føler til kølevand transalp.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Preben 1970
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01. dec 2017, 12:04

føler til kølevand transalp.

Indlæg af Preben 1970 »

Hej temperaturmåler nålen på min transalp har som mange andre problemer med at nå mere end 1/3 del på temperaturviseren.Kan det hjælpe at skifte føleren til kølevandet og hvor er det lige den sidder.Sidste varme sommer 2018 stod måleren i midten ved kø kørsel og hvis mc holdt stille men faldt hurtigt til kun 1/3 visning ved kørsel..Blæseren starter og stopper fint.Men det burde vel være muligt at få viseren til at stå i midten ved kørsel ligesom alle andre køretøjer.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: føler til kølevand transalp.

Indlæg af John Sigh »

Hej Preben.

Nu ved jeg ikke hvilken model du har men er det en 600 er det helt normal at temperatur måleren står meget lavt under normale omstændigheder
så jeg ville ikke være bekymret.

Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: føler til kølevand transalp.

Indlæg af yaknudsen »

John Sigh skrev: 22. mar 2019, 20:25 Hej Preben.

Nu ved jeg ikke hvilken model du har men er det en 600 er det helt normal at temperatur måleren står meget lavt under normale omstændigheder
så jeg ville ikke være bekymret.

Mvh John Sigh.
Enig!

Det er fuldstændig som jeg husker det fra min Honda Transalp XL 650 (dengang jeg havde sådan en). Normalt stod temperatur måleren lige omkring 1/3 oppe på skalaen under kørsel, i kø-kørsel eller ved længere tids tomgang (uden fartvind) kunne nålen (såvidt jeg husker) ikke drives længere op end lige omkring halvvejs på skalaen.

Termostaten på sådan en fætter begynder at åbne ved 80-84 graders celsius, så driftstemperaturen vil af den grund lande lige deromkring. Det er helt tydeligt sådan Honda ingeniørerne har designet det, og alle erfaringer viser at det har de fuldstændig styr på.

Hvis du vil berolige dig selv kunne du måske forsøge dig med at måle driftstemperaturen. Feks. via et stegetermometer i kølevæsken i køleren med låget taget af. Lad maskinen køre i tomgang indtil blæseren starter. Hvis temperaturen ligger et sted mellem 80 og 90 graders celsius, så er det sandsynligvis helt og aldeles som det skal være.

Et infrarødt termometer til temperaturmåling på afstand kan købes til under hundrede kroner (feks. i Jem & Fix). Med sådan et kan man nemt måle temperaturen alle mulige steder, uden at gøre andet end at pege og trykke på en knap, og dermed berolige sig selv.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Preben 1970
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01. dec 2017, 12:04

Re: føler til kølevand transalp.

Indlæg af Preben 1970 »

Mange tak for svarene.Ja det er en 600 Transalp.Og der er nok intet i vejen sådan er den bare.Da jeg sidste sommer 2018 kørte i kø kørsel i høj varme tændte og slukkede blæseren som den skulle(temperaturmåler stod midt på skala) Efter kort tid ved marchfart faldt den til 1/3 på måler.Så alt er formentlig ok.
Besvar