start problemer.
start problemer.
Hej igen
jeg har nu start problemer. jeg inden for den sidste måned skiftet enretteren og batteriet. Jeg måler 12,7v på batteriet, men den siger bare et lille klik.
Det begyndt med at den indimellem gav klikket, og ved andet forsøg startede den. så blev problemet større, men når den bare klikkede, kunne jeg få den til at starte ved at sætte den i gear og lige rokke motoren lidt. men nu vil den kun give det lille klik og jeg kan kun starten den ved at løbe den igang, puha..... Hvad kan det være?
hilsen Aksel
jeg har nu start problemer. jeg inden for den sidste måned skiftet enretteren og batteriet. Jeg måler 12,7v på batteriet, men den siger bare et lille klik.
Det begyndt med at den indimellem gav klikket, og ved andet forsøg startede den. så blev problemet større, men når den bare klikkede, kunne jeg få den til at starte ved at sætte den i gear og lige rokke motoren lidt. men nu vil den kun give det lille klik og jeg kan kun starten den ved at løbe den igang, puha..... Hvad kan det være?
hilsen Aksel
Det kunne tyde på enten startrelæ eller startmotor.
Hvis du kan måle 12.7 volt på den fede ledning på startmotoren når du
trykker på start knappen (og relæet har sagt "klik"). Så er det mest
sandsynligt startmotoren der er defekt. Kan du måle en spænding
væsentligt under de 12.7 volt (eller slet ingen) er det sandsynligvis
relæets kontakter der er defekte.
Den mest sandsynlige fejl ud fra din beskrivelse er startrelæet.
Tilføjelse: Eller en dårlig forbindelse ved enten en af de to terminaler
på startrelæet eller den ene terminal ved startmotoren.
Du kan evt. prøve kortslutte de to fede terminaler på startrelæet med det
ene af et par startkabler. HUSK FRIGEAR. Hvis startmotoren så begynder
at køre rundt har du fastslået at startrelæet er defekt, og at startmotoren
ikke fejler noget. (Det kan gnistre noget - der skal trækkes rigtig rigtig
mange ampere fra batteriet til at dreje startmotoren).
ADVARSEL: Man skal ikke bruge en lille tynd fimseledning til at kortslutte
startrelæet med, sådan en kan smelte og man kan brænde nallerne
noget så forbasket.
Pas også på med ikke at lave kortslutning til stel. Der er ingen sikring på
ledningen fra batteriet til startrelæet og videre til startmotoren, så man
har ingen beskyttelse og kan, hvis man er uheldig, smelte ledninger og
ødelægge batteriet.
Hvis du kan måle 12.7 volt på den fede ledning på startmotoren når du
trykker på start knappen (og relæet har sagt "klik"). Så er det mest
sandsynligt startmotoren der er defekt. Kan du måle en spænding
væsentligt under de 12.7 volt (eller slet ingen) er det sandsynligvis
relæets kontakter der er defekte.
Den mest sandsynlige fejl ud fra din beskrivelse er startrelæet.
Tilføjelse: Eller en dårlig forbindelse ved enten en af de to terminaler
på startrelæet eller den ene terminal ved startmotoren.
Du kan evt. prøve kortslutte de to fede terminaler på startrelæet med det
ene af et par startkabler. HUSK FRIGEAR. Hvis startmotoren så begynder
at køre rundt har du fastslået at startrelæet er defekt, og at startmotoren
ikke fejler noget. (Det kan gnistre noget - der skal trækkes rigtig rigtig
mange ampere fra batteriet til at dreje startmotoren).
ADVARSEL: Man skal ikke bruge en lille tynd fimseledning til at kortslutte
startrelæet med, sådan en kan smelte og man kan brænde nallerne
noget så forbasket.
Pas også på med ikke at lave kortslutning til stel. Der er ingen sikring på
ledningen fra batteriet til startrelæet og videre til startmotoren, så man
har ingen beskyttelse og kan, hvis man er uheldig, smelte ledninger og
ødelægge batteriet.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Re: start problemer.
Kunne være dine kul i starteren der er slidt ned. Hvis de er under 6,5 mm så skal de skiftes. Symptomet med at du kunne få den til at starte ved at rykke den lidt kunne tyde på det!brotoften skrev:Hej igen
jeg har nu start problemer. jeg inden for den sidste måned skiftet enretteren og batteriet. Jeg måler 12,7v på batteriet, men den siger bare et lille klik.
Det begyndt med at den indimellem gav klikket, og ved andet forsøg startede den. så blev problemet større, men når den bare klikkede, kunne jeg få den til at starte ved at sætte den i gear og lige rokke motoren lidt. men nu vil den kun give det lille klik og jeg kan kun starten den ved at løbe den igang, puha..... Hvad kan det være?
hilsen Aksel
Kan være det er et eller andet udrykker-halløj i starteren - havde et engang en gammel pegeuter-bil, der skulle have et dask med en hammer på relæet på de kolde dage, for at den ville starte. Fruen blev lidt sur over at skulle stå med med hovedet i motorrummet på byens parkeringspladser på de kolde dage.
Men en adskillelse og en smøring gjorde underet = god som ny - og glad kone
Det var da værd at undersøge det med et bestemt gok med en hammer, man kunne da være heldig.


Men en adskillelse og en smøring gjorde underet = god som ny - og glad kone


Det var da værd at undersøge det med et bestemt gok med en hammer, man kunne da være heldig.
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Jo, kullene skal kunne bevæge sig ved fjederens kraft.
Smøres, øhe joe, altså....lejerne må da gerne få en dråbe olie. Ellers såe.........øhe, neeej det mener jeg ikke.
Smøres, øhe joe, altså....lejerne må da gerne få en dråbe olie. Ellers såe.........øhe, neeej det mener jeg ikke.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Jo. Kullene skal kunne bevæge sig frit helt uden anden hjælp end fjedrene. Umiddelbart
lyder 11 mm. længde på kullene ikke af meget, men jeg ved ikke hvor lange de skal være.
Smøring af startermotor lyder umiddelbart som en rigtig dårlig ide. Der sidder formodentlig
et lukket leje i begge ender som er smurt for livstid. Resten skal bare være rent og tørt.
Pas på med at bruge opløsningsmidler som kan opløse lakken der virker som elektrisk
isolering på kobbertrådene i startmotoren. Pas også på med trykluft, det kan faktisk
flå det tynde lag lak af kobbertrådene.
Knofedt, en lille børste (eller pensel) samt evt. vand og sæbe burde kunne gøre det.
NB:
Hvis lejerne ikke er lukkede mangler de måske fedt, men hvis de skal smøres skal det
være varmebestandig fedt, og ikke for meget af det. Der må ikke komme fedt andre
steder for kulstøvet vil sætte sig fast i det, og det er formodentlig noget lignende der
er årsag til at kullene har sat sig fast.
lyder 11 mm. længde på kullene ikke af meget, men jeg ved ikke hvor lange de skal være.
Smøring af startermotor lyder umiddelbart som en rigtig dårlig ide. Der sidder formodentlig
et lukket leje i begge ender som er smurt for livstid. Resten skal bare være rent og tørt.
Pas på med at bruge opløsningsmidler som kan opløse lakken der virker som elektrisk
isolering på kobbertrådene i startmotoren. Pas også på med trykluft, det kan faktisk
flå det tynde lag lak af kobbertrådene.
Knofedt, en lille børste (eller pensel) samt evt. vand og sæbe burde kunne gøre det.
NB:
Hvis lejerne ikke er lukkede mangler de måske fedt, men hvis de skal smøres skal det
være varmebestandig fedt, og ikke for meget af det. Der må ikke komme fedt andre
steder for kulstøvet vil sætte sig fast i det, og det er formodentlig noget lignende der
er årsag til at kullene har sat sig fast.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt: