Olietype på en Varadero?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
MR

Olietype på en Varadero?

Indlæg af MR »

Jeg har et spørgsmål til hvilken olie der skal på en Varadero?Har til vinteren fyldt noget Motul 300V double ester 10w40(fuldsynt.) på,jeg tænker på om nogen har erfaringer med denne olie?Er der chancer for at den vil glide i koblingen med denne olie?Ikke alle koblinger er alt for glade for fin/dyr olie!Michael
Brugeravatar
kjelde
Geografisk sted: vamdrup

Indlæg af kjelde »

Hej Michael

Det er en motorcykelolie ikke?
Jeg har kørt med syntetisk olie fra Shell på min varadero uden problemer.
Mvh Lars
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Det er ikke nogen garanti for en motorolies kvalitet eller anvendelighed at sælgeren har
fået trykt ordet motorcykelolie på etiketten. Betegnelsen motorcykelolie har gennem
tiderne været misbrugt til at sælge masser af billig mineralsk motorolie af en alt for ringe
kvalitet til opskruede priser, til godtroende forbrugere som uden videre godtager
betegnelsen "motorcykelolie" som en gyldig kvalitetsangivelse.

Den mest sikre måde at vælge olie på, er at bruge motorcykelproducentens anbefalede
olier til netop den motorcykel model som man har med at gøre. Der findes ikke EEN type
olie som passer til alle motorcykler. Motorcykler er typisk MEGET MEGET mere forskellige
i deres krav til motorolier fra model til model end bilers krav til motorolie fra model til model.

Olieproducenterne benytter kun nødigt (om nogensinde) betegnelsen "motorcykelolie",
men benytter i stedet forskellige meget mere præcise kvalitetsbetegnelser for viskositet
(tyndt/tykt- flydende - temperaturområde) og diverse andre måder at beskrive oliens
kvaliteter (specifikationer).

Når betegnelsen motorcykelolie aligevel overlever i bedste velgående, så er det fordi den
gennemsnitlige motorcykelmotor adskiller sig fra bilmotorer på flere punkter, og fordi den
gennemsnitlige motorcyklist ikke har mulighed for at sætte sig ind i hvad det hele går
ud på:

1). Motorcykelmotorer kører typisk med højt omdrejningstal.
2). Motorcykelmotorer har typisk et højt kompressionsforhold.
3). Motorcykelmotorer har typisk en høj ydelse målt i forhold til slagvolumen.
4). Motorcykelmotorer har typisk ikke et sofistikeret og effektivt kølesystem som holder
motortemperaturen konstant.
5). Motorcykelmotoren har typisk en fælles oliesump hvorfra alt i motoren smøres (og
køles) hvilket betyder at olien skal kunne flere ting samtidigt..
6). Motorcykler har typisk lange stilstandsperioder (betydning for udvikling af syre og
dermed korrosion).

Det vil sige at en olie der er velegnet til en motorcykelmotor skal kunne meget mere end
den gennemsnitlige motorolie til en bil. Faktisk så meget at det i praksis ikke kan lade sig
gøre at opnå det optimale, og at det derfor altid vil være en jagt på det bedst mulige
kompromis af egenskaber når der skal vælges motorolie til motorcyklen.

Selvom der rent faktisk er disse typiske forskelle på en MC motor og andre motorer
ER BETEGNELSEN MOTORCYKELOLIE DYBEST SET NOGET FORSIMPLET VRØVL.

Hvis du er i tvivl om hvilken olie du skal bruge bør du altså bruge den olie som
producenten af motorcyklen foreskriver! De har brugt millioner af kroner/yen på at finde
det bedst mulige kompromis. Kig i instruktionsbogen - der står helt præcis hvilken kvalitet
olie der skal bruges til netop din motorcykel.

(Forudsat at du bruger din motorcykel sådan som producenten mener at deres
gennemsnitlige kunde vil gøre).

Det er i praksis uden betydning om olien er produceret af Shell, Castrol, Statoil, Agip,
osv. Det er specifikationerne der tæller. Altid. Uden undtagelse. (Forudsat at der ikke
er nogen som har snydt med varedeklarationen naturligvis).

Det er bestemt muligt at man kan finde/købe en olie som er et mere optimalt kompromis
til lige netop din kørestil og behov end den som producenten foreskriver. Men næppe
ret meget bedre. Og det kan medføre ret store omkostninger at eksperimentere med
noget som man ikke har 100% styr på.

Hvis man aligevel mener at man er smartere end motorkonstruktørerne hos Honda,
Suzuki, Kawasaki, Yamaha, Ducati osv. så har man kun sig selv at give skylden
når det (måske først efter mange kilometer) viser sig at være gået galt.
Senest rettet af yaknudsen 22. jan 2010, 15:49, rettet i alt 1 gang.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Motorcykelolie-vrøvl eller ej………selvfølgelig kan der klistres en mærkat på en dunk spilolie og sælges som motorcykelolie men…….

Og rigtig…en motorcykelolie er ikke bare en motorcykelolie

Naturligvis skal olien som minimum opfylde de krav der er angivet i instruktionsbogen.

Men når der som i min instruktionsbog står foreskrevet at olien skal opfylde API- SE, SF eller SG, kan jeg roligt bruge en SL, idet den også opfylder kravene til SG, og som ydermere er forbedret lidt mht temperaturstabilitet, slid mv.
Det amerikanske API system er en klassifikation af motorolie, hvor der bl.a. beskrives forskellige motor- og olietest. Kendingsbogstavet ”S” er for benzinmotorer og kendingsbogstavet ”C” er for dieselmotorer . Det efterfølgende bogstav angiver kvalitetsniveauet, og jo længere frem i alfabetet jo højere er kvaliteten. Det ligger i API systemet, at det er bagud dækkende, hvilket vil sige at API SM også dækker kravene i API SL – API SJ – API SH …, og at API SL dækker kravene i API SJ – API SH – API SG … osv.For at kunne vurdere hvilke motorolier som er velegnede til motorcykler med oliebadskoblinger har den japanske pendant til API – JASO – defineret et system.Kort fortalt skelnes mellem JASO MA – uden friktionsnedsættende additiver – og JASO MB – med friktionsnedsættende additiver, og fremgår det af etiketten at produktet opfylder JASO MA er det et korrekt valg til motorcykler med kobling i oliebad. En varadero har koblingen i oliebad.At olien opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel da det giver bedre beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.

Det kan synes noget indviklet, men der findes et datablad for alle olier, og så kan man jo se om den overholder der krav der stilles.

Og jeg mener at fordi Honda eller andre stillede nogle krav i 1999, så må man da godt benytte sig af at olier er blevet bedre siden den tid.
Senest rettet af kjelde 22. jan 2010, 20:19, rettet i alt 1 gang.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
yaknudsen

Jeps

Indlæg af yaknudsen »

@Kjelde

Du har ret. Hvis man ved hvad man laver kan man ofte optimere på olievalget. Hvor stor
forskel man kan opnå kan føre til en laaaaang diskussion. Den kan vi tage ved lejlighed. :-)

Min pointe var blot, at hvis man ikke har overskud til at sætte sig grundigt ind i sagerne, så
er det nok bedst holde sig til producentens anbefalinger.

Smøreolie er faktisk et yderst komplekst emne, mere komplekst end de fleste har fantasi
til at forestille sig.
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Hej yaknudsen
Tror også vi er enige. :-D
Det med olie er meget kompliceret.
Jeg svarede måske lidt kortfattet til Michaels spørgsmål, men tog som givet at det er en olie der som minimum overholder de krav Honda foreskriver.
hilsen
lars kjelde
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Det er ikke umiddelbart muligt for mig at checke specifikationerne og sammensætningen
af netop den olie du nævner. Måske er der andre som kan hjælpe med det.

ADVARSEL: En af de ting der med næsten øjeblikkelig virkning kan have en negativ
indflydelse på en MC motor er hvis den olie man benytter er tilsat såkaldte letløbsadditiver.
Og det fremgår ikke nødvendigvis af API specifikationerne.

Letløbsadditiverne kan alt efter sammensætning få koblingen til at glide, og kan sætte sig
fast på koblingspladerne så problemet fortsætter selv om man bagefter skifter olien.

Letløbsadditiver duer fint i en bilmotor hvor koblingen sjældent er badet i motorolien sådan
som den oftest er i en motorcykelmotor. Men letløbsadditiver kan altså være den rene
gift at hælde på en MC.

Så er du advaret.!
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

yaknudsen skrev:ADVARSEL: En af de ting der med næsten øjeblikkelig virkning kan have en negativ
indflydelse på en MC motor er hvis den olie man benytter er tilsat såkaldte letløbsadditiver.
Og det fremgår ikke nødvendigvis af API specifikationerne.
...så kig efter olie mærket med "JASO MA". De skader ikke koblingen.

mvh Kåre
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Fandt lige en omtale af olien du nævner på nettet:

Rettet link:
http://albmobil.com/EssoUltronSAE5w40TurboDiesel.aspx

Der står ikke noget om friktionsreducerende additiver, så olien er sandsynligvis OK.

Men det er stadig på eget ansvar at hælde den på din elskede maskine. :-D
Senest rettet af yaknudsen 22. jan 2010, 19:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

kjelde skrev:At olien opfylder API SG, selvom kravet kun er API SL, er kun en fordel da det giver bedre beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.
Hej Kjelde
Er ovenstående så en trykfejl (omvendt), eller har jeg misforstået det hele :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Har nu fundet andre sider på internet som beskriver Esso olien som "God ven" omtaler.

Nyt link:
http://www.autokreso.hr/ulja/downloads/ ... 10W-40.pdf

De omtaler diverse additiver, og anbefaler IKKE olien til motorcykel motorer!!!

Derimod fremhæves olien "ESSO 4T SPECIAL 10W-40" som en olie de specielt har
udviklet til brug i motorcykelmotorer.

Så jeg ville ikke hælde "Esso Ultra SAE 10w-40" olien på min maskine.

Tilføjelse:
NB: De to links til Esso olien er fra henholdsvis Ungarn og Albanien, så det er muligvis
noget olie der bliver fremstillet i de gamle østlande. Ikke noget som behøver at være
dårligt. Men det får aligevel mine alarmklokker til at ringe.
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Nikolajsen skrev:
kjelde skrev:At olien opfylder API SG, selvom kravet kun er API SL, er kun en fordel da det giver bedre beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.
Hej Kjelde
Er ovenstående så en trykfejl (omvendt), eller har jeg misforstået det hele :?:
ja for s........der er jo byttet rundt på SL og SG.......undskyld forvirringen. :oops: SL overholder også SG specifikationerne .
Er rettet i indlægget
lars kjelde
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Hold nu op med det der upræcise "motorcykelolie" pjat!

Lad mig gentage. Det er et markedsføringsudtryk som ikke fortæller ret meget brugbart.

I bedste fald kan man tolke det derhen at producenten ikke har puttet letløbsadditiver
(friktionsreducerende additiver) i olien, og at den dermed ikke er decideret skadelig
for koblingen i en typisk motorcykel.

Selv om olien kaldes "motorcykelolie" skal man stadig tage stilling til viskositet og de øvrige
specifikationer.

Hvis man trods alle forsøg på mere eller mindre pædagogiske forklaringer aligevel ikke
forstår en fjært af det hele, så er den sikre løsning stadigvæk at benytte præcis den
olie som er angivet i instruktionsbogen til motorcyklen. Let som fjer!
Brugeravatar
Bønne
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Mener ellers jeg engang har læst i en artikel et sted at der i de såkaldte motorcykelolier skulle være tilsat additiver netop beregnet
på koblingen, samt andre additiver beregnet på gearkassen, denne er jo også smurt separat på de fleste biler.

På min gamle CB 750 K7 har jeg kun én gang hældt MC-olie på, det var en Duckhams, og det var kun fordi jeg havde vundet den
i en træfkonkurence.
Men med den blev den strammere i gearskiftet, så det virkede som om der i hvert fald i det tilfælde var en forskel, for det forsvandt igen
da jeg skiftede tilbage til Duckhams Hypergrade (nu Q 15W-40), som jeg normalt har kørt på.
Da den cykel blev bygget i 70´erne fandtes der jo kun almindelge motorolier, så det må jo være det den er bygget til at køre med.

Da jeg begyndte at bruge Hypergraden i sin tid hed den SF (som den første, så vidt jeg ved), nu hedder den SL :-D
Jeg har nogle gange hældt andet på hvis jeg ikke lige har kunne få Hypergraden, det har været Castrol GTX 3, Arco Graphite
og Valvoline, og jeg har aldrig haft problemer med koblingen eller noget andet for den sags skyld.
Faktisk er det eneste der har været skiftet i den motor knastkæden, og det er vel at mærke på 140.000 km :!: :lol:

Derfor undrer det mig også at Jernhenrik under indlægget "Service på Transalp" skriver at han har repareret kobling på sin CB500
allerede inden 100.000 km :lol: :lol:

I øvrigt er der på de gamle CB´ere en grundjustering af koblingen under et dæksel eller en prop, og hvis den "står på", hvilket sjældent
sker, skal den justeres før kablet.
Så vidt jeg kan se er der ikke en sådan på en TA, så det kan ikke være derfor allanhedegaard´s kobling er blevet syg.

Men i spørgsmålet om olie til Varaderoen ville jeg nok også gå efter anbefalingerne i instruktionsbogen.
I min manual står der: API SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label, Viscosity SAE 10w-30,
Jaso T 903 standard MA.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg fandt lige dette om motorolie:

http://www.e-pages.dk/kawasaki/18/18 God og brugbar info fra side 18 og frem :-)

I "HAYNES 3919" Honda TA og AT 1987-2002 står der:

SAE 10W40
API - SE, SF og/eller SG

Sorry, men Varadero'en er desværre ikke med i min HAYNES
Måske den kan findes her: http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

GOD TRÅD :ok:
Besvar