
forgaffel olie
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Okay..............
Jeg forstår det godt nok ikke. Men det kan der jo skrives tykke bøger om
, altså det jeg ikke forstår 
Jeg forstår det godt nok ikke. Men det kan der jo skrives tykke bøger om


Senest rettet af Nikolajsen 15. sep 2008, 17:30, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Okay, det er godt det virker.
Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Men det er måske også forklaringen
Olien har altså ingen indvirkning på sammenpresningen af gaffelbenet (Så vidt jeg ved)
Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Men det er måske også forklaringen


Olien har altså ingen indvirkning på sammenpresningen af gaffelbenet (Så vidt jeg ved)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Jeg har fundet lidt kloge ordhos PMC.dk:Nikolajsen skrev:Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Oliemængde i forgaflen
Se først værkstedsmanualen. Den moderne forgaffel af cartridge-typen er meget følsom
over for ændringer i oliemængden, fordi det lille luftvolumen virker som en fjeder. En anden
oliemængde påvirker fjederstivheden fra midten af vandringen og har stor virkning til sidst i
vandringen.
Når oliemængden øges:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er stivere, og derfor er forgaflen hårdere.
Når oliemængen mindskes:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er blødere, og derfor er forgaflen blødere.
Oliemængden virker mest effektivt til sidst i vandringen.
Bemærk: Justér oliemængen i henhold til værkstedsmanualen.
mvh Kåre
Nejmann skrev:Nemlig, det er faktisk mængden af luft over olien, der betyder noget. For modsat olie, kan luft jo presses sammen. Jeg har fundet lidt kloge ord om sagen hos PMC.dk:Nikolajsen skrev:Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Oliemængde i forgaflen
Se først værkstedsmanualen. Den moderne forgaffel af cartridge-typen er meget følsom
over for ændringer i oliemængden, fordi det lille luftvolumen virker som en fjeder. En anden
oliemængde påvirker fjederstivheden fra midten af vandringen og har stor virkning til sidst i
vandringen.
Når oliemængden øges:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er stivere, og derfor er forgaflen hårdere.
Når oliemængen mindskes:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er blødere, og derfor er forgaflen blødere.
Oliemængden virker mest effektivt til sidst i vandringen.
Bemærk: Justér oliemængen i henhold til værkstedsmanualen.
mvh Kåre
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt: