kølervæske mængde
kølervæske mængde
hej alle
er der nogle af jer der ved hvor meget kølervæske er det der skal i en transalp fra 89 jeg har kigget i haynes uden at kunne finde svaret
jeg spørger fordi det er lettere at blande hvis jeg ved hvor meget jeg skal bruge
mvh Tinning
er der nogle af jer der ved hvor meget kølervæske er det der skal i en transalp fra 89 jeg har kigget i haynes uden at kunne finde svaret
jeg spørger fordi det er lettere at blande hvis jeg ved hvor meget jeg skal bruge
mvh Tinning
Re: kølervæske mængde
Hvorfor ikke bare købe det færdigblandet til -20 grader. Så skal du ikke stå der og døje med at blande osv.
Det er i øvrigt ikke raketvidenskab. Du behøver jo ikke blande det med millimeters nøjagtighed :)
Det er i øvrigt ikke raketvidenskab. Du behøver jo ikke blande det med millimeters nøjagtighed :)
Noget af svaret kunne være at jeg ikke anede det kan
Købes færdig blandet men jeg må en tur til thansen i morgen for så har de det vil
Takker ind til videre
Købes færdig blandet men jeg må en tur til thansen i morgen for så har de det vil
Takker ind til videre
Fordi -20 gr. svarer til et blandingsforhold på ca. 37-38% kølervæske, og en letmetalmotor skal altid køre med ettingtilsalg skrev:Hvorfor ikke bare købe det færdigblandet til -20 grader.
blandingsforhold 1:1, altså 50% kølervæske (Ethylene Glycol), til 50% destilleret vand (for at undgå kalk i kølesystemet).
Dette er af korrosionsbeskyttende årsager, og da en 1:1 blanding har et frysepunkt på -34 gr. er den side af sagen
også i orden.
Her vil nogle sikkert undre sig over hvorfor man så ikke bare bruger ren Ethylene Glycol, hvis korrosionsbeskyttelsen
er så vigtig. Men det har den "simple" årsag at blandingen Ethylene Glycol/vand har et ikke-lineært frysepunkt.
Ved 0% Ethylene Glycol har blandingen selvfølgelig et frysepunkt på 0 gr.
Ved 50% Ethylene Glycol er frysepunktet som nævnt ovenfor -34 gr.
Det laveste frysepunkt opnås ved 70% Ethylene Glycol, her er det -51 gr.
Derfra går det den anden vej igen, og ved 100%, altså ren Ethylene Glycol, er frysepunktet kun -12 gr.
I min Haynes, der dækker TA 600/650 og AT 750 `87 -`02, står under Specifications på side 1.2 en kapacitet på
ca. 2 liter (må jo så gælde for alle modeller), med et blandingsforhold på netop 50% Ethylene Glycol til 50% destilleret vand.
Så 1 liter Ethylene Glykol og 1 liter destilleret vand skulle være nok.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Fair nok.
Jeg har nu aldrig gået så meget op i at det præcis er 1:1. Har i øvrigt haft mere end en motor adskilt, og aldrig konstateret forkalking i kølesystemet.
Så jeg mener stadig man lige skal slå koldt vand i blodet. Selvfølgelig skal der kølevæske på. Men om det er 40% eller 50%, det tvivler jeg meget kraftigt på har nogen større seksuel betydning.
Jeg har nu aldrig gået så meget op i at det præcis er 1:1. Har i øvrigt haft mere end en motor adskilt, og aldrig konstateret forkalking i kølesystemet.
Så jeg mener stadig man lige skal slå koldt vand i blodet. Selvfølgelig skal der kølevæske på. Men om det er 40% eller 50%, det tvivler jeg meget kraftigt på har nogen større seksuel betydning.
det blev til 0,75 l kølervæske og så vand for resten
jeg takker for hjælpen
men her efter at have skiftet motor har jeg nu ikke gnist på tændrørene
og så stopper min viden så nu kommer Honda ingen steder før en kammerat har været forbi og hjælpe mig
god weekend ti l jer alle
jeg takker for hjælpen
men her efter at have skiftet motor har jeg nu ikke gnist på tændrørene

god weekend ti l jer alle
så er jeg kørene igen 

- Nikolajsen
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:

Hvad var problemet?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
et stik der ikke var ordentlig forbindelse igennem i den "nye motor " så ikke noget slemt