swedol og andre olie additiver.
swedol og andre olie additiver.
Hej. Jeg har en gammel ta fra 1990 som har kørt godt 84000km. Den er begyndt at bruge noget olie. I den sammenhæng tænkte jeg på om der er nogen der har nogen erfaring med olie additiver, ex swedol. Producenterne lægger jo ikke fingerene immelem når de beskriver fordelene.
MvH.
Aksel
MvH.
Aksel
Olie additiver
Der er mange der har erfaringer med olieadditiver. Fælles for de additiver som jeg har hørt/læst om der rent faktisk har en effekt - er at de indeholder PTFE (Polytetrafluoroethylene). Det er det de fleste kender som teflon. Og det er netop dette stof som er "hemmeligheden" i feks. Swedol.
Der er foretaget mange undersøgelser, og nogle undersøgelser påstår at tilsætningen kan reducere friktionen i motoren og dermed forbedre effekt og brændstofforbrug. Jeg tvivler dog på effekten. Jeg har prøvet det i mine unge dage og oplevede ikke andet end spilde mine penge.
Som en uheldig sidegevinst er det dog dokumenteret at teflonen har en tendens til at sætte sig alle mulige steder - feks. i oliefiltret og i snævre smørekanaler, så det er bestemt ikke uden risiko at eksperimentere.
Der er ingen grund til at tro, at et PTFE baseret olieadditiv vil kunne reducere olieforbruget. Og dog. Hvis oliefiltret bliver tilstoppet reduceres olietrykket der hvor der er brug for det til smøring og køling, og det kan teoretisk godt tænkes at sænke olieforbruget. Et stykke tid. Mens motoren slides endnu hurtigere på grund af dårligere smøring.
Der er kun en kur der har dokumenteret virkning: Udskift de slidte dele. Beklager. Der findes ganske enkelt ikke nogen mirakelkur, uanset hvad sælgerne prøver at bilde os ind.
Der er foretaget mange undersøgelser, og nogle undersøgelser påstår at tilsætningen kan reducere friktionen i motoren og dermed forbedre effekt og brændstofforbrug. Jeg tvivler dog på effekten. Jeg har prøvet det i mine unge dage og oplevede ikke andet end spilde mine penge.
Som en uheldig sidegevinst er det dog dokumenteret at teflonen har en tendens til at sætte sig alle mulige steder - feks. i oliefiltret og i snævre smørekanaler, så det er bestemt ikke uden risiko at eksperimentere.
Der er ingen grund til at tro, at et PTFE baseret olieadditiv vil kunne reducere olieforbruget. Og dog. Hvis oliefiltret bliver tilstoppet reduceres olietrykket der hvor der er brug for det til smøring og køling, og det kan teoretisk godt tænkes at sænke olieforbruget. Et stykke tid. Mens motoren slides endnu hurtigere på grund af dårligere smøring.
Der er kun en kur der har dokumenteret virkning: Udskift de slidte dele. Beklager. Der findes ganske enkelt ikke nogen mirakelkur, uanset hvad sælgerne prøver at bilde os ind.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Re: Olie additiver
Og slet ikke på motorcykler, hvor koblingen deler olie med resten af motoren. Teflon på koblingspladerne lyder ikke smart...yaknudsen skrev:Som en uheldig sidegevinst er det dog dokumenteret at teflonen har en tendens til at sætte sig alle mulige steder - feks. i oliefiltret og i snævre smørekanaler, så det er bestemt ikke uden risiko at eksperimentere.
mvh Kåre
Mirakelkur ?
Jeg er stødt på denne her hjemmeside: http://www.rvs-tec.dk/
Det er ikke noget jeg har hørt om før, og jeg er fortsat skeptisk, men det
adskiller sig ved første øjekast fra de sædvanlige "løgnehistorier".
Er det noget som i kender til, eller kender nogen der gør. ?
Det er ikke noget jeg har hørt om før, og jeg er fortsat skeptisk, men det
adskiller sig ved første øjekast fra de sædvanlige "løgnehistorier".
Er det noget som i kender til, eller kender nogen der gør. ?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Det er ikke helt sådan jeg har læst materialet/reklamen. Men jeg har også læst det heleNejmann skrev:Ifølge producentens side virker produktet hvor der er friktion mellem
bevælgelige dele, hvor de aktive stoffer "spartler" overfladen ud så den bliver glat og
spillerummet mindre. For en motorcykelkobling lyder det ikke optimalt
mvh Kåre
(mere end een gang). Det skulle virke mellem overflader hvor der opstår friktionsvarme
(og hvoraf mindst den ene overflade skal være jern/jernholdig) lokalt i ganske små
punkter på adskillige hundrede graders celcius. De omtaler endvidere nogle
overfladeeffekter af 'mikroelektrisk' karakter (som man kan finde nogle megalange og
uforståelige videnskabelige afhandlinger om ude på nettet via Google søgninger).
Hvis det virkelig er 100% fup (og det er det jo desværre nok) så må jeg sige at det er
ret gennemført, og hvis det virkelig virker burde man vel have hørt om det før.
Såfremt jeg havde en maskine der aligevel var"helt til rotterne" ville jeg måske vove
forsøget. Men så længe maskinen jeg har ikke fejler noget skal jeg ikke nyde noget.
Det var derfor jeg spurgte om der var "nogen" der havde erfaringer, eller kendte nogen
der havde.
Skepsis har vi vist alle sammen i forvejen, så jeg tror ikke det er nødvendigt at advare
yderligere - de fleste har nok forstået at det kan være risikabelt at eksperimentere.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Aha. Der er jo ikke noget som research, der kan ødelægge ens gode idéer og fordommeyaknudsen skrev:Det er ikke helt sådan jeg har læst materialet/reklamen. Men jeg har også læst det hele (mere end een gang). Det skulle virke mellem overflader hvor der opstår friktionsvarme (og hvoraf mindst den ene overflade skal være jern/jernholdig) lokalt i ganske små
punkter på adskillige hundrede graders celcius. De omtaler endvidere nogle overfladeeffekter af 'mikroelektrisk' karakter (som man kan finde nogle megalange og uforståelige videnskabelige afhandlinger om ude på nettet via Google søgninger).
Der er enkelte steder på nettet (fx her) hvor folk skriver om gode erfaringer. Ellers er det mest skeptikere...
Er der ikke nogen her, der har en gammel, oliebrændende motorcykel som er frisk på et lille eksperiment?
mvh Kåre
Re: swedol og andre olie additiver.
Jeg ved at tråden her er gammel. Men produktet er stadig i handelen. Stadig ikke andre der har testet det ??
En ny motor for 400 kr er da ikke til at stå for, og Transi har lige rundet 100 tkm og bruger en del olie.
Koblingsproblemet hævder de ikke eksisterer, da materialet ikke påvirker fiberdelen af koblingen,
Hvis det lyder "for godt til at være sandt", så er det det jo måske også, men jeg prøver alligevel.
Jeg skal nok holde jer opdateret om resultatet.
En ny motor for 400 kr er da ikke til at stå for, og Transi har lige rundet 100 tkm og bruger en del olie.
Koblingsproblemet hævder de ikke eksisterer, da materialet ikke påvirker fiberdelen af koblingen,
Hvis det lyder "for godt til at være sandt", så er det det jo måske også, men jeg prøver alligevel.
Jeg skal nok holde jer opdateret om resultatet.
Kunst... det er når man ikke kan. Når man kan, er det jo ingen kunst (Storm P)
Re: swedol og andre olie additiver.
Jeg har skiftet stempelringe, og olietyve ved ventilerne på min Transalp. I februar 2015 efter 98.400 km.
Olieforbruget er faldet fra >1 l. på 1.000 km. til 0,3 l. på de første 3.500 km. Nu har den fået frisk olie og filter igen.
DET virker. Og så har man også muligheden for at få malet bagsvinger, og frisk fedt i lejerne
Olieforbruget er faldet fra >1 l. på 1.000 km. til 0,3 l. på de første 3.500 km. Nu har den fået frisk olie og filter igen.
DET virker. Og så har man også muligheden for at få malet bagsvinger, og frisk fedt i lejerne
Re: swedol og andre olie additiver.
Hvilket af de nævnte produkter er det du vil prøve, Sweedol eller RVS
Jeg har engang prøvet Nulon (også et PTFE produkt), på min gamle CB 750´er, men jeg
kunne ikke registrere nogen forskel, hverken ift. ydelse, benzinforbrug eller andet, heller ikke
på koblingen, den fungere stadig fint efter 146000 km.
RVS lyder næsten for godt til at være sandt og jeg undrer mig lidt over hvorfor det ikke er mere
kendt hvis det er så fantastisk
Som Yaknudsen skriver ville jeg også prøve det hvis jeg havde en motor der alligevel var ved at
være slidt op, men det har jeg ikke...
Jeg har engang prøvet Nulon (også et PTFE produkt), på min gamle CB 750´er, men jeg
kunne ikke registrere nogen forskel, hverken ift. ydelse, benzinforbrug eller andet, heller ikke
på koblingen, den fungere stadig fint efter 146000 km.
RVS lyder næsten for godt til at være sandt og jeg undrer mig lidt over hvorfor det ikke er mere
kendt hvis det er så fantastisk
Som Yaknudsen skriver ville jeg også prøve det hvis jeg havde en motor der alligevel var ved at
være slidt op, men det har jeg ikke...
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: swedol og andre olie additiver.
Det er RVS jeg vil prøve. Har snakket med fyren i Silkeborg og han er fuld af lovord om det ( han sælger det). Det skulle forbedre både motor,gear og kobling
Kunst... det er når man ikke kan. Når man kan, er det jo ingen kunst (Storm P)
Re: swedol og andre olie additiver.
Meget spændende undersøgelsesmission. Afventer at høre om nogle erfaringer fra det virkelige liv og med højere troværdighed end de tilfældige løse skriblerier man kan finde rundt omkring på det store internet.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)