Det har du misforstået.
TWI er slid indikatoren.
Hvis det omtalte mærke er det, er det et rundt mærke med en (som regel) rød farve. Uden nogen forklaring til. mærket skal være ved ventilen (som bønne skriver)
Jeg har dog set flere dæk uden dette mærke. Nok fordi der ikke er nogen nævne værdig uballance i dækket.
continental tkc 80 spørsmål
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: continental tkc 80 spørsmål
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Re: continental tkc 80 spørsmål
TWI= Tread Wear Indicator
På dansk = Dækmønster Slid Indikator.
Den lille pil peger ind mod et af de steder på dækket hvor man kan finde en lille forhøjning i gummiet i bunden af dækmønstret. Når dækket er slidt ned så mønstret er plant med forhøjningen er dækket slidt ned til absolut minimum (ifølge dækfabrikanten).
Det har ikke noget at gøre med placering i forhold til ventilen.
På mange dæk er der placeret en lille plet (eller cirkel) cirka 1 centimeter i diameter, ofte farvet hvid eller gul der hvor dækket er lettest, og det sted kan med fordel placeres ud for ventilen.
På nogle dæk kan man også se blå eller røde pletter, forskellige dækfabrikanter har lidt forskellige ideer om farven, og nogle dækfabrikanter benytter vist nok den røde farve til at indikerer det sted hvor dækket er højest.
Er der ingen pletter må man antage at dækket er i perfekt balance fra fabrikken.
Men det betyder jo ikke nødvendigvis at fælg og slange er i perfekt balance.
På vores type maskiner, og med vores typiske kørselsmønster er det dog næppe noget man skal hænge sig i medmindre man er den meget pertentlige type. (Hvis maskinen ellers kører uden at hoppe, ryste og slingre mærkbart).
På dansk = Dækmønster Slid Indikator.
Den lille pil peger ind mod et af de steder på dækket hvor man kan finde en lille forhøjning i gummiet i bunden af dækmønstret. Når dækket er slidt ned så mønstret er plant med forhøjningen er dækket slidt ned til absolut minimum (ifølge dækfabrikanten).
Det har ikke noget at gøre med placering i forhold til ventilen.
På mange dæk er der placeret en lille plet (eller cirkel) cirka 1 centimeter i diameter, ofte farvet hvid eller gul der hvor dækket er lettest, og det sted kan med fordel placeres ud for ventilen.
På nogle dæk kan man også se blå eller røde pletter, forskellige dækfabrikanter har lidt forskellige ideer om farven, og nogle dækfabrikanter benytter vist nok den røde farve til at indikerer det sted hvor dækket er højest.
Er der ingen pletter må man antage at dækket er i perfekt balance fra fabrikken.

På vores type maskiner, og med vores typiske kørselsmønster er det dog næppe noget man skal hænge sig i medmindre man er den meget pertentlige type. (Hvis maskinen ellers kører uden at hoppe, ryste og slingre mærkbart).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Re: continental tkc 80 spørsmål
i skal have mange tak for alle svarende og jeg sætter de nye dæk på i morgen og vender tilbage når jeg har kørt en tur
mvh Tinning
mvh Tinning
Re: continental tkc 80 spørsmål
En tur langs vandkanten kan jo klares på gadedæk.. sååhRotax 655 skrev:Hej IB
Skal der grove knopdæk på knallerten - så vælg Karoo dæk istedet![]()
Holdbarheden er OK for knopdæk på asfalt - og de er simpelthen fremragende i terræn. Og en tur langs den Jyske Vestkyst i vandkanten med Karoo dæk monteret - går rigtig godt![]()
vh Leif

Re: continental tkc 80 spørsmål
synes det er dejligt at læse de svar til Tinnings spørgsmål omkring dæk - Får nok engang bekræftet at mange brugere her er yderst vidende om MC.
At jeg foretrækker Karo dæk har jo intet med dette at gører og hvis Tom kan kører i vandkanten på gadedæk så fint med det - jeg skulle nok have hjælp til at bære cyklen ned til vandkanten hvis der havde været gadedæk på da jeg kørte en tur på strande
Har da også prøvet turen på Africaneren med Anakee dæk på - men da turde jeg ikke kører i det løse sand - med karo kunne jeg kører helt op til klitterne. Og lade baghjulet grave sig ned for sikker parkering. De er bare gode
nu har de kørt 7000 km på Pegasoen, og der skal vel et nyt bagdæk på til foråret - men på asfalt går det fint med mange km. endnu.

At jeg foretrækker Karo dæk har jo intet med dette at gører og hvis Tom kan kører i vandkanten på gadedæk så fint med det - jeg skulle nok have hjælp til at bære cyklen ned til vandkanten hvis der havde været gadedæk på da jeg kørte en tur på strande


Re: continental tkc 80 spørsmål
jeg kan kun give rotax ret . her inde er der en masse viden og det er super så kan vi andre blive klogere på det vi ikke ved og hjælpe hvor vi kan
de nye dæk kom på i går formiddags og det var en lang dag at gå og se ud på honda med huset fyldt med gæster så fik først kørt en tur i dag
det første jeg vil sige at udsens mæsigt passer de super til de cykler vi har og så går de det godt på asfalt og de går det super på grus og anden løst underlag
jeg takker endnu en gang for hjælpen Tinning

de nye dæk kom på i går formiddags og det var en lang dag at gå og se ud på honda med huset fyldt med gæster så fik først kørt en tur i dag
det første jeg vil sige at udsens mæsigt passer de super til de cykler vi har og så går de det godt på asfalt og de går det super på grus og anden løst underlag
jeg takker endnu en gang for hjælpen Tinning