TA med liv i rumpen

Spørgsmål eller tips.
Besvar
trevadvej5

TA med liv i rumpen

Indlæg af trevadvej5 »

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min TA har problemer med baghjul/affjedring/?, eller om bagenden bare skal være så "levende" under kørsel - jeg synes især den taber grebet når jeg bremser og drejer samtidigt...selvfølgelig på asfalt, og med en rimelig fart!
Jeg har godt læst i en MC-test fra MC-Touringnyt, at de vurderede, at det er en uheldig tendens for TA, men alligevel har det da givet mig en oplevelse af, ikke helt at have styr på motorcyklen, hvilklet jo selvfølgelig er ret ubehageligt under især hårde nedbremsninger.
Er der nogen der har et tip til hvordan jeg kan kontrollere om der er noget galt med enten motorcyklen eller mig :smadret: - og evt. om hvad jeg kan gøre for at imødegå problemet!
Jeg har forresten et lille tillægs-spørgsmål... og det er lidt pinligt, men kan det virkelig passe, at en TA ikke kan rykke sig selv op, så man kan køre på baghjul - ikke fordi jeg er den vilde baghjulskører, men jeg har et par kammerater der lige pludselig synes det er hyle morsomt, at moppe mig med det, og så ved I jo godt hvad der skal ske`.... jeg skal ha` den op og køre vertikalt, sådan er det jo!!!

Tak for de mange gode indlæg her på siden - det er altid spændende at læse de ting I skriver herinde!

Med venlig hilsen
Torben
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af jernhenrik »

Der kan være mange grunde, men hvis cyklen er i orden (se artiklen hjælp den wobler her i teknikforum) og tjek baghjulsegerne. Det kan også være dit dækvalg ikke er egnet til din kørestil, grove dæk ruller noget mere end gadedæk. Men generelt set ligger vægten relativt langt fremme på TA, så hvis du kører på en PD10 er der sikkert ikke meget kontakt med asfalten på baghjulet under hårde opbremsninger.
Men brug noget tid med at finde den rigtige opsætning, det giver pote når det går stærkt.

Hilsen

Jernhenrik
Christian Lau

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af Christian Lau »

Der er stadig ingen der har svaret på.om den kan trækkes på baghgjul....... Glæder mig til qt høre svarene..

-Min storebror havde en TA og han kunne da få den på baghjul.. Men om han brugte kobling, det er jeg ikke klar over..

Selv har jeg en AT´er. Den kan godt løfte forhjul, hvis jeg drejer håndtaget ved 4500Rpm.. Men jeg synse det kræver mod.. ;-)
-Har også haft løftet forhjul under acceleration fra 1. til 2. gear, så mon ikke også en TA´er kan det?!?!?!?

/Chr
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af Peter AT »

Selvfølgelig kan en TAér køre på baghjulet. Teknikken skal nok være være over nybegynderstadiet... men øvelse gør mester.
Har i mit private album her på siden et billede af min gamle ATér, som fint kører med forhjulet lidt løftet.

Hvis du kan på din Afrikaner, kan du også på TransAlpen.
Hører gerne hvordan det går... :ok:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af yaknudsen »

Jeg har en bekendt som en gang påstod at ALLE motorcykler kan trækkes op på baghjulet. Og hvis man kan få en lovlig Puch 3 gears op på baghjulet (det kunne jeg i mine unge dage) så skal det såmænd nok være rigtigt. Det kræver dog teknik/håndelag/mod/øvelse (eller bare en masse hestekræfter hvis man ikke mestrer teknikken). :-D
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
trevadvej5

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af trevadvej5 »

Har har.... dejlig udvikling i debatten - og tusind tak for jeres fine svar og kommentarer :beer: .... jeg har også kørt på baghjul på den gammel maxi puck i mine unge dage, ja sågar også på storesøsterens bordeuxrød Caddy (er der mon nogen der kan huske dem???).... jeg syntes nu nok det er lidt noget andet at få en transalp op på baghjulet :-D
Sagen er, at det altså èr muligt, for nu har jeg nemlig selv gjort det - med risiko for buler og ridser og dèt der er værre, fik jeg tøsen op - masser af omdrejninger, koblingstortur og kropsvægten helt tilbage, og det er rigtig, at det er grænseoverskridende, men det er også rigtig fedt.... det bliver vist svært at holde forhjulet nede i fremtiden, men nu skal vi jo også lige huske på motorcykelisternes gode omdømme i den øvrige trafik!

Jeg har lige en lille historie fra virkeligheden, som jeg ligeså godt kan få fyret af, når vi nu har gang i baghjulskørsels-debatten... :roll: ... som gamel mekaniker i forsvaret var jeg mekker for et værnepligtigt kompagni ved artilleriet i Skive først i 90`erne, og vi havde dengang nogle neddroslede BMW R65 GS motorcykler, som virkelig var meget sløve. Jeg undrede mig, for i løbet af kort tid måtte vi skifte en del gearkasser på cyklerne, og dem havde der ellers aldrig været problemer med før.... det viste sig at soldaterne satte motorcyklerne op på centralstøttefoden, gav dem fuld gas med spin på baghjulet, og så begyndte de lige så stille at vugge motorcyklen frem og tilbage indtil de røg ned af støttebenet... OG SÅ KUNNE DE DEN ONDE LYNEME KØRE PÅ BAGHJUL :shock:

Med venlig hilsen
Torben, Skive
Christian Lau

Re: TA med liv i rumpen

Indlæg af Christian Lau »

Prøv at søge på youtube under "wheelie".
Så kommer der rigeligt med instruktioner....

God fornøjelse ;-)

/Chr
Besvar