africa twins. Passer de på en transalp? Jeg tænker mest på slaglængden. Nu har jeg 55hk-versionen, så med nye cylindre burde der være lidt mere umph!!!! så den kan trække en tand eller to mere foran. Hænger lidt efter de andre, når det går lidt friskt til på motorvejen - - - , så hvis der kunne hentes en 7-10 hypper, ville det bare være nice!
- Nikolajsen
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Nye cylindre på Alpen?
Øhe..måske jeg ikke lige forstår spørgsmålet, og derfor svarer helt hen i skoven.
Men hvis slaglængden passer, er der kun et sted at hente de ekstra CCM, og det er i boringen. Og så passer cylinderne jo ikke på krumtapshuset.
Så nej. De passer ikke.
Og hvis du ikke kan følge med på motorvejen, er det vel mere en Fireblade eller en Blackbird du skal have.
Men hvis slaglængden passer, er der kun et sted at hente de ekstra CCM, og det er i boringen. Og så passer cylinderne jo ikke på krumtapshuset.
Så nej. De passer ikke.
Og hvis du ikke kan følge med på motorvejen, er det vel mere en Fireblade eller en Blackbird du skal have.

Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Det kan slet slet ikke betale sig at tænke i disse baner.egoland skrev:Nu er det så, jeg lige har siddet og rodet på ebay.de. Der er der en del cylindre fra 750 cc africa twins. Passer de på en transalp? Jeg tænker mest på slaglængden. Nu har jeg 55hk-versionen, så med nye cylindre burde der være lidt mere umph!!!! så den kan trække en tand eller to mere foran. Hænger lidt efter de andre, når det går lidt friskt til på motorvejen - - - , så hvis der kunne hentes en 7-10 hypper, ville det bare være nice!
Find du hellere en god 750'er motor at smide i stellet, det bliver du langt gladere for. Selve operationen tager ikke mange timer, i modsætning til det andet du snakker om, hvis det overhovedet ville kunne lade sig gøre. Hvilket jeg i øvrigt ikke tror det kan, som Nikolajsen også er inde på.
men hvor er det de 750 motore gemmer sig 

Ebay er vel et godt bud.
Ellers har fx enduro-bunker været nævnt masser af gange her på forum, som et godt sted at søge brugte stumper.
Ellers har fx enduro-bunker været nævnt masser af gange her på forum, som et godt sted at søge brugte stumper.
Problemet er, at det ikke lige er til at finde 750 cc motorer - derimod findes der flere cylindre til dem! (Gad vide, hvorfor de har skilt dem ad???) Så: Er slaglænden ens på de modeller, eller er den længere på AT-en?
Begge kører med en slaglængde på 66 mm, så det burde være ret nemt - hvis man altså ikke kan finde en hel motor 

du skal jo stadig have fræset hullet større i motorblokken som eksempel.
Du ved heller ikke om krumtappen kan holde til den ekstra belastning. I øvrigt har du vel endnu ikke prøvet at ringe til enduro-bunker har du?
Altså, når man begynder jo sådan noget som at ombygge motorer er det jo ikke bare lige at bolte lidt på hist og her, så er der lidt mere i det. Der er jo også en grund til at folk har ombygning af motorer som levevej. Det er ikke sådan lige til.
Muligvis jeg er pessimistisk, men jeg tror ikke på projektet. Find hellere en 750'er motor i tyskland du ved virker. Det er med garanti en billigere og mere holdbar løsning. Og tager kun en brøkdel af tiden.
Jeg ved ikke om der er noget at komme efter her: http://www.danskmcophug.dk/ Men det er da værd at prøve at ringe til dem.
Ellers her, http://www.endurobunker.de/telefonnummern.asp
Jeg ved ikke om den herre Klaus Forster stadig arbejder hos Enduro Bunker. Men det var ham jeg handlede med, dengang jeg købte stumper til min gamle Transalp.
Du ved heller ikke om krumtappen kan holde til den ekstra belastning. I øvrigt har du vel endnu ikke prøvet at ringe til enduro-bunker har du?
Altså, når man begynder jo sådan noget som at ombygge motorer er det jo ikke bare lige at bolte lidt på hist og her, så er der lidt mere i det. Der er jo også en grund til at folk har ombygning af motorer som levevej. Det er ikke sådan lige til.
Muligvis jeg er pessimistisk, men jeg tror ikke på projektet. Find hellere en 750'er motor i tyskland du ved virker. Det er med garanti en billigere og mere holdbar løsning. Og tager kun en brøkdel af tiden.
Jeg ved ikke om der er noget at komme efter her: http://www.danskmcophug.dk/ Men det er da værd at prøve at ringe til dem.
Ellers her, http://www.endurobunker.de/telefonnummern.asp
Jeg ved ikke om den herre Klaus Forster stadig arbejder hos Enduro Bunker. Men det var ham jeg handlede med, dengang jeg købte stumper til min gamle Transalp.
jeg sider og tænker på om der mund ikke findes motore fra andre honda modeller der passer i vores stel nu det ser ud til at de 750 motore ikke er lige til at finde
Det gør der skam. Fra en 650 Hawk.Tinning skrev:jeg sider og tænker på om der mund ikke findes motore fra andre honda modeller der passer i vores stel nu det ser ud til at de 750 motore ikke er lige til at finde
650'eren fra Revere er med kardantræk, så den er ikke så meget ved.
jeg er imponeret over den viden der er her inde
så er der lidt flere at lede efter takker

650 Hawk/Revere motoren er den samme som der sidder på de gamle RD03 Africa Twin og Honda Deauville modeller, og også de lidt nyere 650 Transalp der kom i år 2000.Tinning skrev:jeg er imponeret over den viden der er her inde![]()
Der findes masser af tuningsgrej til denne 650 motor fra USA. Bla højkompressions-stempler fra JE og Wiseco.
Nu er det jo heller ikke lige fordi det flyder med Hawk-Hondaer her i Europa. De få, der er, er vist importeret brugte fra USA. Der har den så også været brugt som Klub-racer i mange år, deraf de mange tunings-stumper. Så man står lidt med det samme problem igen: Passer en 650 cc cylinder ( -med højkomp. overborede stemler
) på en 600 cc TA?

Nej gør den ikke. slaglængden er den samme, men boringen er større, så du skal til at modificere motorblokken. Med mindre du selv kan gøre det koster det jo også penge... Og inden længe har du brugt langt flere penge end det koster at smide en 650 eller 750 motor i stellet. Desuden har du så efterfølgende et eventuelt problem i at karburatorerne ikke er tilstrækkelige længere. Indsugningen på en AT er trods alt noget større end på en TA.
Jeg kan virkelig slet ikke se logikken i det her. Og slet ikke, når du endnu ikke har undersøgt det europæiske marked for 650 og 750 motorer.
Det er i øvrigt ikke for at virke alt for mavesur omkring det at ombygge en motor. Men husk på at motoren er fra 89 og har sandsynligvis gået en masse km. Så selvom Honda bygger gode motorer er der også grænser. skulle projektet så bliver tilendebragt er der jo ingen garanti overhovedet for at motoren kommer til at gå godt. Det er der trods alt større sikkerhed for, hvis man finde en AT motor og smider i stellet.
I øvrigt, du kan få en AT RD04 fra omkring 1600 euro i tyskland.
Hent sådan en hjem, så kan du få alu-bagsvinger på cyklen med skivebremse. Forgaflen kan du også smide på, således at du får lidt mere frihøjde og 2 skiver i stedet for en. Er du lidt fix på hænderne monterer du også den store 24 liters tank i stedet for Transalpens 18 liter. Det kan godt tilpasses kåben nogenlunde pænt hvis man er lidt snild.
Eller du ombygger din Transalp totalt til en Africa Twin RD04. Det kan rimeligt let lade sig gøre.
Jeg kan virkelig slet ikke se logikken i det her. Og slet ikke, når du endnu ikke har undersøgt det europæiske marked for 650 og 750 motorer.
Det er i øvrigt ikke for at virke alt for mavesur omkring det at ombygge en motor. Men husk på at motoren er fra 89 og har sandsynligvis gået en masse km. Så selvom Honda bygger gode motorer er der også grænser. skulle projektet så bliver tilendebragt er der jo ingen garanti overhovedet for at motoren kommer til at gå godt. Det er der trods alt større sikkerhed for, hvis man finde en AT motor og smider i stellet.
I øvrigt, du kan få en AT RD04 fra omkring 1600 euro i tyskland.
Hent sådan en hjem, så kan du få alu-bagsvinger på cyklen med skivebremse. Forgaflen kan du også smide på, således at du får lidt mere frihøjde og 2 skiver i stedet for en. Er du lidt fix på hænderne monterer du også den store 24 liters tank i stedet for Transalpens 18 liter. Det kan godt tilpasses kåben nogenlunde pænt hvis man er lidt snild.
Eller du ombygger din Transalp totalt til en Africa Twin RD04. Det kan rimeligt let lade sig gøre.
Hej Tinning. Prøv lige og kigge om de ikke har en motor her http://www.hamart.at/shopG/index.php
Mvh Iver.
Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules