Slør i baghjulet

Spørgsmål eller tips.
Besvar
cckring

Slør i baghjulet

Indlæg af cckring »

Jeg har lige opdaget, at der er slør i baghjulet på min Transalp XL650V 2001. Det er ikke lejet der er slør i, men egerne der giver sig.

Du kan se fænomenet her:
www.youtube.com/watch?v=uF8QdcwNQrY

Er det normalt med lidt slør pga. egerne? Hvis ikke, skal egerne så bare spændes op igen lidt ad gangen?

venlig hilsen,
Carsten
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Slør i baghjulet

Indlæg af Nikolajsen »

Det korte svar:
NEJ og ja ;-)

Det lidt længere svar:
Du må bestemt ikke kunne flytte fælgen fra side til side, overhovedet.... (uden brug af voldsomme metoder). Og når det så er egerne, der er løse, er den rigtige fremgangsmåde, at spænde dem lidt af gangen, som du skriver. Men samtidig skal du holde øje med at fælgen ikke bliver spændt skæv, dette gøres ved at montere et måleur, som måler ind på fælgkanten, vinkelret på bagsvingeren, så kan man se hvor man skal spænde egerne.
Baghjulet skal naturligvis være fri af jorden, så kan dreje det rundt uden besvær.
Hvis man ikke har et måleur, kan det gøres med en pind eller andet, man sætter fast på bagsvingeren, og ind til fælgen.

Først ville jeg dog undersøge om fælgen har fået buler, dette gøres ved at sætte måleur (eller pind), på bagsvingeren i længde retningen, i stedet for vinkelret ind på fælgen. Hvis fælgen har buler, kan det ikke rettes op ved at spænde egerne. Dette er naturligvis kun de "pludselige" buler...det er lidt svært at beskrive...men hvis fælgen svinger få millimeter over en halv omgang kan det muligvis godt rettes op, men hvis det er få millimeter på f.eks. 100 mm, er det straks værre.

Vær OBS på at egerne kan punktere slangen, når de skrues ind.

Det er lidt svært at se på videoen, hvad der egentligt giver sig, men det er vildt meget...

Jeg ville gøre det at jeg afmonterede dæk, slange, og kæde. Og monterede hjulet i bagsvingeren igen, men uden de nævnte dele, så kan man nemt dreje rundt, og se hvad der sker med egerne indvendigt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
cckring

Re: Slør i baghjulet

Indlæg af cckring »

Mange tak for dit svar.

Jeg skal alligevel til at skifte bagdækket, og regner egentlig med at afmontere baghjulet og tage det med hen på et værksted for at få sat det nye dæk på. Så tror jeg egentlig jeg vil overlade det til værkstedet at spænde hjulet op i samme omgang.
Besvar