AT - Olieskift og Ventiljustering?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Tom

AT - Olieskift og Ventiljustering?

Indlæg af Tom »

Hej igen!

Ja, kom ikke og sig I ikke var advaret! Dumme spm. kommer der masser af herfra Skive!

Hvor tit skifter I olie på Jeres mc? Og hvilken olie bruger I til en AT - RD07?

Hvor tit får I stillet ventiler på AT'eren? For der skal vel stilles ventiler............eller hvad?

MVH Tom!
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: AT - Olieskift og Ventiljustering?

Indlæg af Veset »

Tom skrev:Hej igen!

Ja, kom ikke og sig I ikke var advaret! Dumme spm. kommer der masser af herfra Skive!

Hvor tit skifter I olie på Jeres mc? Og hvilken olie bruger I til en AT - RD07?

Hvor tit får I stillet ventiler på AT'eren? For der skal vel stilles ventiler............eller hvad?

MVH Tom!
Jeg skifter olie ca ved hver 6000 km (selvom manualen siger det kun behøves ved hver 12000 km), og jeg bruger den rigtigt dyre fuldsyntetiske fra Castrol (R4 Superbike 10W-50). Den halvsyntetiske fra samme mærke skulle også være god, men den har jeg ikke erfaring med.

Og så fik jeg stillet ventiler ved det store service ved 24000km, om andre får det oftere ved jeg ikke. Men ellers kigger Honda mekkeren jo efter det ved hver 12000 km service, og justerer så efter behov.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Service.

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg skifter også olie ved hver 6000 km og får stillet ventiler for hver 36.000 km - det er indtil vidre vist sig at være et rigtig fint interval - de har ikke stået meget forkert selv efter de alt for mange km over service intervallet som hedder ved hver 12.000.

Jeg tror blot på, at sørger man for at skifte olie tit - så bliver skidtet ved med at fungere optimalt mange mange km. En twin og en Alpe motor er jo heller ikke ligefrem højtydende - og skulle noget stå en smule forkert i motoren tror jeg ikke skidtet ligefrem springer i luften - det eneste er at den måske kan finde på at køre en km eller to mindre på literen og 0-100 bliver 1 sekund eller 2 langsommerer - det er i hvert fald min egen erfaring med højre service intervaller.

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Justering.

Indlæg af Søren Dahl »

Hvad sker der ved udeblivende justeringer af motoren, jeg tænker på, hvis man ikke får justeret før efter f.eks. 50.000 km ?

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jamen der sker jo ikke andet end at motoren begynder at "tikke". hvis man så bare kører videre, vil den begynde at gå dårlige, da ventilen ikke åbner helt, og på forkert tidspunkt, og så til sidst vil der være så meget frigang, at den vil slide rigtigt meget der hvor frigangen er, og tilsidst vil der nok gå noget i stykker, en vippearm der knækker, eller noget...... :-(. Men der vil gå rigtigt mange kilometer på en motor af denne kaliber før der går noget i stykker, MEN hvis der først er slidt meget på punkterne hvor frigangen er/skal være, kan det være svært at stille ventilerne, da der vil være hulrum, som man ikke kan mærke med søgerbladet :-(
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Tak

Indlæg af Søren Dahl »

Tak for et uddybende svar.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

:ok: . Ja, jeg gik ud fra at du mente ventilerne. Olien/filter SKAL skiftes, ellers smører den ikke godt, og så bliver motoren slidt op på rekordtid. karburator justering, ja der sker ikke noget farligt, den går bare dårligt, soder måske nogen tændrør, eller den kan ikke trække hvis den ene karburator åbner mere end den anden= den ene cylinder trækker hele læsset, eller den vil ikke starte. Har aldrig set nogen større skader ved karburator problemer. medmindre man leger med omdysning, og får givet den for lidt, så kan man brænde hul i stemplerne (been there, done that :oops: , på den ene af mine crossere).
Tændings justering, heller ikke farligt, den hoster, hakker, skyder og går af røven til.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Ventiler

Indlæg af Søren Dahl »

Jo, det var ventilerne jeg mente - olieproblematiken er jeg klar over ;-)

Mvh Søren
jan

Indlæg af jan »

ældre inlæg men alligevel.
tom.
jeg vil råde dig til at købe haynes bog, der står alt det du har brug for.
den er ikke særlig dyr , og den er rigtig god at ha ved hånden.
Tom

Indlæg af Tom »

Hej Jan

Den er købt. Lige nu holder jeg dog lav (nærmest ingen) profil med AT'eren. Har brækket lillefingeren på H hånd. Gips indtil min. medio maj :evil: .

Men bogen bliver studeret næsten hver aften. TV sucks anyway.
kimhansen

Indlæg af kimhansen »

Ventil justeringen er det med brikker shims, eller stilleskruer?
Kim
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Stilleskrue.....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
kimhansen

Indlæg af kimhansen »

Så burde man selv kunne stille dem, og spare de penge :lol:
Besvar