Batteri

Spørgsmål eller tips.
Tom

Batteri

Indlæg af Tom »

Hejsa

Batteriet på min AT'er er fladt. Klovn som jeg er, har jeg jo ikke frakoblet det. Nu er det altså dødt/fladt.

Skal jeg blot købe en oplader og sætte det til opladning?

Er det iøvrigt normalt at batteriet bliver fladt efter ca. 10 uger uden kørsel?

På forhånd tak! Og venligst ingen spydige bemærkninger tak :oops:
Gæst

Indlæg af Gæst »

hehe.. spydige bemærkninger, er det sådan noget som at kalde dig klovn?? :-D :-D

spøg til side, der burde intet ske ved at batteriet står 10 uger uden opladning, men du skal være opmærksom på om der er vand på batteriet. Hvis ikke kan du jo til at starte med at prøve at hælde vand på det, og så finde en oplader et sted og lade det op.
husk at bruge demineraliseret vand.
Hvis ikke, så er du nok nødt til at købe et nyt.

Men hvis det har stået i 10 uger med mangel på vand kan cellerne godt være faldet sammen og så er du nødt til at investere i et nyt batteri..

Men jeg håber du finder på en løsning.. Evt, hvor i landet bor du egentlig??
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Tom.

Om det er normalt skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg har oplevet det samme :oops: da jeg havde TA.


Det eneste jeg synes du skal gøre er at pille det af og sætte en lader til. Hvis du får liv i det igen, er et godt råd at lade på det et stykke tid, og så sætte en pære til, så det kan aflade lidt, og så derefter igen lade på det, så får batteriet lidt "gymnastik"

Kan du ikke får liv i det igen må du vist deværre ud og købe et nyt. Nu ved jeg ikke hvilken slags batteri det er, men prøv måske også at tjekke "syrestanden" måske skal der hældes lidt demineraliseret vand på!

Jeg er ikke den store haj indenfor batterier, men det her er mit bedste bud!

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Bly-syre batteriers levetid.

Indlæg af yaknudsen »

Forudsat at der ikke er tilsluttet en eller anden (måske defekt) dims der
bruger strøm fra batteriet selvom tændingen er afbrudt:

Selvafladning er et af de klassiske tegn på et træt/nedslidt batteri.

Alle blyakkumulatorer har en vis selvafladning. Der er flere faktorer som
har indflydelse på afladningens størrelse/hastighed (og batteriets ydeevne
iøvrigt). Batteriets alder, brugsbelastninger, temperaturen, batterisyrens
renhed og koncentration og at sulfatrester der rystes løs fra cellerne har
en tendens til at danne forbindelse mellem pladerne. Sulfatresterne kan i
ekstreme tilfælde danne bundfald i et så tykt lag at der opstår en
decideret kortslutning i bunden af cellerne.

Et fuldt opladet batteri holder sin kapacitet bedst ved at blive opbevaret
køligt. (Men kan levere sin højeste kapacitet når det er "varmt").

Afladninger og opladninger "slider" på batteriet, især de KRAFTIGE
afladninger som forekommer når man benytter startmotoren.

Hvis væskestanden ikke er korrekt er batterisyrens koncentration
formodentlig heller ikke korrekt hvilket øger slidtagen voldsomt.

Efterfyld kun med kemisk rent vand (destilleret vand er det bedste).
Vand direkte fra vandhanen er det rene gift for et bly-syre batteri.

Et bly-syre batteris forventede normale levetid antages blandt batteri-
eksperter at være ca. 4 år. Men der kan forventes MEGET store forskelle
alt efter brug og vedligeholdelsesstandard.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Mere om batterier.

Indlæg af yaknudsen »

Nogle søgninger på Google siger om selvafladning:

Selvafladning på mellem 1% og 60% på en måned er indenfor det man kan
kalde "normalt". Så det er ikke nødvendigvis et defekt batteri som aflades
totalt på 10 uger (2 1/2 måned).

Men et batteri tager faktisk skade af at være afladet, jo mere afladet des
mere skade, og jo længere det står afladet des mere skade.

Så det gælder om at holde batteriet fuldt opladet.

Selv et godt batteri kan miste op til 5-10% af sin kapacitet ved selvafladning
på en uge, og "de kloge" (batteriproducenterne) siger at man ikke bør
opbevare batterier der er afladet med mere end 10% da nedbrydningen
af batteriet ved afladningsprocenter på mere end 10 accelererer
næsten eksponentialt.

Det vil med andre ord sige, at hvis maskinen henstår i mere end 1-2
uger begynder batteriet at tage (ubodelig) skade.

Selvom man kan genoprette en lille del af det tabte ved "at motionere"
et batteri der allerede er skadet, så er størstedelen af skaden ireversibel.

Et batteri der har været "kørt fladt" bliver ALDRIG lige så godt som før
det blev "mishandlet". Og jo længere man venter med at oplade det jo
større og mere permanent bliver skaden.

Så skal maskinen stå stille, bør batteriet genoplades mindst hver anden
uge.

Der findes opladere som kan indstilles til at vedligeholdelses-lade (trickle
charge), men der der findes ingen overbevisende dokumentation for at
selv de bedste (og dyreste) af den slags opladere er nævneværdigt bedre
end at starte maskinen og give batteriet en chance for at blive fuldt opladet
med passende mellemrum.

En almindelig lader kan selvfølgelig bruges, men det er meget meget
vigtigt man ikke "OVERLADER" et batteri, for det tager det også skade af.
Så det duer ikke at sætte batteriet til at lade "natten over", hvis batteriet
allerede er fuldt opladet efter en time eller to.

Så konklusionen må være denne:

Brug din motorcykel tit og ofte, det har både du og motorcyklen bedst af.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg har en kommentar til Yaknudsen's sidste indlæg.......... HØRT :lol: :lol: :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tom

Indlæg af Tom »

Tak for det meget uddybende svar Yaknudsen! Der var jeg lige på skolebænken igen, og det var ikke negativt ment. Det var da et inlæg man lærte noget af (Ikke for at forklejne andre indlæg).

Jeg tror nu nok batteriet er for gammelt til at kunne reddes. Så jeg skal have købt et nyt. Nogen forslag til hvor det gøres bedst, og læs bedst?. Jeg vil have det bedste batteri til min AT'er. Hvilket batteri er det, og hvor kan man rekvirere det?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Nyt batteri

Indlæg af yaknudsen »

Du kan prøve at kigge på:
http://www.exide.dk/start/

Der kan man finde MC batterier i mængder, og der er også gode
søgefaciliteter på siden. EXIDE er en blandt mange producenter af
bly-akkumulatorer. Jeg tror ikke at der er den store forskel på
kvaliteten fra den ene producent til den anden. Så du kommer nok
til at ringe rundt.

Du skal dog huske, at det formodentlig vil give de allerbedste resultater
at vælge et batteri som har de samme specifikationer som det originale
Honda batteri har. Generator, ensretter, batteri og strømforbrug er givetvis
tilpasset hinanden fra Honda's side, så det vil næppe give mening at
prøve at finde et "superbatteri" til din maskine.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tom

Indlæg af Tom »

Hej igen

Jeg er simpelthen nødt til at spørge, Yaknudsen......navnet hvor kommer det fra?
:-?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Historien om et brugernavn

Indlæg af yaknudsen »

Tom skrev:Hej igen

Jeg er simpelthen nødt til at spørge, Yaknudsen......navnet hvor kommer det fra?
:-?
Jo nu skal du høre (mellemlang historie følger) ....

Du har sikkert prøvet det selv, du skal registrere dig som bruger
"et_eller_andet_sted" på internettet, og du har sikkert også oplevet at det
navn du prøver at registrere dig med allerede ER taget, og du har fået en
masse latterlige forslag som feks. "Tom223" eller "Jens34". Men du vil så
inderligt gerne have et login navn som du kan have for dig selv. Et
brugernavn som er så unikt at der er en rimelig god chance for at du kan
bruge det samme brugernavn overalt (så du kun skal huske det samme
ene brugernavn).

I den situation tænkte jeg, at hvis jeg modificerede kombinationen af
mine forbogstaver og mit efternavn med et af alfabetets sjældent brugte
bogstaver, så ville jeg måske opnå hvad jeg ønskede.

Og da jeg engang var ansat i en lille biks i Brisbane, Queensland,
Australia hvor chefen insisterede på at mit fornavn stavedes Yentz
(jeg hedder Jens), så havde jeg dermed kimen til mit lidt aparte, men
forholdsvis logisk opbyggede brugernavn. Så derfor - i al sin enkelhed.

Du er velkommen til at benytte fremgangsmåden, den er "Open Source".
Men hold venligst fingrene fra *MIT* brugernavn :!:

NB: Mit 6 måneder lange besøg i Australien fandt sted for 27 år siden og
dengang faldt det mig desværre ikke ind at køre rundt på motorcykel.
Helt vildt mærkeligt faktisk, for jeg havde både MC kort og nogle års MC
erfaring på det tidspunkt. Hvis det det havde faldet mig ind, så var jeg
sikkert blevet dernede. Men det er en anden historie, som jeg måske kan
fortælle når/hvis vi mødes ude på de sommerlune, smukke og vidunderlige
snoede danske sogneveje. ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

ja ja, jeg ved godt det er helt Off Topic, men fik lige en "smuk" tanke da jeg læste min legekammerat's (=yaknudsen) indlæg.

Forestil jer at komme kørende på TA (eller lign.) "nede" i Australien, stoppe op, drikke en liter cola (det er jo nok lidt varmt) mens man kigger lidt på Ayers Rock.
Lyder det ikke (næsten ;-) )lige så godt som det Torben er ved at planlægge i Kina.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Drømme har vi da lov at ha'

Indlæg af yaknudsen »

Lyder absolut som en supersmuk tanke, det eneste der mangler er al planlægningen. :cry:

Jeg drømmer tit at jeg havde modet, tiden og pengene til den slags.

Men pyt, drømmene er fuldstændig gratis, og man kan drømme helt vildt
meget uden at skamme sig hvis man er et rigtigt legebarn.

Her er et af Nikolajsens filosofiske favoritcitater:
Vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver gamle. Næh vi bliver gamle fordi
vi holder op med at lege.

Og man kunne vel uden videre udskifte ordet "lege" med ordet "drømme"
uden at den dybere mening i citatet går tabt.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tom

Indlæg af Tom »

Jeg har d.d. skiftet batteriet til et nyt. Købt hos KB motor i Skive til 800,- DKR. Installerede det og trykkede på start knappen ca. 10 gange.

Host, hark (ingen relationer.......nej så deeeeet), sprut sagde det i ca. 10 sekunder, så spandt den som sædvanligt :-D Jeg satte cyklen ind i november, har started den en gang siden, og forsøgt at starte den igen et par uger senere. Her var batteriet dødt.

Nyt batteri. Vupti! Det er da en Toyota Landcruiser værdigt. Jeg er bekendt med at flere må løbe sin MC igang efter 4 måneders stilstand. Fedt at cyklen er så drift sikker.

Vi ser frem imod et, forhåbentlig, godt komende MC år. Vind i hovedet!!!
Tom

Indlæg af Tom »

Lige en ting mere omkring det med batteri.

Hos KB nævnte de at der skal en speciel oplader til mit batteri, jeg syntes at huske de sagde noget med impulslader, kan det passe?

Og lige en anden ting: Afmonterer I alle jeres batteri om vinteren og sætter lader til?
MogensD

Indlæg af MogensD »

Her i vinter har jeg været priviligeret, og "fået lov" til at låne bilen. Det har så gjort at TA'en stod stille lidt længere end normalt, ca. 2mdr.

Den blev stillet i carporten, og og efter de ca. 2mdr. satte jeg nøglen i og startede dyret, klar til endnu en sæson :-) der blev lige taget hånd om de mest nødvendige ting, smøring af kæde, lidt frisk olie på m.m.

Det er muligt at batteriet vil kunne holde lidt længere hvis man tager det af og "tjatlader" på det vinteren igennem, men det er altså ikke hos mig.

Hilsen
Mogens
Besvar