Ny (brugt) motor på vej

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Kazzan

Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Er ved at anskaffe mig en brugt RD04 motor til min RD07, takket være dette forum fandt jeg ud af det var muligt at bruge en RD04 motor i min RD07 uden alt for meget der skal laves om.
Regner med det hele falder af stablen når sæsonen er forbi, har lidt ting der skal laves på min afrikaner.......

Har lige et hurtigt spørgsmål, hvad er den "normale" levetid på en XRV motor?? Tænkte jeg lige ville høre hvad folk har af erfaringer med dette og ombytning af motor?

På Forhånd Tak

Med Venlig Hilsen
Kasper Andersen
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

Det er meget individuelt.

Jeg har set AT/TA motorer slidt op efter 100000 km. Har også set nogle gå super selvom de har rundt 250000 km.
Har selv haft en TA motor der gik super godt men brugte olie en masse, på trods af renoveret topstykke og nye stempler/ringe osv.

AT/TA motoren er IKKE så 100% fejlfri som visse her på siden nok vil påstå. Men den er uden tvivl en af de mest driftsikre på markedet. Men som med så mange andre motorer kan de altså også gå i stykker, eller bare være lavet i en mandagsmodel.

RD04 og RD07 motorerne er så vidt jeg husker 100% ens hvis man ser bort fra karburatorerne.

Det jeg vil frem til er nok egentlig bare at lidt sund fornuft og lidt tålmodighed gør meget. Kan du høre motoren igang før du køber er det selvfølgelig klart at foretrække.
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Kan ikke hører den inden, den er pillet ud af maskinen. Er en motor fra '91 som har kørt 50.000km, men har fået en del billeder og standen ser rigtig pæn ud. Er fra en RD04, som så vidt jeg forstod var skadet og så har man skilt den fra hinanden og sat delene til salg. Men er fra en eBay sælger som har 100% score på Ebay.
Men er den eneste jeg lige kan finde pt og er ikke så tit der er nogle, så er lidt med at slå til når de dukker op. Sidste jeg fandt var fra '97, stod i england og ville koste 8000kr, røg inden jeg nåede at skrive en mail til dem.

MVH
Kasper
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

Var jeg dig ville jeg prøve at undersøge hvad enduro bunker har at byde på. Det skader ikke.

Der findes mange gode forhandlere på ebay, så det er ikke et sted jeg ville være bange for at lede efter stumper. Men hvis du modtager en motor som viser sig at være i ringere stand end forventet, og den så skal returneres kan det blive rigtigt dyrt.

Omvendt, at handle brugt vil jo altid være forbundet med en eller anden form for uvished :-) - og der er jo heller ingen grund til at male fanden på væggen.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af jernhenrik »

Har du undersøgt prisforskellen på kun motoren og en komplet cykel. Med den kan du være heldig at finde en med gode sliddele og en masse reservedele hvis du har et uheld. Så selv om det koster lidt mere i indkøb, kan det meget let være en god forretning.

Hilsen
Jernhenrik
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Havde sendt en mail af sted til enduro bunker, de havde ikke noget på lager da jeg skrev. Havde også lidt i tankerne at skaffe en brugt cykel, måske en som var skadet. Men prisen var lidt for høj for mig.
Skal give ca. 4.500kr for motor med fragt, fik handlet lidt af prisen.
Har brugt de sidste par måneder på at søge i udlandet og DK. Så føler jeg har undersøgt markedet så godt jeg, har sendt mange mails til tyske og svenske motorcykel ophug for at høre hvad de havde.

Er det helt ved siden af, at en RD04 motor vejer ca. 40-50kg??


MVH
Kasper
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

En 750 motor vejer så vidt jeg husker ca 62 kg.

Og bare lige for at være sikker på du er klar over det. RD04 og RD07 har 100% ens motorer, men ofte forskellige karburatorer.
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Jep, fandt ud af det med karburatoren her på siden, er super lækkert at man kan finde det meste eller få svar på det herinde!!
Ok, tak for det.

MVH
Kasper
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Så fik jeg min motor, god service fra forhandleren i Østrig. Hurtig betjening og forsendelse.
Er lidt beskidt mellem stempler og sådan, men er som på de billeder jeg havde set. Har lidt ridser og sådan fra bl.a. støvler.
Kan se der er noget rust inde ved akslen hvor tandhjulet sidder, men det er vel normalt hvis motoren har stået i lidt tid??? Nogle råd ang. rengøring og sådan?? Tænker WD-40??

MVH
Kasper
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

du regner vel ikke med at du får en brugt motor ind ad døren som skinner som en ny ? De ting du nævner jo er bare almindelige mærker fra brug, og betyder jo intet. Går den godt er det det eneste der betyder noget.

Almindelig motorvask er ganske fint til at rengøre i. Petroleum bruger jeg også selv af og til.
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Nej havde regnet med den var godt møjet til i snask, som min egen også var da jeg fik den. Har brugt godt med WD-40 og så en tandbørste for at komme ind de smalle steder.
Men tænkte på den aksel som er lidt rusten, tandhjulet kan også give sig lidt, er det normalt. Har kigge på min egen, men der er jo kæde på så kan ikke rigtig undersøge det.

MVH
Kasper
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

Tandhjulet kan sagtens give sig pga slid på selve tandhjulets stråler. Så der skal næsten et nyt til før du ved mere.
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

Hvordan gik det nogensinde med den nye motor ?
Kazzan

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af Kazzan »

Har ikke fået den monteret endnu, har fået tilbudt hjælp så det tager jeg glædeligt i mod. Men skal nok komme med en opdatering når den er monteret og kører.
tingtilsalg

Re: Ny (brugt) motor på vej

Indlæg af tingtilsalg »

Det er også bedst at være 2.
RD07eren er noget mere besværlig at skifte motor på, end den gamle RD03/04 og den gamle Transalp. Men alt kan jo som bekendt lade sig gøre for den som bærer viljen i hjertet :-)
Besvar