Olie Additiver

Spørgsmål eller tips.
Besvar
JacobN
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06. feb 2020, 15:34

Olie Additiver

Indlæg af JacobN »

Er der nogen her der har erfaring med brug af additiver som swedol eller lignende til olien. Jeg har et lidt højt olieforbrug på min gamle
transalp xl600v pd06. Den har stået stille nogen år før jeg fik den så jeg kunne have en mistanke om at stempelringe/cylinder muligvis ikke er helt ok. men da jeg ikke har lyst til at splitte den ad nu var håbet at man kunne afhjælpe det lidt med et additiv og så lave det til vinter. Der er skiftet knastkæder og stillet ventiler m.m. så der er ikke mange muligheder andre en motorrenovering tilbage :-D
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Olie Additiver

Indlæg af yaknudsen »

I mine yngre dage eksperimenterede jeg en smule med Swedol, og mine erfaringer er at det ikke har nogen nævneværdig effekt (bort set fra at putte lidt penge i producentens lommer).

Jeg siger IKKE at additiverne IKKE har nogen målbar effekt, mine erfaringer antyder blot at hvis det har en effekt - er effekten ganske lille, faktisk så lille at det ikke har nogen praktisk betydning for almindelige menneskers almindelige motorer.

Man kan muligvis reducere olieforbruget (og den ildelugtende motorolie-hørm) en lille anelse ved at anvende en lidt mere tyktflydende olie (f.eks. 10w/60), men det er næppe nogen langtidsholdbar løsningsmodel.

Mit bedste forslag er: Fyld jævnligt efter med din sædvanlige gode motorolie, og brug i stedet de penge du sparer på olieadditiver til vinterens motorrenovering.

NB: Ifølge officielle kilder hos Honda anses et olieforbrug på en Honda Transalp på op til 1 liter pr. 1000 kilometer som acceptabelt. Så der er (ifølge Honda) ingen grund til panik hvis olieforbruget ligger under 1 liter pr. 1000 kørte kilometer. Personligt ville jeg dog ikke acceptere et olieforbrug af den størrelsesorden, så du har min fulde forståelse for din bekymring vedrørende dit høje olieforbrug.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
JacobN
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06. feb 2020, 15:34

Re: Olie Additiver

Indlæg af JacobN »

Tak for info.
fandt en tråd angående samme emne :) tror bare jeg hælder olie på nu og piller motoren fra hinanden til vinter. har lavet lidt bil før men mc er nyt for mig :-D
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Olie Additiver

Indlæg af yaknudsen »

:ok:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Kaid1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 05. jan 2017, 15:13
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Re: Olie Additiver

Indlæg af Kaid1 »

Additiver duer ikke med oliebadet kobling.
Du kunne skifte eller efterfylde med 20W50.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Olie Additiver

Indlæg af mogensl »

Kaid1 skrev: 10. aug 2020, 08:50 Additiver duer ikke med oliebadet kobling.
Du kunne skifte eller efterfylde med 20W50.
Måske en billig genvej til en slipperkobling :shock:
God pointe.
Besvar